نظرات برگزیده مخاطبین الف: عملکرد دولت در میزان مشارکت قطعا تاثیر دارد/نمی‌دانم وقتی لیسیدن ضریح را می‌بینم جواب فرزندم را چه بدهم؟/ تشخیص کرونا به موقع صورت نگرفت

گروه سیاسی الف،   3981213152 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: عملکرد دولت در میزان مشارکت قطعا تاثیر دارد/نمی‌دانم وقتی لیسیدن ضریح را می‌بینم جواب فرزندم را چه بدهم؟/ تشخیص کرونا به موقع صورت نگرفت

انتشار یادداشتی درباره انتخابات مجلس با عنوان «کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس مربوط به کدام دولت‌هاست؟» با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*از سال 82 مجلس اصولگرا بوده چه تاجی بر سر ملت زدند؟

*{پاسخ به کامنت بالا} سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم یک میلیون و پانصدهزار رای آورد ولی رای مجید انصاری سرلیست آنها در انتخابات مجلس یازدهم حدود 70هزار نفر رسیده و به عبارتی از 100درصد به 4 درصد کاهش یافته است! یعنی با عملکرد ناسالم خود، اعتماد مردم را از دست داده‌اند. چرا بیهوده بهانه‌جویی می‌کنند؟

*دولت روحانی و مجلس دهم بیشترین ضربه را به اعتماد مردم وارد کردند و باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند.

*بايد فاكتورهاي ديگه را هم لحاظ كنيد. نبايد فقط دولت ها را عامل اين افزايش يا كاهش درصد دانست. شركت مردم در انتخابات مجلس، تحت تأثير عملكرد نظام است. برخلاف انتخابات رياست جمهوري كه دنبال بازسازي اميدهاى از دست رفته دوره هاي قبل و منجي مى گردند.

*دو تا افت اصلی در مشارکت وجود دارد اونها هم به دلیل مجالس هفتم و یازدهم هست که هر دو توسط شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیتهای گسترده رقم خورده است و ربطی به دولتهای وقت ندارد. چون یک طیف خاص تحمل، مخالف را ندارد.

*اصلاح طلبان و کارگزارانی ها اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و نتیجه آن کاهش مشارکت مردم شد خود کرده را تدبیر نیست.

*از نگاهی دیگر در دوره خاتمی و روحانی به علت سنگ اندازی نهادهای قدرت که خارج از دولت می باشد.امید و اعتماد در مردم پایین آمده و رغبتی به رای دادن نداشتند

*نصف نتیجه گیری درسته. وقتی مردم با امید به اصلاح رای میدن (هرچند به اصولگرای با سابقه ای مثل روحانی) و احساس می کنند باز هم اوضاع فرقی نکرد ناامید میشن. ولی بی انصاف نتیجه سعی و تلاش احمدی نژاد رو هم که یادمون نرفته. اما می رسیم به انتهای مجلس ششم و انتخابات مجلس هفتم. اون موقع هنوز مردم از دولت اصلاحات ناامید نشده بودند. خداوکیلی چی مردم رو ناامید کرد که تو مجلس رای ندادند؟

*عملکرد دولت در میزان مشارکت قطعا اثر گذار است. هر چند عوامل دیگری هم در این مساله موثر هستند. اصلاح طلبان به دلیل حمایت بدون منطق و یک طرفه از دولت روحانی این هزینه ها رو پرداخت می کنند. اگر شورای نگهبان همه لیست اصلاح طلبان رو هم تایید صلاحیت می کرد به خاطر عملکرد ضعیف دولت مردم به لیست آنها رای نمی دادند.

* انتخابات در شهرهای کوچک قومیتها اصلا ربطی به نظام نداره تمام شهرهای بزرگ بیست در صد بودن
***

انتشار یادداشتی با عنوان «نقد عملکرد بعضی متولیان امور مذهبی در مواجهه با کرونا» با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*مسئله کرونا یک موضوع علمی است و باید متخصصان علمی برای کنترل آن چاره سازی کنند. روحانیون تنها کاری که در زمینه شیوع کرونا می توانند بکنند، این است که کلیه مراسم مذهبی گروهی را تعطیل و در این زمینه تابع سیاست های وزارت بهداشت باشند.

 

*این کارا لیس زدن ضریح موجب دلزدگی از مذهب شیعه میشه خواهشا نکنید

*من هر شب به حرم  میرم وهیچ مشکلی نداره  این همه  جا  وجود داره  که باید مردم  رعایت کنند  اما بعضی با اغراض خاصی  فقط  گیر دادن به حرم. دقیقا مشخصه  این توطئه دشمنه   اما کور خوندن و مردم  متدین  نقشه دشمن را خنثی خواهند کرد

*متاسفانه عده ای نادان با انتشار ویدئو در شبکه های اجتماعی اقدام به لیسیدن ضریح ها و زیارتگاه ها و بوسه آن نموده و حماقت و نادانی خود را به رخ مردم می کشند اما این کار باعث زده شدن مردم از امور دین می شود. واجب است متولیان امور دینی که سالها بودجه کلانی در خصوص اشاعه دین از جیب بیت المال گرفته اند این امور را تقبیح کنند

*واقعا مسجد آلوده‌تر است یا محل کار؟ مدت حضور افراد در مسجد برای خواندن نماز طولانی‌تر است یا مدت حضور در محل کار؟ رفتن به جای پرخطر برای پول درآوردن اشکالی ندارد اما برای عبادت خدا اشکال دارد؟. اگر ویروس واقعا خطرناک است همه جا تعطیل شود، اگر نه که تقصیر شیوع بیماری را به گردن اماکن مذهبی

*وجود افراد خرافی در هر دین و آیین و مملکتی تا حدی طبیعی است. آنچه مایه تاسف است حضور این افراد در مسولیت هاست.

*یک انسان جاهل رفته بود حرم حضرت معصومه رو می لیسید و فیلمش در رسانه های معاند پخش می شد. بی شک این آقا از دست نشانده های دشمنان نظامه.

*کسی که با وجود بیماری واگیردار یا حتی مشکوک به بیماری واگیردار در اجتماعات حاضر میشود مانند کسی است که قصد جان دیگران را دارد.

*من نمیدانم وقتی لیسیدن ضریح را میبینم جواب فرزندم را چه بدهم؟ علما با توجه به شروع نشر این ویروس از قم چه جوابی به نسل جوان امروز،  آیندگان و مسلمانان دیگر کشور ها و ... خواهند داد.

*واقعا درک موضوع انقدر سخته بابا موقتیه.با رفتن این ویروس اجتماعات مذهبی برگزار میشه .مرجع تقلید هم شما قبول نداری ؟خدایی نکرده ناقل ویروس بشید یه بنده خدایی بگیره فوت بشه شما میتونید خودتونو ببخشید

*سلام بهتر است همه اماکن عمومی به صورت موقت تا حل نسبی شرایط کنونی، فقط در ساعات خاص و ضروری و آن هم با رعایت موازین بهداشتی فعالیت نمایند.

*اون که ضریح لیس رو بگیرید در ملا عام 30 ضربه شلاق بزنید تا دامن بعضی علما از اتهام جهل و تعصب پاک بشه.

***

یادداشتی با عنوان «رژیم‌های منطقه با کرونا ویروس چه می‌کنند؟!» در الف منتشر شد که ذیل آن کامنت‌های زیادی از جانب کاربران الف ثبت شد. برخی از این نظرات را می‌خوانید:

*کشورهای منطقه بعد از ظهور و تشدید روند گسترش ویروس کرونا در ایران، مرزهای خود را با ایران بسته و پروازها را متوقف کردند. در واقع ایران را قرنطینه کردند. این امر خسارات اقتصادی زیادی برای ایران در پی دارد. اگر ما خودمان خیلی قبل تر حداقل شهر قم را قرنطینه و پروازها به چین را متوقف می کردیم، اکنون شاهد این وضعیت نبودیم. 

*مسئولان ارشد کشور درخواب هستند . از شنبه همه چیز آرامه.. !!! مدارس را می خواهند باز کنند. حرف متخصصان را گوش نمیدهند.

*اینکه احتیاج به گفتن نداشت ما هرکاری انجام بدیم اشتباهه اما تمام کارهای اونا درسته! ما هرچی بگیم دروغه اونا هرچی بگن راسته! اونا کاملا به فکر مردمشون هستن ما اصلا به فکر مردم نیستیم! همه خوبن فقط ما بدیم. مدیونی اگه فکر کنی غیر از اینه! البته یه نکته ریز این وسط هست که همسویی با سیاستهای ایالات متحده ست مثلا مردم لبنان و احتمالا عراق هم مثل ما در مورد دولتشون فکر میکنند اما بحرین و امارات و عربستان کاملا دارن درست عمل میکنند

*بهتر است پرسیده شود که ما با کرونا چه کار کردیم. چین و ایتالیا برخی شهرها را قرنطینه کردند. اما مسئولان ایرانی قرنطینه را مربوط به جنگ جهانی دوم می دانند! جالب است کسی که این حرف را در تلویزیون زد، خودش به کرونا مبتلا شد!

*معاون وزیر کرونایی شده چون دستورالعملهای بهداشتی وزارت خانه خودش را رعایت نکرده. در همان کنفرانس تلویزیونی که در فاصله نیم متری سخن گوی دولت قرار داشت ( باید فاصله 1.5 متر را رعایت می کرد) مرتبا عرق پیشانیش را پاک میکرد ( که نشان دهنده علایم بیماری بود) و یک بار هم بدون آنکه جلوی دهانش را بگیرد با برگرداندن صورتش به کنار، سرفه کرد. مشاهده این وضعیت در صفحه تلویزیون چه پیامی برای مردم دارد؟؟؟؟

*شما واقعا فکر می کنید ایرانی ها رفتند به کشوری مثل افغانستان که با کشور چین مرز مشترک دارد و بهداشتش هم بسیار پایین تر از سطح بین الملل است و آنجا را آلوده کرده اند؟ واقعا فکر می کنید ایرانی ها رفتند به عربستان و آنها را آلوده کردند در حالی که هیچ مبادله تجاری و سفر خارجی بین عربستان و ایران با شرایط سیاسی بین دو کشور وجود ندارد ؟ واقعا با این بدبینی ها و اینچنین تفکری میخواهید به چه چیزی برسید؟ شما ها و امثال شماها اولین ضربه ای که می زنند به خانواده خصوصا بچه هایشان است.

*کرونا یک ویروس نیست بلکه یک ابزار سیاسی است که آمریکای تروریست با استفاده از آن از دیگر کشورها باج‌خواهی می‌کند

*آنقدر قرنطینه نکردن که به شهرهای دیگه منتشر شد. وزارت بهداشت ما با اعتماد به سقف میاد میگه قرنطینه بری زمان جنگ جهانیه. جناب دکترین عزیز، ایتالیا با ده ها برای امکانات و پزشک ما، ده شهرش رو قرنطینه کرده. ما هر روز داریم به کشور های دیگه صادر میکنیم.

*درستش ویروس کروناست. نه کرونا ویروس که برداشت از تلفظ انگلیسی هست. همانطور که نمی گویم لباسشویی ماشين. امنیتی کردن تمام موضوعات و عدم پاسخگویی مسئولان وضع را به اینجا رسانده. حدود پنجاه نفر تو تشییع جنازه سردار سلیمانی کشته شدن هیچ کسی پاسخگو نیست و هیچ شخصی از مقامش عزل نشد. هواپیمای اوکراینی سقوط کرد هیچ مقام ارشدی عزل نشد. بنزین گران شد یک سری کشته شدند هیچ کس جوابگو نیست. الان هم کرونا!

*بنظر می‎رسد کرونا در تمام جهان، از جمله اروپا و آمریکا نیز شیوع پیدا کند؛ و متاسفانه اوضاع آرام آرام بدتر شود. اما در کشورهای جنوب خلیج فارس شیوع پیدا نخواهد کرد!!! چون برخلاف آن چه برخی هم‎وطنان ما اصرار می‎کنند، امیرنشینان جنوب خلیج فارس واقعا سنخیتی با شفافیت، مطبوعاتِ مستقل، و نهادهای مدنی ندارند. از کشوری که یک روزنامه نگار را در سفارت‎خانه ی خود تکه تکه میکند، انتظار دارید برای مبتلایان به یک بیماری خطرناک شفافیت رسانه ای داشته باشد؟! این البته توجیه شرایط فعلی ما نیست! ما در تشخیص دیر عمل کردیم؛ و الان ممکن است با منابع گسترش بیماری در نقاط مختلف کشور روبرو باشیم! یک اولویت جدی تشخیص سریع و به موقع است: یعنی تعداد زیادی کیتِ تشخیص در تمام مراکز درمانی پخش بشود؛ تا مبتلایان قبل از اینکه دچار شرایط حاد بشوند، شناسایی بشوند. هرچند این هم مشکل را کاملا حل نخواهد کرد!