فراخوان وزارت بهداشت برای حضور پرستاران داوطلب در بیمارستان‌ها جهت مقابله با کرونا

گروه اجتماعی الف،   3981210047 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون پرستاری وزارت بهداشت از فراخوان این وزارتخانه برای حضور پرستاران داوطلب جهت مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: در استخدامی که به زودی در حوزه پرستاری انجام می‌شود، مسلما پرستارانی که در این شرایط سخت در بیمارستان‌های ریفرال به هر صورت کمک می‌کنند، در اولویت استخدامی ما قرار می‌گیرند.

فراخوان وزارت بهداشت برای حضور پرستاران داوطلب در بیمارستان‌ها جهت مقابله با کرونا

به گزارش ایسنا،  دکتر مریم حضرتی ضمن تشکر از همه پرستاران و پزشکان و همه کسانی که در حال حاضر صمیمانه در کنار مردم هستند تا سلامت‌شان را حفظ کنند، گفت: در عین حال از مردم می‌خواهم که ضمن حفظ خونسردی خود در این روزها، توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و اگر می‌خواهند به پزشکان و پرستاران کمک کنند، در حفظ و مراقبت از خودشان توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی افزود: در معاونت پرستاری اقدامات متعددی برای مقابله با کروناویروس جدید انجام شده است؛ یکی از این اقدامات آماده کردن بیمارستان‌های مرجع برای بیماران مبتلا به کرونا بود که پرستاران و پزشکان در این مراکز مشغول به کار هستند و ما برای تامین نیرو و تجهیزات آنها تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در عین حال برای پیشگیری از خستگی مفرط پرستاران به دنبال تدابیری هستیم تا بتوانیم کمک کنیم و پرستارانی که در خط مقدم مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند، دچار سندروم فرسایشی نشوند.  باید توجه کرد که بسیاری از پرستاران در مراکزی که برایشان در نظر گرفته شده، می مانند و به منزل نمی‌روند. البته برخی از آنها بنابر شرایط خاصی که دارند ممکن است به منزل بروند.

حضرتی با اشاره نحوه رفع کمبود نیروهای پرستاری، گفت: در این راستا به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم که مدیران پرستاری می‌توانند پنج تا ۱۰ درصد نیروهای پرستاری را که در مراکز غیر ریفرال فعالیت می‌کنند، به عنوان ذخیره در نظر بگیرند که بتوانیم از آنها در صورت نیاز استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: در همین جا از داوطلبین پرستار، بازنشستگان پرستاری، دانشجویان سال آخر پرستاری، دانشجویان طرحی، دانشجویان در انتظار طرح و پرستاران بیکار و هر گروه پرستاری که این توانمندی را دارد که برای کمک آید، درخواست می‌کنم که لیست‌شان را به ما ارائه دهند تا لیستی از افراد داوطلب داشته باشیم و در صورت نیاز بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

حضرتی افزود: از متخصصین پرستاری، اساتید هیات‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری درخواست می‌کنیم که برای مشاوره و آموزش مردم از طریق سامانه ۴۰۳۰ اقدام کنند و داوطلبین در این زمینه لیست اسامی‌شان از طریق تماس با معاونت پرستاری با شماره تماسی که در سایت معاونت پرستاری قرار دارد، به ما اعلام کنند تا از ظرفیت آنها در آموزش و مشاوره از طریق سامانه ۴۰۳۰ کمک بگیریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در عین حال یکی از اقدامات مهم ارائه آموزش مرتبط با پیشگیری از کرونا به دانش‌آموزان است، اظهار کرد: حال از آنجایی که فعلا مدارس تعطیل است، آموزش مجازی را ترتیب دادیم که در قالب تفاهم‌نامه‌ای که بین معاونت پرستاری، معونت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده، ‌ به وسیله کارشناسان پرستاری آموزش‌های لازم را برای دانش‌آموزان ترتیب می‌دهیم.

حضرتی  با بیان اینکه پرستاران می‌توانند از طریق سایت معاونت پرستاری با این معاونت تماس برقرار کنند، گفت: هر پرستاری که در کشور مشکلاتی دارد و می‌خواهد آن را مستقیما با معاونت پرستاری در میان بگذارد، می‌تواند از طریق تماس مستقیم آن را مطرح کند و من تمام این موارد را پیگیری کرده و پاسخ می‌گویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین خواسته  و نیاز پرستاران در بیمارستان‌ها و برای مقابله با کرونا، تجهیزات کافی است، گفت: پرستاران درخواست چندانی نداشته و بسیار قانع و دلسوز در کنار مردم هستند. همه مسئولان در حال تلاشند که تجهیزات لازم را برای پرستاران فراهم کنند و ما پیگیر این موضوع هستیم. 

وی تاکید کرد: در عین حال نیاز به نیروی پرستاری هم وجود دارد که با دستور وزیر بهداشت این اختیار به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده که نیروهای مورد نیازشان را جذب کنند.   این خبر خوبی است. همچنین باید توجه کرد که در استخدامی که به زودی در حوزه پرستاری انجام می‌شود، مسلما پرستارانی که در این شرایط سخت در بیمارستان‌های ریفرال به هر صورت کمک می‌کنند در اولویت استخدامی ما قرار می‌گیرند. 

حضورتی اعلام کرد: دستورالعمل نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در منزل را تدوین کرده و به زودی ابلاغ می‌کنیم. همچنین دستورالعمل مراقبت از سالمندان در مراکز مراقبت و نگهداری سالمندان نیز تدوین شده که به زودی ابلاغ می‌شود.