مورالس در نهادهای بین‌المللی شکایت می‌کند

گروه جهان الف،   3981203019

رئیس‌جمهوری برکنار شده بولیوی در اعتراض به رد نامزدی خود برای انتخابات سنا احتمالا تصمیم دیوان عالی انتخابات بولیوی را به چالش می‌کشد.

مورالس در نهادهای بین‌المللی شکایت می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز پنج‌شنبه رئیس دیوان عالی انتخابات بولیوی تایید کرد که نامزدی اوو مورالس، رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی برای سنای این کشور به علت عدم تبعیت از الزام سکونت دائم رد شده است.  دیگو پاری رودریگز، وزیر خارجه سابق بولیوی هم از شرکت در انتخابات سنا منع شد.

رائول گوستاو فریرا، وکیل مورالس گفت: به موکلم توصیه کرده‌ام تا به منظور حفاظت از حقوق خود برای شرکت در انتخابات سنای بولیوی، در تمام نهادهای بین‌المللی و ملی شکایت کند.

به گفته این وکیل، مورالس از ترس جانش از بولیوی رفت و به همین منظور تصمیم دیوان عالی انتخابات برای رد نامزدی او در سنا باطل است و در چارچوب قوانین بین‌المللی قرار ندارد.

‌وزیر خارجه پیشین بولیوی هم به اسپوتنیک گفت،‌ تصمیم دیوان عالی انتخابات بولیوی را در نهادهای سازمان ملل متحد به چالش می‌کشد.

این وزیر پیشین گفت: ما از همه ساز و کارهای قانونی -چه در سطح ملی و چه بین‌المللی- استفاده خواهیم کرد تا در نهایت آن‌ها به حقوق سیاسی ما برای انتخاب شدن احترام بگذارند. در سطح بین‌المللی ، شکایات ما علیه این دولت به ارگان‌های مختلف سازمان ملل ارسال می‌شود.

پس از اعتراض مخالفان پیروزی مورالس در انتخابات اکتبر که قرار بود چهارمین دوره متوالی ریاست جمهوری او شود، این مقام از سمت خود کناره‌گیری کرد و در ماه نوامبر از بولیوی خارج شد. پس از آن، کل رهبری ارشد این کشور هم استعفا داد. جینین آنی‌یز، نماینده ارشد اپوزیسیون به عنوان رئیس جمهوری موقت منصوب شد.

انتخابات جدید ریاست جمهوری و پارلمانی برای سوم مه برنامه‌ریزی شده است و مورالس طبق حکم جدید حق شرکت در انتخابات را ندارد.