متروی تهران تا ۲۰ سال دیگر چگونه خواهد بود؟

گروه اجتماعی الف،   3981203090

قرار است تعداد خطوط پایتخت به ۱۱عدد برسد. ۴خطی که قرار است تاسال ۱۴۲۰برای تهران ساخته شود، تعداد ایستگاه‌های پایتخت را به دوبرابر یعنی ۲۵۰ ایستگاه خواهد رساند. بدین‌ترتیب ظرفیت ترددی متروی تهران از ۷میلیون سفر روزانه عبور خواهد کرد.

متروی تهران تا ۲۰ سال دیگر چگونه خواهد بود؟

روزنامه همشهری درباره جزئیات طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران که به تصویب شورای‌عالی ترافیک رسیده است، نوشت: «بیش از ۴دهه از روند ساخت و توسعه متروی تهران می‌گذرد. طی این سال‌ها متروی تهران به کارآمدترین شبکه ترددی تبدیل شده که سرعت، ایمنی و قیمت ارزان را به شهروندان پایتخت هدیه داده است. طبق اطلاعات رسیده به همشهری نشان می‌دهد که طی ۲۲سال پیش رو قرار است طول خطوط و تعداد ایستگاه‌های مترو ۲برابر شود. شهردار تهران در این‌باره در صفحه توییتری خود نوشت: «طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران پس از ۴دهه در شورای‌ عالی ترافیک تصویب شد. بر اساس این طرح با ایجاد ۶ خط جدید، طول خطوط مترو به ۵۰۰کیلومتر (۲ برابر طول فعلی) خواهد‌ رسید و شهروندان با پیمودن مسافتی کمتر از هزار متر به مترو دسترسی خواهند داشت.» بازنگری در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران یک بسته مطالعاتی است که مطالعات آن از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ انجام شده است. طبق این بسته قرار است تعداد خطوط پایتخت به ۱۱عدد برسد. ۴خطی که قرار است تاسال ۱۴۲۰برای تهران ساخته شود، تعداد ایستگاه‌های پایتخت را به دوبرابر یعنی ۲۵۰ ایستگاه خواهد رساند. بدین‌ترتیب ظرفیت ترددی متروی تهران از ۷میلیون سفر روزانه عبور خواهد کرد.

۶ خط جدید

در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران که از سوی شرکت فرانسوی سیسترا و شرکت گنو به‌عنوان همکار آن طراحی شده، شهر تهران در افق ۱۴۲۰ علاوه بر خطوط موجود و خطوط حومه‌ای، نیاز به ۴خط جدید مترو دارد و برای پس از آن نیز ۲ خط اکسپرس پیشنهاد شده است. تمایز خطوط پیشنهادی با خطوط موجود آنجاست که بر خلاف خطوط فعلی که عمدتا مسیرهای قطری، شرقی - غربی یا شمالی - جنوبی را طی و همگی از محدوده مرکزی شهر عبور می‌کنند، مسیر خطوط پیشنهادی ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ حلقه‌های مکمل را در خارج از محدوده مرکزی پوشش می‌دهند.

۵۰۰کیلومتر خطوط ریلی

متروی تهران با تکمیل خطوط ۶و۷ از ۲۳۵کیلومتر فعلی به ۲۶۰ کیلومتر می‌رسد. این در حالی است که در بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران ۴ خط مترو، ۲ خط اکسپرس و ۵ خط قطار سبک شهری نیز طراحی شده است. طرح مذکور به تصویب شورای‌ عالی ترافیک به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه برای کلانشهرها رسیده است. در صورت ساخت خطوط این طرح طول شبکه خطوط مترو به ۴۰۰ کیلومتر خواهد رسید. ضمن این که با احتساب طول خطوط اکسپرس و قطار سبک شهری این میزان به ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

چه خواهد شد؟

براساس چشم‌انداز این طرح سهم مترو از سفرهای درون شهری تا ۱۴۲۰روزانه به ۴۲ درصد می‌رسد. در این طرح جدید تمامی نارسایی‌های طرح‌های گذشته رفع شده است. این طرح مبتنی بر تمام اصول علمی حمل‌ونقل ریلی در دنیاست. با توسعه خطوط مترو طی ۲۲سال پیش رو، مردم تهران با پیمایش ۸۰۰ تا هزار متر به شبکه گسترده حمل‌ونقل عمومی مطمئن، پاک و قابل برنامه‌ریزی دسترسی خواهند داشت.