نحوه شارژ باتری لیتیوم پلیمر کوادکوپتر

گزارش بازرگانی،   3981207034

باتری یکی از مهم ترین قطعات کوادکوپتر است. باتری انرژی لازم برای به حرکت درآوردن مولتی روتر را تولید می کند. معمولا برای هلی شات از باتری لیتیوم پلیمر استفاده می شود. کوادکوپتر ها در هنگام پرواز باتری زیادی مصرف می کنند. به همین دلیل نگه داری درست از باتری در کاهش هزینه های نگه داری هلی شات نقش اساسی دارد. در این نوشته قصد داریم نحوه شارژ باتری لیتیوم پلیمر را بررسی کنیم. با روشی که در ادامه خواهیم گفت می توانید با کمترین هزینه باتری کوادکوپتر خود را شارژ کنید و از خرابی آن جلوگیری کنید.

باتری لیتیومی چیست؟

قدمت باتری های لیتیومی به دهه 80 میلادی باز می گردد. تحقیقات بسیاری که محققان بر روی ساخت یک باتری سبک و قوی انجام دادند، منجر به ساخت باتری لیتیومی شد. شرکت سونی اولین شرکت فناوری دنیا بود که از این باتری در محصولات خود استفاده کرد. باتری های لیتیومی با نام Lipo هم شناخته می شوند. این باتری ها قدرت تراکم انرژی بالایی دارند. در حالی که وزن این باتری ها به نسبت سایر باتری های موجود به مراتب کمتر است. به همین دلیل در هنگام خرید هلی شات بهتر است به سراغ پرنده هایی بروید که از باتری های لیپو استفاده می کنند.

چگونه باتری لیتیومی را شارژ کنیم؟

پیش از اینکه به نحوه صحیح شارژ باتری لیتیومی کوادکوپتر حرفه ای بپردازیم، بهتر است نکاتی را درباره نگه داری از این باتری به خاطر داشته باشیم. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید اجازه دهیم ولتاژ باتری دچا افت شود. ولتاژ همیشگی و مناسب باتری لیتیومی 3.8 ولت است. افت باتری را می توان از چراغ های چشمک زن کوادکوپتر متوجه شد. اگر چراغ LED هلی شات روشن شود، به معنی کمبود باتری است. در این مواقع اگر هلی شات در حال پرواز است بهتر است لندینگ را انجام داده و پرواز را متوقف کنیم. برای شارژ صحیح باتری لیتیوم ابتدا سوکت باتری را از کانکتور آن جدا کنید و اجازه دهید که باتری خنک شود. سپس می توانید شارژر را باتری وصل کنید. در مدت زمان 1 تا 1.5 ساعت باتری به طور کامل شارژ شده و می توانید مجددا از آن استفاده کنید.

آیا روش دیگری برای شارژ باتری لیتیومی وجود دارد؟

برخی افراد به دلیل محدودیت زمان از روشی دیگر برای شارژ باتری استفاده می کنند. استفاده از این روش چندان پیچیده نیست اما پیشنهاد می کنیم در صورتی که مجبور به شارژ باتری لیتیومی با این روش نیستید از آن استفاده نکنید. در این روش به یک باتری بزرگ، مبدل سوکت و ولتاژ چکر نیاز داریم.

در این روش شارژ به کمک سوکت انجام می شود.در این روش شارژ نیاز است که باتری ها به صورت موازی به یکدیگر متصل شده تا انتقال نیرو به درستی صورت گیرد. یکی از مواقعی که این روش به خوبی نیاز ما را رفع می کند، هنگام حضور در فضای خارج شهری است. در خارج شهر معمولا امکان شارژ کوادکوپتر با روش اصولی وجود نداد. به همین دلیل می توان در آن فضا از این روش شارژ استفاده کرد.

باتری لیتیومی چگونه خراب می شود؟

یکی از هزینه های جانبی باتری های هلی شات خرابی این باتری هاست. از دو روش می توان متوجه خرابی باتری لیتیومی شد. در حالت اول اگر باتری به طور کامل شارژ نمی شود، احتمالا دچار مشکل شده است. در این مواقع معمولا باتری در عرض 10 دقیقه فول شارژ می شود اما در یکی دو دقیقه نیروی خود را از دست می دهد. حالت دوم خرابی باتری لیتیومی زمانی است که باتری باد می کند. در این حالت سعی کنید از دست زدن به بدنه باتری پرهیز کنید. چراکه در داخل باتری مواد شیمیایی قابل اشتعال وجود دارد که می تواند منجر به انفجار باتری شود.

4 راه ساده برای افزایش زمان طول باتری لیتیومی

باتری لیتیومی عمر بالایی دارد. البته عمر بالا بسته به رفتاری است که با باتری انجام شود. به طور میانگین این باتری ها حداقل 300 بار قابلیت شارژ دارند. برای نگه داری و شارژ درست باتری در ادامه 5 نکته را مرور کنیم. بهتر است این نکات را در تمامی هلی شات ها حتی پرنده های مدرنی مثل کوادکوپتر dji نیز رعایت کنیم. چراکه عملکرد باتری در تمامی پرنده های آهنی یکسان است.

  1. بلافاصله پس از اتمام باتری آن را شارژ نکنید

یکی از بدترین کارهایی که عمر باتری را کاهش می دهد، شارژ مجدد و سریع آن است. شارژ مجدد قدرت باتری را کاهش می دهد. پس از پرواز توصیه می شود حداقل سی دقیقه باتری را جدا کرده و سپس اقدام به شارژ مجدد کنید. در این مدت باتری خنک شده و آسیبی به آن وارد نمی شود.

  1. باتری را برای مدت طولانی با شارژ کامل نگه داری نکنید

بهتر است باتری ها را با شارژ کامل و به مدت طولانی نگه داری نکنیم، این کار عملکرد سلول های باتری را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین اگر باتری کوادکوپتر خالی شد، بهتر است با روشی که گفتیم آن را شارژ کنیم. باتری خالی نیز در طولانی مدت عملکرد مواد شیمیایی داخل باتری لیتیومی را تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. رطوبت دشمن باتری لیتیومی است

باتری های لیتیومی به رطوبت حساسیت زیادی دارند. برای نگه داری درست باتری بهتر است آن را در یک فضای خشک و خنک قرار دهید. حتی در صورت لزوم باتری می تواند در داخل یخچال نگه داری شود. البته باید دقت کرد که باتری یخ نزند. زیرا در صورت یخ زدگی استفاده از باتری لیتیومی خطرناک خواهد بود.

۴- به تاریخ ساخت باتری توجه کنید

معمولا نگه داری باتری لیتیومی به زمان ساخت آن وابسته است. هرچقدر بیشتر از زمان ساخت باتری گذشته باشد، عمر باتری کاهش می یاد. بنابراین اگر به دنبال خرید باتری لیتیومی هستید، حتما به زمان ساخت آن توجه کنید. یکی از دلایل کاهش قدرت باتری، تغییر ترکیب شیمیایی مواد داخل باتری در طول زمان است.

باتری، قلب تپنده هلی شات ها

در این نوشته سعی کردیم نحوه صحیح شارژ باتری لیتیومی کوادکوپتر را بررسی کنیم. باتری ها را می توان در کنار موتور قلب تپنده هلی شات ها در نظر گرفت. نگه داری صحیح از باتری و شارژ درست می تواند هزینه های خرید یک هلی شات را در طولانی مدت کاهش دهد. وبسایت پریماتوی مرجع فروش انواع کوادکوپتر، هلی شات و ماشین های کنترلی است. پیشنهاد می کنیم برای خرید هلی شات حتما به پریماتوی سر بزنید.