۵ اشتباه و عملکرد درست اپل در سال ۲۰۱۹

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3981206134

شرکت اپل در سال های گذشته سعی کرده به صورت محافظه کارانه تری عمل کند و چندان تمایل نداشت به تولید دستگاه هایی بپردازد که می تواند دنیا را دگرگون سازد. به شکلی که تنها شاهد ساخت نسل جدیدی از محصولات همیشگی این کمپانی کوپرتینویی بودیم.

۵ اشتباه و عملکرد درست اپل در سال ۲۰۱۹

در واقع این شرکت به فروش سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری اتکا کرده که روی بیش از ۱ میلیارد دستگاه این شرکت در سراسر جهان اجرا می شود. سال 2019 اپل فعالیت های درستی داشته و البته در کنار آن شاهد عملکرد نسبتا نا فرجام هم بودیم.

بنابراین در این مطلب قصد داریم به عملکرد اپل در سال 2019 بپردازیم. سالی که با همه خوبی و بدیهاش در آخر راه قرار دارد و رو به اتمام است. از این رو تصمیم گرفتیم به 5 اشتباه و عملکرد درست اپل در سال 2019 آشنا شویم.

خوب: دوربین حرفه ای

یکی از اولین موارد عملکرد درست اپل در سال 2019، ارائه دوربین های باکیفیت و حرفه ای در محصولاتش است. محصولاتی که باید به سری آیفون 11 پرداخت که پیشرفت بزرگی را در بخش دوربین شاهد بودند. دوربین همیشه موضوع مهمی در گوشی های هوشمند است و اپل نیز در سال 2019 متوجه شد باید ارتقا قابل توجهی داشته باشد.

تحولی که آیفون های جدید نیز از آن بهره بردند. در سال 2019 آیفون های 11 پرو از دوربین سه گانه بهره می برند که توانایی بالایی در تصویربرداری دارند. گوشی های هوشمندی با سه حسگر 12 مگاپیکسلی و با قابلیت زوم 2 برابری.

حالت های تصویربرداری جدید برای نسل جدید آیفون ها تدارک دیده شد که می توان به معنای واقعی کلمه دوربین نسل جدید اپل را بسیار بهتر از گذشته دانست که تغییر شگرفتی هم به دنبال داشته است. انتظار داریم نسل بعدی آیپد دوربین هایی به خوبی  آیفون های 11 پرو داشته باشند و تجربه خوبی رقم زنند.

بد: سیری و هوم پاد نه چندان موفق

شرکت اپل سیری را نخستین بار سال 2011 به همگان معرفی کرد. یک دستیار هوشمند دیجیتالی که رقیب جدی برای کورتانا، بیکسبی و برخی دیگر محسوب می شود. در سوی دیگر اسپیکر هوشمند هوم پاد نیز در سال 2016 معرفی شد و توانست نظر همگان را نسبت به اسپیکر هوشمند تغییر دهد.

اما در سال 2019 اپل کمترین توجه را به هوم پاد و سیری داشته و ما چیز خاصی برای این دو محصول شرکت کوپرتینیویی مشاهده نکردیم. انتظار داشتیم سیری و هوم پاد دو گزینه ارتقایافته برای سال جاری باشند اما اپل ویژگی خاصی برای آنها در نظر نگرفت و در انتظار ارائه ویژگی های برجسته بودیم.

این مورد را باید حرکت بد اپل نیست. زیرا شرکت هایی چون سامسونگ بیکسبی 2.0 را معرفی کردند که نسبت به بیکسبی اول بهبودیافته بوده و تجربه کاربری خوبی هم می توان داشت. در نتیجه باید بیان کرد که هوم پاد و سیری نتوانستند آن چنان نظر طرفداران را در سال 2019 جلب کنند و امیدواریم سال 2020 این گونه نباشد زیرا حسابی آنها را ناامید خواهد کرد و اپل نیز دست از همکاری خواهد کشید.

شرکتی که در چند سال گذشته آپدیت و ویژگی هایی بزرگ برای این دو مورد ارائه می داد.

خوب: ارائه سیستم عامل مستقل برای آیپد

شرکت اپل در سال 2019 سیستم عامل آیپد را از آیفون جدا کرد. به شکلی نام سیستم عامل تبلت این شرکت iPadOS شناخته می شود که اگرچه شباهت بسیاری به iOS دارد، اما برخی ویژگی های متفاوت موجب شده تا آن را به یک پلتفرم جداگانه تبدیل کند.

به کمک این پلتفرم آیپدها بهتر می توانند نقش یک رایانه شخصی همراه را ایفا کنند. بخصوص اگر از یک تبلت رده بالایی چون آیپد پرو برخوردار باشید. هوم اسکرین جدید به عنوان مثال بیشتر شبیه به دسکتاپ مک بوک پرو شده است. مرورگر جدید سافاری نیز از طراحی مرورگرهای موبایل دور شده و تجربه‌ای مثل مرورگرهای قدرتمند دسکتاپی را رقم می زند. بسیاری از بهبودهای دیگر هم به بخش مالتی تسکینگ افزوده شده است.

iPadOS گفتنیست یک هویت و برند جداگانه برای خود پیدا کرده که نشان‌دهنده چشم‌انداز اپل برای کاهش محدودیت های تبلت های خود است. این سیستم عامل که به عنوان iPadOS شناخته می شود، در سال های آینده بهتر از قبل هم خواهد داشت.

بد: تحلیل اشتباه در بازار گوشی هوشمند

متاسفانه روی کارآمدن رقبا جدید و استراتژی بهتر دیگر برندها از جمله هوآوی و سامسونگ در بازار گوشی هوشمند، تحلیل اشتباهی را در این بازار برای اپل به دنبال داشت. در حالی که انتظار می رفت سال 2019 در بحث فروش این شرکت کوپرتینویی بتواند رشدی را تجربه کند اما چنین نشد و موفقیت خاصی را مشاهده نکردیم. این موضوع ناشی از تحلیل اشتباه کارشناسان اپل بوده و موجب شده تا فروش کمتر از انتظار باشد.

این اتفاق زمانی پس از سه‌ماهه‌ای افتاده که فروش آیفون رشد ۱۴.۹ درصدی نسبت به سال قبل را بدست آورد و به رقم ۵۱.۹۸ میلیارد دلار دست یافت. تقاضای کم برای آیفون در چین یکی از دلایل مهم در کاهش فروش بوده و به‌روزرسانی‌های صورت گرفته چندان فروش را مطلوب نکرد.

تیم کوک مدیرعامل اپل بیان داشت که مشتریان مدت زمان بیشتری سعی کردند به نگهداری آیفون قبلی بپردازند.

خوب: ضخامت بیشتر با باتری بهتر

شرکت اپل اگرچه نسل جدید آیفون ها را با ضخامت بیشتری همراه ساخته اما این ویژگی یک نتیجه مثبتی را به دنبال داشته است. به لطف ضخامت بیشتر، شاهد افزایش ظرفیت حجم باتری ها شدیم. این یعنی کاربران آیفون 11 و سری آیفون 11 پرو می توانند مدت زمان بیشتری در کنار این گوشی هوشمند باقی بمانند.

به گفته اپل آیفون 11 پرو مکس در صورت کاربری طولانی مدت می تواند بیش از 12 ساعت دوام آورد که نسبت به آیفون 10 اس مکس بیش از 2 ساعت بیشتر است. بنابراین کاربران نسل جدید آیفون ها می توانند مدت زمان بیشتری را در کنار تلفن همراه خود باقی مانده و تجربه کاربری خوبی کسب کنند.

در سال جاری آیفون ها قطورتر شدند اما در مقابل ویژگی مثبتی دریافت کردند که این افزایش حجم چندا اهمیتی ندارد.

بد: عرضه نافرجام ایر پاور

شرکت اپل سال ها قبل پد شارژ بی سیم ایرپاور را معرفی کرد. دستگاهی که افراد به کمک آن می توانستند در یک زمان کیس ایرپادز، ساعت هوشمند اپل واچ و آیفون خود را شارژ کند. این محصول هیجان انگیز اپل گزینه بزرگی محسوب می شد اما چند سالی می شود که خبری از عرضه آن نیست.

برند کوپرتینویی گاهی در عرضه محصول با مشکل مواجه می شود و ایرپاور نیز در دسته همین محصولات قرار داشت. بنابراین انتظار داشتیم سال 2019 شاهد عرضه ایرپاور باشیم که متاسفانه همچنان اپل طرفداران را بی خبر باقی گذاشت و مشخص نیست آینده این پد شارژ بی سیم به کجا می رسد.

البته این پد در سال 2017 معرفی شد و با فرارسیدن سال 2020 سه سالی از معرفی آن می گذرد. انتظار داریم در سال 2020 یا 2021 اپل مشخص کند آیا برنامه ای برای عرضه این محصول دارد یا خیر.

خوب: صلح با کوالکام

آوریل سال 2019 بود که دو شرکت ، اپل و کوالکام با یکدیگر توافق کرده و دست از شکایت برداشتند؛ آن هم درحالی که برای مدت زمانی به ظاهر بی‌پایان بر سر ارقامی که اپل به کوالکام بابت استفاده از ثبت اختراع ها پرداخته بود، دعوایی داشتند. این توافق برای شرکت کوپرتینویی هزینه ۴.۷ میلیارد دلاری دربرداشت اما دو شرکت حالا دیگر مسالمت آمیز با یکدیگر رفتار می‌کنند. این قرار به اپل و کوالکام اجازه می دهد تا شش سالی با یکدیگر دوستانه باشند.

این صلح برای تجارت مدرن کوالکام هم ضروریت داشته اما احتمالا بیشتر به سود اپل است  که برای چیپ 5G در آیفون‌های سال ۲۰۲۰ تحت فشار قرار دارد. شرکت موردبحث در ابتدا قصد داشت با همکاری اینتل چیپ‌های مودم را تولید کند، اما اینتل نتوانست در زمان مقرر به اهداف دست یافته و مدیریت اینتل هم قصد همکاری نداشت. در مجموع مراوده همکاری بین اپل و اینتل به نوعی پایان یافت.

بد: اپلیکشن HKmap.live حذف شد

اپل را باید یک شرکت ایده آل گرا و منطقی دانست اما گاهی برای کسب درآمد دست به کار شده و کارهای غیرمنطقی می کند. در این بین نوامبر 2019 شرکت کوپرتینویی اپ HKmap.live را از دسترس کاربران چینی حذف کرد. اپی که به شهروندان هنگ کنگی اجازه می داد، مناطقی که میان پلیس و شورشیان درگیری پیش آمده را مشخص کند.

به گفته پلیس این اپ اغتشاشاتی را در پی داشت و بیشتر شهروندان پلیس ار مقصر می دانستند و دردسرهایی برای اورگان به وجود می آوردند. در این بین پلیس چین نیز با همکاری اپل تصمیم گرفت اپ را حذف کرده تا جلو این مشکلات را هر چه سریعتر بگیرد.

در نتیجه اپل عملی دور از انتظار کاربران انجام داد و HKmap.live حذف شد. بنابراین باید آن را یک اشتباه دانست زیرا موجب منفور شدن کمپانی شد.

خوب: امنیت بیشتر در دستگاه های اپل

موضوع امنیت در بیشتر دستگاه های دیجیتال اهمیت بسیاری داشته و بیشتر شرکت های تولیدکننده به این موضوع توجه بالایی دارند. زیرا کافیست امنیت این دستگاه ها در خطر باشد و از این رو کاربران نسبت به شرکت سازنده موردنظر بدبین می شوند. در این بین کمپانی هایی نظیر اپل و دیگر موارد، توجه آنها به مسئله امنیت بالاست و آن را موضوع کوچکی نمی پدارند.

زیرا با اطلاعات شخصی کاربرانشان گره خورده و کافیست اشتباهی به وجود آید. خوشبختانه اپل سال 2019 نشان داد که برنامه بزرگی برای بخش امنیت محصولاتش دارد. از این رو در هر یک از نسخه جدید سیستم عامل های خود ویژگی های جدید امنیتی نهاده تا کاربر با نهایت امنیت به استفاده محصولات اپل بپردازند.

طی رویداد WWDC در ماه ژوئن، اپل اعلام کرد که iOS 13 و MacOS Catalina از قابلیتی به نام «Sing in with Apple» بهره می برند که در حقیقت پاسخی به کلید «Social Sign-in» در فیسبوک، توییتر، گوگل و یاهو محسوب می شود. این کلید راهی جدید را برای ورود به اپ ها و وب‌سایت فراهم کرده و دیگر نیازی به ایمیل آدرس، پسورد و اطلاعات شبیه هم نیست.

اما این قابلیت در ازای قرار دادن اطلاعات شخصی در اختیار شرکت ها بوده تا رایگان بتوانید امنیت بالایی در دنیای مجازی و دیجیتال داشته باشید.

بد: حریم شخصی نه چندان مناسب

شرکت اپل در سال 2019 برای حریم شخصی چندان برنامه جالبی نداشت. شرکت کوپرتینویی معمولا می‌گوید «حریم شخصی، حقوق بشر است». اپل چون هیچوقت برای درآمدزایی به اطلاعات شخصی کاربران تکیه نکرده، مثلا برخلاف گوگل و فیسبوک چنین کاری تاکنون از آن مشاهده نشد. به همین دلیل برند کوپرتینویی با صدا فراگیر به صحبت درباره حفاظت از حریم شخصی می پردازد، چون نمی خواهد کاربرانش به دلیل نقص حریم خصوصی از دستگاه های این برند دوری کنند.

اپل در سال ۲۰۱۹ درباره قوانین جدید حریم شخصی اظهار نظری کرده، اما انتظارات ما از این برند بیشتر بود. برای مثال مشاهده شد شرکت اپل میلیاردها دلار از گوگل گرفته تا موتور جستجوی آن را به جستجوگر پیش‌فرض iOS همگام سازد و در نتیجه به گوگل اجازه جمع‌آوری اطلاعات پیراموان مشتریانش را داد. این برند به چند اپلیکیشن جمع‌آوری اطلاعات فیسبوک هم امکان ورود به اپ استور را داده است.

در مجموع امید داشتیم اپل سال 2019 قوانین جذابی برای حریم شخصی در نظر بگیرد اما چنین نشد.