رییس اتاق ایران و چین: نپیوستن به FATF تاثیر چندانی بر تجارت خارجی ندارد

گروه اقتصادی الف،   3981207076

رییس اتاق ایران و چین قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را با توجه به شرایط تحریمی،بر تجارت خارجی کشور بی تاثیر دانست وگفت:اثرات FATF بیش از اینکه واقعیت اقتصادی باشد،شوک روانی و سیاسی است.

نپیوستن به FATF تاثیر چندانی بر تجارت خارجی ندارد

به گزارش مهر، مجیدرضا حریری با اشاره به نپیوستن ایران به FATF اظهار داشت: هرنوع بیرون گذاشتن ایران از هر سازمان و یا مناسبات جهانی تأثیرات منفی هم از طرف کشورهای دیگر و هم در بازار داخل دارد، اما اثرات پیوستن و یا نپیوستن به FATF بیشتر از اینکه واقعیت اقتصادی باشد حاصل شوک‌های روانی و یا مباحث سیاسی است.

حریری درباره آثار منفی نپیوستن به FATF توضیح داد: در این شرایط کسانی که در گذشته با ما کار می‌کردند و روزنه‌های ارتباطی که وجود داشت متأثر از جو روانی این موضوع ارتباط خود را با ما قطع و یا بسیار محدود خواهند کرد، حتی مسئله غذا و دارو نیز به رغم اینکه تحریم آن‌ها قانونی نیست ممکن است متأثر از همین جو روانی قرار گیرد.

وی درباره تأثیر این موضوع بر بازار ارز نیز بیان کرد: با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای ارز، انتظارات تورمی، ویروس کرونا و پیش بینی یک دوره یکی دو ماهه رکود اقتصادی و در نهایت همزمانی این موضوع با FATF باعث شده که تقاضا برای بازار ارز افزایش و کنترل آن از دست سیاستگذار پولی کشور تا حدی خارج شود، به همین خاطر طی چند روز گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم ضمن اینکه اتفاقات اقتصادی و سیاسی اخیر نیز بر این افزایش دخیل بوده‌اند؛ در واقع اتفاقات و پارامترهای تأثیرگذار مختلف و پی‌در پی اقتصادی و سیاسی مانع از کنترل قیمت ارز در روزهای پایانی سال شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین خاطرنشان کرد: در این بین نپیوستن به FATF به ایرانی‌های خارج از کشور مثل دانشجوها و کسانی که تجارت می‌کنند بیشترین زیان را وارد می‌کند و درواقع این دسته از افراد در صف اول آثار ناشی از نپیوستن به FATF هستند.

حریری به عدم تأثیر FATF در شرایط تحریمی بر تجارت بین‌المللی تاکید کرد و گفت: سال‌ها است که ارتباط ما با سایر کشوها تابع قوانین بانکداری نیست و ما راه‌هایی با عنوان دور زدن تحریم تعریف کرده‌ایم؛ بنابراین در این قسمت شاهد تأثیر واقعی نپیوستن به FATF نخواهیم بود، اما به فرض اینکه ما هیچ مشکلی از جمله تحریم و یا اتفاقات و جو روانی موجود نداشتیم، پیوستن به FATF ضروری بود.

وی ادامه داد: حتی زمانی که ما از لیست سیاه FATF به لیست خاکستری منتقل شده بودیم، باز هم جزو کشورهای پرخطر برای ارتباطات بانکی بودیم، بنابراین معتقدم در زمان تحریم با نپیوستن به FATF اتفاقی برای ما نمی‌افتد اما در زمان خروج از تحریم رسیدگی به این مسئله در اولویت است.

حریری به سیاسی شدن این مسئله اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که با FATF مخالفت کردند دلایل سیاسی داشتند درحالیکه این موضوع کاملاً اقتصادی است؛ به همین خاطر از آنجا که نپیوستن ما به این قانون دلایل سیاسی داشته، سیاسیون باید مسئولیت هر فشاری که به مردم وارد می‌شود را به عهده بگیرند.

رئیس اتاق ایران و چین گفت: البته از نظر من اگر هم به FATF می‌پیوستیم به خاطر عدم رعایت برخی قوانین آن در نهایت وارد لیست سیاه می‌شدیم با این تفاوت که مثل پاکستان می‌توانستیم زمان خریده و ورود ایران به لیست سیاه را به تعویق بیندازیم.

وی در پایان درباره میزان ماندگاری آثار FATF بر بازارهای داخلی تاکید کرد: بازارهای ایرانی از جمله طلا و ارز قابل پیش‌بینی نیستند چرا که متأثر از هر اتفاق سیاسی دچار هیجان می‌شوند، از این رو نمی‌توانیم زمان مشخصی برای تخلیه شوک‌های روانی این موضوع پیش‌بینی کنیم.