فشار به ترامپ برای علنی کردن اطلاعات محرمانه قتل «خاشقچی»

گروه جهان الف،   3981214084

بعد از فشارهای رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا درباره لزوم خارج شدن اطلاعات نهادهای اطلاعاتی درباره قتل «جمال خاشقچی»، همتای جمهوری‌خواه او در سنا هم خواستار علنی شدن این اطلاعات شده است.

به گزارش فارس، با گذشت بیش از یک سال و پنج ماه از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول، دولت آمریکا همچنان اطلاعات نهادهای اطلاعاتی مربوط به این قتل را محرمانه نگه داشته و این موضوع سبب فشار روسای دو کمیته اطلاعاتی مجالس سنا و نمایندگان بر دولت شده است.

به نوشته «سی‌ان‌ان»، «ریچارد بور» رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا و «مارک وارنر» عضو ارشد دموکرات این کمیته با ارسال نامه به سرپرست اطلاعات ملی آمریکا خارج شدن اطلاعات محرمانه موجود در این نهاد درباره قتل خاشقچی و ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره مسبب این قتل را خواستار شدند.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار و  نویسنده اهل کشور عربستان سعودی و از منتقدان شیوه حکمرانی در عربستان بود. او در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخته و خود را از کشور تبعید نمود و از منتقدان شدید ولی‌عهد عربستان و پادشاه این کشور  بود.

خاشقچی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۱۳۹۷) به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش مثله شده و از آنجا خارج شده‌است.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی یک سال بعد در مصاحبه‌ای با قبول کردن مسئولیت قتل خاشقچی گفت که این قتل در دوره زمامداری وی انجام گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد.

نامه «ریچارد بور» رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا و «مارک وارنر» عضو ارشد دموکرات این کمیته روز دوشنبه برای «ریچارد گرنل» سرپرست اطلاعات ملی آمریکا ارسال شده است.

آنها در این نامه از دولت آمریکا خواستند یک گزارش علنی درباره قتل خاشقچی منتشر کند.

ماه گذشته به رغم فشارهای قانونگذاران کنگره به دولت برای انتشار یک گزارش علنی درباره قتل خاشقچی، سازمان اطلاعات ملی آمریکا گفته بود که تنها یک گزارش محرمانه از این قتل به قانونگذاران ارائه خواهد داد.

نامه بور و وارنر یک هفته بعد از تشدید فشارهای «آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به دولت ترامپ برای علنی کردن اطلاعات نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره قتل خاشقچی ارسال شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، «این نامه رهبران سنا نشان می‌دهد که فشار برای (افشای) اطلاعات درباره خاشقچی، اکنون به موضوعی فراحزبی تبدیل شده است».