روایت رسانه های غربی از پاکسازی های بن سلمان

گروه جهان الف،   3981218112

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید شاهزادگان بازداشت شده در عربستان اخیرا از اقدامات دولت سعودی اتتقاد کرده بودند

به گزارش میزان، پس از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دستور بازداشت چندین نفر از شاهزادگان سعودی را به اتهام انجام توطئه کودتا برای براندازی حکومت سعودی صادر کرد، برخی منابع خبری این اتهامات را رد کردند.

با این وجود خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی فاش کرده که احمد بن عبدالعزیز، از شاهزادگان بازداشت شده به تازگی نارضایتی خود را از بسته شدن حرمین شریفین ابراز داشته است.

این خبرگزاری به نقل از آنچه منابع آگاه خوانده، مدعی شده احمد بن عبدالعزیز، و محمد بن نایف، قصدی برای انجام کودتا نداشته اند.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری می‌نویسد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، خواستار بازداشت این دو شاهزاده ارشد شده است و آن را اقدامی پیشدستانه در برابر هرگونه اتفاق غافلگیر کننده ای می داند که در برابر جانشینی پدرش مانع ایجاد می‌ کند.

همچنین رسانه های غربی روز یکشنبه باتوجه به سکوت مقام‌های عربستان سعودی در پی بازداشت چندین نفر از شاهزادگان ارشد در این کشور، تحولات جدیدی را فاش کردند.
 
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه دربار سلطنتی عربستان سعودی از گسترش بازداشت‌ ها اعضای خانواده سلطنتی و مقام‌های دولتی و سلطنتی سعودی خبر می دهد.

این روزنامه می‌گوید، بازداشت‌های اخیر شامل ده‌ ها نفر از اعضای حکومتی سعودی بوده است که برای بازجویی در دادگاه سلطنتی به اتهام توطئه و تلاش برای کودتا احضار شدند.

این روزنامه به نقل از منابع گزارش داد که نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی ده‌ ها نفر از مقام‌های وزرات کشور و افسران ارشد را که مظنون به حمایت از تلاش برای انجام کودتا بوند، دستگیر کردند.

یک منبع منطقه‌ ای به رویترز گفته که محمد بن سلمان این افراد را به اتهام برقراری ارتباط با قدرت‌ های خارجی برای انجام کودتا دستگیر کرده است؛  محمد بن سلمان با این اقدام قدرت خود را به طور کامل تقویت کرد؛ هم اکنون وی دیگر رقیبی ندارد که مانع رسیدن او به حکومت شود.

پایگاه «میدل ایست آی» نیز شمار شاهزادگان سعودی که به دستور محمد بن سلمان به اتهام توطئه برای براندازی حکومت دستگیر شدند را دست کم ۲۰ نفر اعلام کرد.