کاوش‌های جدید ماهنورد چینی‌ها در سمت پنهان ماه

گروه فناوری الف،   3981208063

در حال حاضر کاوشگر قمری "چانگ‌ای-۴"(Chang'e 4) و ماهنورد"یوتو -۲"(Yutu-2) در حال اکتشاف در سمت پنهان ماه هستند و بنابر آخرین خبرها کاوشگر چانگ ای-۴ اکنون به حدی به بررسی دقیق سمت پنهان ماه می‌پردازد که این موضوع سبب شده تا چین نخستین کشوری باشد که موفق به انجام این کار شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ۸ دسامبر ۲۰۱۸ کاوشگر "چانگ‌ای-۴" سوار بر موشک "لانگ مارچ ۳بی"(Long March 3B) از مرکز پرتاب ماهواره "شیچانگ"(Xichang) پرتاب شد و در ۳ ژانویه ۲۰۱۹ در حوضه قطب جنوب-آیتکن و منطقه"Von Karman crater" فرود آمد. "چانگ‌ای-۴" دنباله سه ماموریت موفق برنامه "چانگ‌ای" است. دو ماموریت اول شامل کاوشگرهایی بودند که در مدار ماه قرار گرفتند، در حالی که ماموریت "چانگ‌ای-۳" شامل فرود یک فرودگر و کاوشگر در نیمه نزدیک ماه بود.

اخیرا ماهنورد "یوتو -۲"چین  با استفاده از یک رادار زمین نفوذ موفق شد در حدود ۱۳۱ فوت (۴۰متر) زیر سطح ماه را بررسی کند و به نتایج جالبی دست یابد. این ماهنورد با بررسی سطح ماه دریافت که معماری داخلی ماه از سه لایه مجزا تشکیل شده است. رادار زمین‌نفوذ (Ground-penetrating radar) راداری برای بررسی لایه‌های کم‌عمق زمین با امواج الکترومغناطیسی است که معمولاً در بازه بسامدی ۱۰ تا ۱۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کند. قسمت فوقانی آن شامل یک رگولیت قمری، در قسمت میانی آن نیز سنگهایی در اندازه متوسط و درشت وجود دارند و در لایه نهایی زیرین نیز سنگهای ریز و درشتی وجود دارند.

محققان گفتند که داده‌های جمع‌آوری شده جدید این کاوشگر به همراه داده‌های کاوش‌های ماه گذشته می‌تواند درک آنها را از سطح ماه افزایش دهد.

ماه گذشته این ماهنورد موفق به طی ۳۶۷ متر در سمت پنهان ماه شده بود. انتظار می‌رود آژانس فضایی چین ماموریت بعدی خود موسوم به "چانگ- ای ۵"(Chang'e-5) را در سال ۲۰۲۰ پرتاب کند. سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد پیشرفت‌هایی مستمر در فناوری فضایی چین بودیم که از میان آنها می‌توان به تاریخ‌سازی کاوشگر "چانگ‌ای-۴"(Chang'e-4) اشاره کرد؛ زیرا این کاوشگر موفق شد برای اولین بار روی نیمه دور ماه فرود آید.

چین قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی کاوشگر "چانگ‌ای-۵" را به فضا بفرستد تا نمونه‌هایی از ماه را به زمین بازگرداند. موشک حامل این کاوشگر هم "لانگ مارچ ۵"(Long March 5) خواهد بود که بزرگترین وسیله پرتاب چینی‌ها به حساب می‌آید.

برنامه‌های فعلی چینی‌ها در ماه شامل گردش، فرود و بازگشت است. قرار است چانگ‌ای-۵ دو کیلوگرم نمونه قمری را به زمین برساند. علاوه بر این ماموریت پس از سال‌ها آماده‌سازی و آزمایش، چین قصد دارد اکتشاف فضایی روی مریخ را به وسیله یک کاوشگر سیاره‌ای انجام دهد و این کار در سال ۲۰۲۰ میلادی ممکن خواهد شد.