استمرار رشد سهم بازار همراه اول در سال ۹۸

  3981205077

مقایسه گزارش‌های دوره‌ای وزارت ارتباطات از جایگاه رقابتی اپراتورها در شاخص‌های کلیدی نظیر «ضریب نفوذ» و «سهم بازار»، نشان از توقف ایرانسل در ریزش «سهم بازار» دارد، در حالیکه رایتل ظاهراً هیچ انگیزه‌ای برای جلوگیری از ریزش‌هایش ندارد!

استمرار رشد سهم بازار همراه اول در سال ۹۸

به گزارش موج، جدیدترین گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنان حکایت از رشد «ضریب نفوذ» تلفن همراه در کشور دارد و به رغم اینکه بازار ارتباطات همراه رو به اشباع است، اما ضریب نفوذ این حوزه تا پایان آذر ماه سال جاری از 142 درصد گذشته است.

این شاخص که نسبت فعالیت اپراتورها به بدنه جمعیتی کشور را نشان می دهد، در مقایسه آماری فصول مختلف سال جاری در اپراتورهای مختلف به شرح جدول زیر است:

ضریب نفوذ

سه ماهه اول 98

سه ماهه دوم 98

سه ماهه سوم 99

همراه اول

73.17

74.31

75.58

ایرانسل

60.13

60.07

61.56

رایتل

6.23

5.32

4.95

 

 

 

 

 

 


آمار و ارقام نشان می‌دهد برخلاف اینکه ضریب نفوذ اغلب اپراتورهای موبایل در تابستان کاهشی بوده، اما تنها اپراتور اول تلفن همراه توانسته دامنه رشد ضریب نفوذ خود را حفظ کند و این رویه افزایشی را تا پایان سه ماهه سوم (آذر ماه) نیز داشته باشد.

با وجود اینکه اپراتور سوم ارتباطی از ابتدای سال همواره با کاهش ضریب نفوذ مواجه بوده، اما اپراتور دوم توانسته در پاییز امسال جلوی کاهش ضریب نفوذ خود را بگیرد.

چارت زیر نمایی کلی را از تغییر وضعیت اپراتورهای اول، دوم و سوم به نمایش می‌گذارد که تنها ضریب نفوذ همراه اول از ابتدای سال افزایشی بوده است.

اپراتورها1

همانطور که گفته شد با توجه به تناسب این شاخص با جمعیت کشور، می‌توان به این نتیجه رسید که اپراتور اول تلفن همراه شبکه پر ترافیک‌تری به نسبت دو اپراتور دیگر دارد که روند جذب مشترک آن از ابتدای سال صعودی بوده است.

با وجود اینکه «همراه اول» توانسته مبنای صعود را بر شاخص «ضریب نفوذ» خود حاکم کند، اما «ایرانسل» و «رایتل» به عنوان اپراتورهای دوم و سوم تلفن همراه در تابستان با ریزش مشترک و کاهش «سهم بازار» مواجه شدند.

رایتل ظاهرا بنایی بر تغییر وضعیت خود ندارد و با وجود قرار گرفتن در قعر جدول رقابتی اپراتورهای سیار کشور، همچنان در حال ریزش مشترک است؛ اما جدیدترین گزارش رگولاتوری می‌گوید که ایرانسل  توانسته کمی جلوی ریزش مشترکانش را بگیرد.

جدول زیر آمار و ارقام مستند دولت در حوزه رقابتی «سهم بازار» اپراتورهاست که به وضوح وضعیت هر اپراتور خدمات‌دهنده در حوزه تلفن همراه را به نمایش گذاشته است.

سهم بازار

سه ماهه اول

سه ماهه دوم

سه ماهه سوم

همراه اول

52.433

53.187

53.188

ایرانسل

43.088

42.993

43.318

رایتل

5

3.808

3.482

 

 

 

 

 

 

«سهم بازار» شاخص ارزشمندی در حوزه رفتار اقتصادی بنگاه‌های تجاری به حساب می‌آید و تحلیل رویه آن در بازه‌های زمانی مشخص (اعم از سالانه و ...)، مبنایی برای ارزش‌گذاری برندها به حساب می‌آید.

به عنوان مثال شرکت ارتباطات سیار ایران با تثبیت رشد «ضریب» و «سهم بازار» خود، تمامی امتیازات بخش‌های رقابتی را از آنِ خود کرده و جای نقدی در فضای رقابتی با سایر اپراتورها ندارد.

اما از سوی دیگر رایتل به عنوان سومین اپراتور موبایل کشور که ظاهرا تمایلی برای تغییر وضعیت خود در بازار رقابتی ندارد، قطعا باید پاسخی قانع‌کننده برای سهامداران خود که مداوم در حال پایش شاخص‌ها و ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود هستند، داشته باشد.

«ایرانسل» هم به عنوان اپراتوری بینابین، اواسط سال توانسته جلوی ریزش مشترک و کاهش سهم بازارش را بگیرد و برای نخستین بار در سال 98 با افزایش سهم بازار به اندازه 0.3 درصد مواجه شود.

چارت زیر هم «سهم بازار» تمامی اپراتورهای اصلی تلفن همراه کشور را به صورت کلی نمایش می‌دهد تا از وضعیت رقابتی آنها بیشتر مطلع شوید.

اپراتورها2