رشد منفی بی‌سابقه فعالیت کارخانه‌ای چین

گروه اقتصادی الف،   3981210034

فعالیت کارخانه ای چین در فوریه با سریعترین روند بی سابقه تاکنون منقبض شد که گویای آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

رشد منفی بی‌سابقه فعالیت کارخانه‌ای چین

به گزارش ایسنا، اداره ملی آمار چین اعلام کرد شاخص مدیران خرید چین از ۵۰ واحد در ژانویه به ۳۵.۷ واحد در فوریه نزول کرد. قرائت پایین ۵۰ واحد به منزله رشد منفی است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند شاخص مدیران خرید در فوریه ۴۶ واحد خواهد بود.

این شاخص نخستین تصویر رسمی از وضعیت اقتصاد چین از زمان شیوع ویروس کرونا به شمار می رود. این ویروس تاکنون در سرزمین اصلی چین تقریبا سه هزار نفر قربانی گرفته و حدود ۸۰ هزار نفر به آن مبتلا شده اند.

این گزارش رسمی عمیق شدن شکافها در اقتصاد چین را نشان می دهد که پیش از این از جنگ تجاری با آمریکا متالم شده بود. شیوع این اپیدمی باعث اعمال محدودیتهای جابجایی و اقدامات بهداشتی شده که فعالیت اقتصادی را فلج کرده است.

انتظار می رود رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول به شدت آسیب ببیند که این مسئله سیاستگذاران را برای معرفی اقدامات محرک مالی تحت فشار شدیدی قرار داده است. شرکت نومورا رشد سه ماهه نخست امسال چین بر مبنای سالانه را دو درصد پیش بینی کرده است.

زیرشاخص فعالیت بخش تولید از ۵۱.۳ واحد در ژانویه به ۲۷.۸ واحد در فوریه سقوط کرد و سفارشهای جدید از ۵۱.۴ واحد در ژانویه به ۲۹.۳ واحد در فوریه افت پیدا کرد.

کارخانه های چین به دلیل شرایط نیروی کار و محدودیتهای سفر، با سریعترین روند چند سال اخیر نیروهایشان را از دست می دهند. سران چین از دولتهای محلی، کارخانه ها و کارگران در مناطقی که آلودگی کمتری به ویروس کرونا داشته اند خواسته اند هر چه سریعتر فعالیتشان را از سربگیرند. اما واکنش به این درخواست آهسته بوده و بسیاری از کارگران مهاجر از جمله کسانی که در استان هوبی هستند، به دلیل مقررات سخت گیرانه قرنطینه و ممنوعیت سفر هنوز به سرکار خود برنگشته اند.

آمار رسمی نشان داد که تنها حدود ۳۰ درصد از شرکتهای کوچک و متوسط چین تا چهارشنبه گذشته فعالیتشان را ازسرگرفتند. برخی از شرکتهایی که فعالیتشان را ازسرگرفته اند، پایینتر از ظرفیت معمولی فعالیت دارند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، با گسترش ویروس کرونا به کشورهای بیشتر، برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که تاثیر این اپیدمی بر زنجیره تامین جهانی ممکن است به بهبود فعالیت تولیدکنندگان چینی ضربه بزند.

بخش خدمات چین هم شدیدترین رشد منفی را نشان داد و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی از ۵۴.۱ واحد در ژانویه به ۲۹.۶ واحد در فوریه سقوط کرد.

اقتصاد چین از زمان شیوع اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ وابستگی بیشتری به خدمات پیدا کرده و بخش خدمات اکنون حدود ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

بخشهای حمل و نقل، گردشگری و سرگرمی هم از زمان شیوع ویروس کرونا به شدت لطمه دیده اند. شاخص فعالیت ساخت و ساز از ۵۹.۷ واحد در ژانویه به ۲۶.۶ واحد نزول کرد.