ترامپ: طالبان پس از خروج آمریکا احتمالا بر دولت افغانستان غلبه کند

گروه جهان الف،   3981217013

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است، شبه‌نظامیان طالبان احتمالا پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بر دولت افغانستان غلبه کنند.

ترامپ: طالبان پس از خروج آمریکا احتمالا بر دولت افغانستان غلبه کند

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، طبق توافق ۲۹ فوریه آمریکا و طالبان، تمام نیروهای خارجی باید ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ممکن است پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان طبق توافق، طالبان بر دولت افغانستانِ تحت حمایت آمریکا غلبه خواهد کرد.

ترامپ گفت: کشورها باید مراقب خودشان باشند. شما فقط می‌توانید برای بلند مدت دست کسی را بگیرید.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به اینکه آیا طالبان می‌تواند در نهایت قدرت را از دولت کنونی افغانستان بگیرد، گفت "قرار نیست آن طور که گفته می‌‌شود رخ دهد اما ممکن است."

او افزود: ما نمی‌توانیم ۲۰ سال آینده هم آنجا باشیم. ما حدود ۲۰ سال آنجا بوده‌ایم و از این کشور حفاظت کردیم اما وضع نمی‌تواند در آینده هم اینطور باشد و در نهایت آن‌ها باید از خودشان حفاظت کنند.

دونالد ترامپ که سه‌شنبه با یکی از رهبران ارشد طالبان گفت‌وگوی تلفنی داشت، گفت نمی‌داند که دولت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی قابلیت دفاع از خود مقابل شبه‌نظامیان را دارد یا خیر.

او گفت: نمی‌دانم. نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم. باید ببینیم چه اتفاقی پیش می‌آید.

اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پس از آن مطرح شد که حدود ۳۰ تن در کابل حین حمله‌ای که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت، کشته شدند. این مرگبارترین حمله در افغانستان از زمان امضای توافق صلح آمریکا و طالبان در ۲۹ فوریه بود.