در دومین سه شنبه بزرگ چه گذشت؟ اوضاع به نفع جو بود یا برنی؟

گروه جهان الف،   3981221115

اگرچه «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت در دومین سه‌شنبه بزرگ انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را در ایالت داکوتای شمالی شکست داد اما باید ن توانست در چهار ایالت پیروز میدان باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری نشریه هیل، سندرز ۵۳ درصد از آرا این ایالت را کسب کرد در حالی که بایدن به کمتر از ۴۰ درصد این آرا رضایت داد.

دومین سه‌شنبه بزرگ انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها ۲۰ اسفند در ۶ ایالت میشیگان، میسوری، آیداهو، واشنگتن، می سی سی پی و داکوتای شمالی برگزار شد و بایدن آرا ۴ ایالت میشیگان، آیداهو، میسوری و می سی سی پی را از آن خود کرد. هنوز نتیجه نهایی انتخابات واشنگتن اعلام نشده است.

بایدن با کسب ۵۳ درصد آرا ایالت میشیگان، بزرگترین آرا هیات نمایندگان مربوط به این ایالت با ۱۲۵ رای را به دست آورده است. سهم آرا سندرز در این ایالت ۳۶ درصد است.

بایدن به دلیل موفقیت در دومین سه شنبه بزرگ، توانسته است ۸۲۳ آرا هیات نمایندگان را در برابر ۶۶۳ آرا سندرز تصاحب کند.

نامزد دموکرات ها برای دستیابی به نامزدی قطعی این حزب در کنوانسیون ملی دموکراتها که قرار است درماه ژوئیه (تیر ماه) برگزار شود، به یک هزار و ۹۹۱ رای هیات نمایندگان نیاز دارد.

پیشتازی معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا ممکن است سه شنبه هفته آینده در جریان رای گیری در ایالت های آریزونا، فلوریدا، ایلینویز و اوهایو تقویت شود.

انتخابات مقدماتی در آمریکا که نزدیک به پنج ماه زمان می‌برد، از این نظر برگزار می‌شود تا شمار نامزدها پیش از برگزاری انتخابات سراسری محدود شود؛ این انتخابات بعنوان ابزاری برای احزاب سیاسی در آمریکا با هدف دست یافتن به یک وحدت نظر روی یک نامزد پیش از انتخابات است.

انتخابات مقدماتی آمریکا در برگیرنده دو نوع انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست که در ابتدا انتخابات با عنوان انجمن‌های حزبی (Caucus) و در پایان تشکیلات حزبی برای دست یافتن به  وحدت نظر و انتخاب نامزد نهایی خود در همایش حزبی- سیاسی (Political convention) که به نشست گزینش نامزد نیز شهره است، برگزار می‌شود.

پس از پایان یافتن انتخابات مقدماتی که به مدت پنج ماه از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ تا ژوئن ادامه می‌یابد، هریک از احزاب همایش حزبی خود را برای تعیین نامزد نهایی برگزار می‌کند.

حزب دموکرات همایش حزبی خود را بین ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۳ تا ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹) در شهر میلواکی ایالت ویساکنسین برگزار می‌کند؛ البته دیگر شهرهای هوستون، تگزاس، میامی  و فلوریدا نیز برای این منظور در نظرگرفته شده است.
حزب جمهوریخواه نیز همایش حزبی خود را قرار است در شهر شارلوت (Charlotte) در ایالت کارولینای جنوبی بین ۲۴ تا ۲۷ ماه اوت (۳تا۶ شهریور ۱۳۹۹) برگزار کند.