نرخ منطقی گوشت گوسفندی ۷۵ هزار تومان است

گروه اقتصادی الف،   3981130125

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: نرخ منطقی گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفندی در کشور به ترتیب به ازای هرکیلوگرم باید در دامنه ۶۰ و ۷۵ هزار تومان باشد.

به گزارش تسنیم، منصور پوریان افزود: همیشه بین قیمت دام زنده و گوشت در بازار تفاوت فاحشی وجود دارد.

وی اظهارداشت: شوربختانه برخی مواقع گوشت گوساله و گوسفندی بالاتر از این نرخ ها به مصرف کنندگان عرضه می شود که اجحاف در حق مردم است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بطورکلی با نزدیک شدن به فصل بهار خیلی از دامداران به خصوص در بخش دام سبک سعی دارند تولید سال گذشته و ابتدای سال خود را به سرعت روانه بازار مصرف کنند چون حجم گله ها در حال بزرگتر شدن است و بطور طبیعی قیمت گوشت قرمز در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه در بخش دام سنگین نیز وزن گوساله ها بسیار افزایش پیدا کرده و دامداران توان نگهداری دام ها را بیش از این ندارند چون هزینه زیادی برآنان تحمیل خواهد شد بنابراین چاره ای جز حراج دام ها در پیشروی خود نمی بینند و بدون شک این حراج به ضرر تولید و تولیدکنندگان است.

پوریان ادامه داد: بازار داخلی، دام سنگین پرواری را نمی پسند همیشه به دنبال دام با جثه ریز تر است به عبارتی سعی می کند گوساله با وزن ۴۰۰ کیلوگرم و گوسفند با وزن ۲۵ کیلوگرم را مصرف کند.

وی گفت: این در حالی است که در بخش پرواربندی گوساله باید وزن دام از ۵۰۰ کیلوگرم عبور کند و همینطور در بخش پروار بندی گوسفند باید وزن دام ۵۰ کیلوگرم باشد تا پرواربند وضعیت اقتصادی خودرا بهبود بخشد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام افزود: متاسفانه واحدهای پرواربندی بزرگ از ابتدای سال جاری با انباشت دام رو به رو هستند.

وی اظهارداشت: تلاش های زیادی برای خارج کردن این میزان دام در قالب صادرات یا ایجاد بازار تقاضا انجام شد اما متاسفانه همچنان دام های پرواری بدون تقاضا مانده اند.

پوریان ادامه داد: حداقل در حال حاضر چهارمیلیون راس دام سبک و ۸۰۰ هزار راس دام سنگین در کشور وجود دارد که بدون مشتری است.

وی اذعان داشت: انباشتگی دام در بخش سبک روز به روز در حال افزایش بوده که باید فکری عاجل برای این حوزه کرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام یادآورشد: امسال تولید دام اعم از سبک و سنگین در کشور افزایش چشمگیری یافت اما به دلیل نبود مشتری واحدهای پروار بندی با مشکل انباشت دام مواجه شدند به نظر می رسد برای خیلی از دامداران در سال آینده امکان پرواربندی دام برای آنان وجود نداشته باشد چون دام های سال گذشته و امسال روی دست شان مانده است.