یک پیشنهاد به وزارت بهداشت درباره آمار فوتی‌های کرونا 

  3981207112 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
 یک پیشنهاد به وزارت بهداشت درباره آمار فوتی‌های کرونا 

از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران و تایید موارد فوتی ناشی از آن مسوولان بهداشت و درمان همواره بر این نکته تاکید کرده‌اند که میزان کشنده بودن این ویروس در قیاس با دیگر بیماری‌های خویشاوندش نظیر آنفولآنزا بسیار کمتر است و علیرغم سرایت سریع این ویروس، اثرگذاری خطرناک آن فقط دامن افرادی را خواهد گرفت که دارای بیماری‌ها زمینه ای و ضعف سیستم ایمنی هستند.

بیان ساده و روشن آنچه در این قبیل اظهارات به کرات شنیده می شود این است که کرونا کسانی را در معرض خطر مرگ و میر قرار می دهد که در سنین بالا قرار دارند چرا که به طور معمول این سالمندان هستند که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند؛ همچنین گفته شده موارد ابتلا به این بیماری نیز در میان کودکان بسیار نادر است.

با توجه به این اظهارات که قاعدتا مبتنی بر یافته های علمی است و  از سوی مراجع رسمی نیز در حال اعلام وانتشار است این سوال مطرح می شود که چرا مسوولان وزرت بهداشت در اعلام آمار فوتی‌های ناشی از کرونا به این موضوع مهم توجهی ندارند و صرفا به تعداد افراد فوت شده کفایت می‌کند؟ 

اعلام سن و سال و سابقه بیماری درگذشتگان همزمان با بیان تعداد فوتی های ناشی از این بیماری به اثرگذاری مثبت اطلاعاتی که درباره خطرناک نبودن این بیماری برای افراد سالم و کودکان ارايه شده است کمک بزرگی می‌کند.

چنین رویه ای در اعلام آمار فوتی های کرونا همچنین بهترین روش برای بالا بردن باورپذیری و اعتماد نسبت به اطلاعات ارايه شده علمی از سوی مراجع رسمی کشور است و موثرتر از هر  تلاش دیگری در زمینه کاهش التهاب و هراس از این بیماری عمل می ‌کند.