اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه

گروه جهان الف،   3981213065

افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به ویروس کرونا و جان‌باختگان ناشی از ابتلا به این ویروس در فرانسه، سبب شده این کشور وضعیت اضطراری اعلام کند.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین گزارش روزنامه «لو پاریزین» فرانسه، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور تا دوشنبه  ۱۲ اسفندماه، از ۱۳۰ به ۱۹۱ نفر افزایش یافته است؛ ۶۱ مورد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته؛ ۱۲منطقه در فرانسه ابا بیش از ۱۰ مورد تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، روز دوشنبه ۲  نفر از جمله یک زن ۸۹ ساله در منطقۀ « لوآز » بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. به این ترتیب، شمار قربانیان ویروس کرونا در فرانسه به چهار نفر رسید. پیش از این، تا دیروز، ۲ نفر(شامل یک تبعه چینی و یک مرد فرانسوی) بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور جان باخته بودند.

طبق آمار اعلام شده تا دیروز، از میان ۱۳٠ فرد مبتلا به ویروس کرونا در فرانسه، ١۲ نفر سلامت خود را بازیافته‌اند؛ چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ ١١۶ نفر بستری شده که حال ٩ تن از آنها وخیم گزارش شده است. با این ارقام، به این ترتیب، فرانسه در کنار آلمان و ایتالیا به یکی از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در اروپا تبدیل شده است.

به نوشته روزنامه لو پاریزین، این رقم در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۹۱ نفر افزایش یافته است.

وحشت‌آفرینی در فرانسه و مختل شدن انتخابات شهرداری‌ها

به نوشته این روزنامه، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در فرانسه موجب وحشت و ترس مردم این کشور شده است؛ طبق نظرسنجی‌ها، ۶۱ درصد فرانسوی‌ها می‌گویند نگران خود و خانو اده‌شان هستند.

همچنین مبارزات انتخاباتی شهرداری در زمان حاضر مختل شده است. دستکم دو شهردار نیز به این ویروس آلوده شده‌اند. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده است که دستور کار خود را برای مدیریت بحران تغییر می‌دهد.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، نخست وزیر فرانسه گفته است که هدف دولت، کُند کردن شیوع ویروس کرونا در مرحله همه‌گیر شدن آن است.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد، ویروس کرونا اکنون در سراسر کشور در گردش است و دلیلی برای محدود کردن ترددهای افراد مستقر در مناطق درگیر با ویروس کرونا وجود ندارد. به این ترتیب، دانش‌آموزان و کارکنانی که از مناطق «لومباردی» و «ونیز»، در شمال ایتالیا، یا از «موناکو»، «هنگ کُنگ»، «کره جنوبی»، «ایران» و «سنگاپور» آمده‌اند می‌توانند به مدارس بازگردند.

در این حال، شماری از شخصیت‌های سیاسی فرانسه، برخی تصمیم‌های دولت این کشور از جمله بازگشایی مدارس در مناطق درگیر با بیماری کرونا را غیرقابل فهم دانستند.

«مارین لوپن» رهبر حزب «اجتماع ملی»  نیز در پیامی توئیتری، تصمیم دولت و وزیر آموزش و پرورش فرانسه را غیرقابل فهم توصیف کرد.

«فابین روسل» رهبر حزب کمونیست فرانسه نیز تصریح کرد: ویروس کرونا به اپیدمی تبدیل شده ... به دلیل خطرناک بودن این ویروس، وظیفه رهبران سیاسی کشور اتخاذ تدابیر احتیاطی است.

سخنگوی دولت فرانسه گفته است، دولت تدابیر خود را به مرور با مراحل بعدی و تحول ویروس کرونا تطبیق می‌دهد.

همچنین سفرهای آموزشی مدارس فرانسه به خارج از کشور و رویدادهای فرهنگی این کشور لغو شده‌اند.

اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه

در این زمینه نشریه «پولیتیکو» نیز نوشته است: مقام‌های فرانسوی پس از افزایش موارد تائید شده به کرونا در این کشور و افزایش شمار جان‌باختگان، اقدام‌های اضطراری را انجام می‌دهند.

کاخ الیزه روز دوشنبه اعلام کرد، امانوئل مکرون رئیس جمهوری با تمدید برنامه خود، دو قرار بازدیدش برای اواخر هفته را لغو کرده است.

«اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه پس از تشکیل شورای اضطراری وزیران در روز شنبه، ممنوعیت تجمع‌های داخلی بیش از پنج هزار نفر را اعلام کرد؛ این مساله موجب تعطیلی زودهنگام نمایشگاه کشاورزی پاریس شد. موزه لوور بسته و ماراتن پاریس نیز در روز یکشنبه لغو شد.

بر اثر ابتلا به کرونا در جهان، بیش از سه هزار نفر جان‌باخته و افزون بر ۶۰ کشور درگیر آن هستند. همچنین موارد اولیه در کشورهایی همچون تونس، عربستان، مراکش، سنگال و لتونی تائید شده است.