وزرای دفاع ترکیه و انگلیس درباره ادلب دیدار کردند

گروه جهان الف،   3981223037

وزرای دفاع ترکیه و انگلیس طی دیداری در آنکارا، درباره مسائل منطقه‌ای با تمرکز بر موضوع ادلب، صحبت کردند.

به گزارش فارس، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس که به آنکارا سفر کرده، با «حلوصی آکار» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و رایزنی کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای درباره این دیدار، اعلام کرد که موضوع اصلی مورد بحث آکار و والاس، مسائل امنیتی و نظامی منطقه، مخصوصا موضوع استان ادلب در سوریه بود.

بر این اساس، وزرای دفاع ترکیه و انگلیس بر عزم خود برای متوقف کردن درگیری‌ها در ادلب، حفظ ثبات در مرزهای ترکیه و ممانعت از بحران انسانی در سوریه تاکید کردند.

به نوشته آناتولی، آکار و والاس همچنین بر لزوم تماس‌ها و هماهنگی‌های متقابل بین دو کشور در موضوع ادلب تاکید کردند.

وزیر دفاع ترکیه روز گذشته درباره تداوم حضور ترکیه در خاک سوریه گفته بود: «ما با تمام امکانات و تجهیزات خود در ادلب باقی می‌مانیم. بحث عقب‌نشینی مطرح نیست و نیروهای ما در مکان‌های خود [در ادلب] هستند».

وی در ادامه تهدیدات غیرقانونی علیه دولت سوریه، مدعی شد: «ما گفته‌ایم، اگر آتش‌بس شکسته شود و حملات ادامه یابد، ما دوباره به آنها صدمه خواهیم زد و از جایی که [عملیات سپر بهار را] رها کردیم، کار را پی می‌گیریم». 

رؤسای جمهور روسیه و ترکیه هفته قبل در کنفرانس خبری مشترک، از توافق دوجانبه بر سر اعمال آتش‌بس در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه خبر دادند.

آنکارا و مسکو توافق کردند برای نظارت بر منطقه کاهش تنش، در شهرک‌های نزدیک ادلب گشت‌زنی‌های مشترک برقرار کنند. همچنین مقرر شده  در طول بزرگراه اِم۴ سوریه یک گذرگاه امنیتی به عمق ۶ کیلومتر هم از شمال و هم از جنوب ایجاد شود. قرار است بر سر سایر ملاک‌ها ظرف ۷ روز آینده تصمیم‌گیری شود.