طرح مخفیانه عربستان سعودی برای تضعیف «اجلاس سران کشورهای اسلامی»

گروه جهان الف،   3981207165

یک رسانه مستقر در انگلیس امروز چهارشنبه فاش کرده عربستان سعودی برنامه‌ای مخفیانه برای تضعیف   «اجلاس اسلامی کوالالامپور» که آذرماه سال جاری در پایتخت مالزی برگزار شد داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه میدل‌ایست‌آی در خبری اختصاصی نوشته اسناد نشان می‌دهد حکومت عربستان سعودی به روزنامه‌نگاران مستقر در این کشور دستور داده به انتقاد از این اجلاس بپردازند. 

به نوشته این رسانه، عربستان سعودی به حدی از برگزاری این اجلاس در کوالالامپور خشمگین شده که یک کارزار رسانه‌ای را برای کوچک‌نمایی اهمیت آن ترتیب داده است. ریاض، برگزاری این اجلاس در کوالالامپور را عاملی برای به حاشیه رانده شدن «سازمان همکاری اسلامی» می‌داند که ریاست آن را به عهده دارد.

طبق این گزارش، وزارت رسانه عربستان سعودی اقدام به گردآوری مجموعه‌ای از پیام‌ها کرد و به سازمان‌های رسانه‌ای و تحلیلگران در این کشور دستور داده آنها را بازگو کنند.

سندی  از این وزارتخانه که به رویت میدل‌ایست‌آی رسیده نشان می‌دهد اهداف این کارزار رسانه‌ای موارد زیر بوده‌اند: تأکید بر نقش سازمان همکاری اسلامی در خدمت‌رسانی به آرمان امت اسلامی؛ تضعیف اجلاس مالزی و برجسته‌سازی کمکی که سعودی‌ها به جهان اسلام به خصوص فلسطین کرده‌اند. 

اجلاس مالزی روز ۱۹ دسامبر با حضور سران و نمایندگان ۶ کشور اسلامی اندونزی، پاکستان، ترکیه، ایران، مالزی و قطر آغاز شد. در این اجلاس هیئت‌های ۵۶ کشور دنیا حضور داشتند. 

 سازمان همکاری‌ اسلامی روز ۲۷ آذرماه با صدور بیانیه‌ای از نشست سران کشورهای اسلامی در پایتخت مالزی انتقاد کرده بود.

 سازمان همکاری اسلامی مدعی شده که نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی منجر به تضعیف اسلام می‌شود. 

با این حال، «یوسف العثیمین»، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی معتقد است که نشست‌هایی نظیر نشست سران اسلامی در کوالالامپور منجر به تفرقه میان مسلمانان می‌شود.

وی بدون اشاره مستقیم به نشست مالزی گفته بود که چنین نشست‌هایی در خارج از چارچوب سازمان همکاری اسلامی به نفع اسلام و مسلمانان نیست و تضعیف سازمان همکاری اسلامی به‌منزله تضعیف اسلام و مسلمانان است.

شاه سعودی نیز به نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی دعوت شده بود اما از شرکت در آن خودداری کرد.