انصراف میثم پیله فروش از رقابتهای انتخاباتی در قزوین

گروه سیاسی الف،   3981130117 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف میثم پیله‌فروش داوطلب نمایندگی مجلس از قزوین با انتشار نامه‌ای اعلام کرد: «برای ایجاد این مجلس لازم است از تکثر نامزدهای همسو کاسته شده و با از خودگذشتگی به تحقق مجلس سالم، کارآمد و در خدمت مردم کمک کرد. در نتیجه؛ ادامه حضور در عرصه انتخابات را به مصلحت نیروهای انقلاب نمی دانم. »

 

متن کامل نامه به شرح زیر است

بسم الله الرحمن الرحيم

وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ

چنین نیست که مسئولیت سپرده شده به تو شکار و طعمه ات باشد؛ بلکه طوق امانتی است كه بر گردنت نهاده شده است. (امام علي عليه السلام)

مردم شریف قزوین؛ آبیک و البرز؛ شرایط پیچیده کشور و نگرانی نسبت به آینده انقلاب خواب از چشم هر دلسوزی می رباید و تکلیفی بر دوش او می گذارد که اگر میتواند گره ای بگشاید و یا دست کم از بدترشدن اوضاع جلوگیری کند. مقطعی که در آن قرار داریم چند مشخصه دارد:

اولويت اقتصاد

تهديد امنيت ملي

استمرار مشکلات اقتصادي، هم به معیشت عمومی فشار آورده و هم اقتصاد ایران را آسیب‌پذیرتر کرده است بطوری که ادامه وضعيت موجود در دولت و مجلس، امنيت داخلي ما را مخدوش و قدرت منطقه‌اي جمهوری اسلامی را که به برکت خون شهدا و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا حاصل شده؛ تضعیف خواهد کرد. 

بي عملي با خروج آمریکا از برجام و اثبات بدعهدی غرب و در راس آن آمریکا بر همگان، بالاترین سرمایه اجتماعی برای مقابله با استکبار جهانی بدست آمد که ضروري بود با عزم جدی مدیران و تصمیم‌گیران کشور برای اصلاح ملازم گردد، اما متاسفانه شواهد قابل توجهي در تأیید آن مشاهده نمی‌شود. 

تضعيف نظام سياسي

علاوه بر این، گذر زمان با استمرار وضع موجود در مجلس و دولت، موجبات تضعیف نظام سیاسی و خدشه‌دار شدن عميق و غيرقابل جبران مقبولیت و كارآمدي را فراهم می‌آورد.

بي ثباتي با گره زدن اقتصاد به مذاكره

ناتواني دولت در به دست گرفتن مديرت اقتصادي كشور به همراه نگاه به بيرون براي گشايش اقتصادي، سبب شده فراز و فرودهاي سياست خارجي تاثيري بي ثبات ساز و ابهام آفرين در اقتصاد كشور برجا بگذارد و  فضايي ابهام آلود در اقتصاد كشور شكل گرفته و فعالان اقتصادي نتوانند درباره توليد و سرمايه گذاري تصميم بگيرند. 

سياستگذاري اقتصادي در كشور برای تامين منافع عده اي اندك 

متاسفانه سیاست‌گذاری در کشور متناسب با تأمین منافع اقلیت کوچکی اتخاذ می‌شود. قواعدی در کشور وضع می‌کنیم كه فقط توزیع رانت كرده و همیشه یک جماعت بسیار قلیلی-که حاضرند انواع فسادها از جمله خرید رای در انتخابات مجلس را انجام دهند- از این رانت‌های هنگفت برخوردار می‌شوند. 

باتوجه به تبييني كه از وضعيت كنوني ارائه شد، گمان میکردم توانایی هایی دارم که در این برهه از تاریخ جمهوری اسلامی به کار می آید. از جمله:

آشنايي به مسائل اقتصادي كشور و راه حل هاي علمي آنها به سبب تجربه 14 ساله تدريس در دانشگاه ها كه ميتواند در ارتقا كيفيت تخصصي كميسيون هاي مجلس موثر باشد؛

آشنايي با ظرايف قانونگذاري به سبب تجربه 13 ساله حضور در عرصه قانونگذاري كشور به عنوان كارشناس مركز پژوهشهاي مجلس؛

تجربه همکاری موثر با تشکل های مبارزه با فساد که در ایفای نقش نظارتی نماینده مهم است؛

توانایی کار تشکیلاتی و گروهی به سبب حضور موثر در جریان های سیاسی که توانایی نماینده در مجلس را ارتقا می دهد؛

توانایی ارتباط موفق با رسانه ها و به کارگیری آن که برای ارتباط گیری نماینده با مردم ضروری است.

قصدم از نامزدی برای انتخابات مجلس این بود که مجلس آینده باید پیگیر ‌‌مهمترین اولويت هاي كشور به شرح زیر باشد:

الف. تقویت قدرت مقاومت اقتصادی کشور 

ب. تبديل مسابقه "تلاش برای عقب نماندن"  به مسابقه براي "كار و تلاش"

در چند سال گذشته اوضاع اقتصادی کشور به گونه ای رقم خورده است که مردم و فعالان اقتصادی فقط به دنبال آن بوده اند تا در عرصه اقتصادی از دیگران عقب نمانده و عرصه کنونی اقتصاد کشور به میدان "تلاش برای عقب نماندن" تبديل شده است. رشد بخش غیرحقیقی و افت بخش مولد اقتصاد، سبب "تجارت پول" شده و به همین دلیل مردم فقط به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند. در این رقابت ناسالم کسی برنده میدان نیست و به دلیل بروز تورم همه در این رقابت بازنده ایم. اما مي توان با روحیه حماسی این وضع را تغییر داد و میدان مسابقه تبدیل به فضای رقابت بر سر کارآمدی شود که در این خصوص نقش دولت و مجلس محسوس و قابل ملاحظه است. 

پ. ایجاد انسجام در سیاست ها و تصميم گيري ها 

مجموعه اقدامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در كشور نه تنها نبايد همدیگر را خنثی نکرده بلکه لازم است هم جهت بوده تا بتوانند با هم افزایی به تحقق اهداف متعالی کشور کمک کنند. به علاوه تصمیمات اقتصادی نیز باید هماهنگ و در یک راستا باشد. نمی توان شعار قطع وابستگی بودجه به نفت داد و در عمل هرساله وابستگی بودجه به نفت را تعمیق کرد. نمی توان شعار خصوصی سازی داد و در عمل خاص سازی و خصولتی سازی کرد و با قدرت به قیمتگذاری دستوری پرداخت. نمی توان دم از اقتصاد مقاومتی زد و در عمل وابستگی تولید به واردات را افزایش داد. نمی توان در پی افزایش جمعیت بود و در عین حال افزایش تقاضای نیروی کار صورت نگیرد.

ت. مبارزه با فساد

هر حکومتی برای پیشبرد برنامه های خود نیاز به سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد مردم دارد. فساد اعتماد عمومی مردم به حکومت را مخدوش می کند. البته همزمان با مبارزه با مصادیق فساد بايد به دنبال فرآیندهایی که فساد را ایجاد می‌کند بگردیم. یکی از مهم‌ترین آن فرایندها تعارض منافع در تصمیم گیری هاست. در نتيجه تصويب قانون منع تصميم گيري صاحبان تعارض منافع ضروري است. به علاوه لازم است جامعه را در مبارزه بافساد با افزایش آگاهی و قدرت قانونی در مبارزه با فساد؛ تقويت كرد، در نتيجه تصويب قانون حمايت از سوت زن ها (افشاكنندگان فساد) ضروري است.

ث. افزایش کارایی مجلس

مهمترين ركن نظارتي كشور مجلس شواي اسلامي كه مي تواند و بايد با نظارت دقيق و مستمر خود به تحقق اجراي قوانين كمك كند. اما کارایی مجلس به دلایل متعدد مخدوش شده و شرایطی پیش آمده که دیگر نمی توان این مجلس را در راس امور دانست. برای بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی خود تدوین قانون شفافیت مجلس ضروری است. در این قانون لازم است هزينه انتخابات؛ آرای نمایندگان؛ سفر های خارجی؛ هدایای دریافتی؛ حقوق و مزايا و نامه هاي نمايندگان به دستگاه هاي اجرايي و جلسات غیرمحرمانه كميسيون ها شفاف شود.

كلام پاياني

مردم شریف قزوین؛ آبیک و البرز؛ برای اینکه وضعیت کشور را تغيير دهيم، لازم است به سمت قاعده‌گذاری صحیح به نفع مردم حرکت کنیم و اگر نه، رها كردن عامه مردم در طوفان هاي سهمگيني كه طبع منفعت‌طلبِ صاحبان ثروت‌هاي بادآورده ايجاد كرده و خواهد كرد، سبب تهي شدن جامعه از اميد خواهد شد. بار اصلی مسولیت قاعده‌گذاری صحیح به نفع مردم برعهده مجلس شورای اسلامی است. اما برای ایجاد این مجلس لازم است از تکثر نامزدهای همسو کاسته شده و با از خودگذشتگی به تحقق مجلس سالم، کارآمد و در خدمت مردم کمک کرد. در نتیجه؛ ادامه حضور در عرصه انتخابات را به مصلحت نیروهای انقلاب نمی دانم. قصد ما از حضور در صحنه انتخابات رساندن این پیام به مردم بود که میتوان مجلس را به گونه ای دیگر اداره کرد که محصول آن قانونی راه گشا و نظارتی دقیق باشد.

از مردم فهیم حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز تقاضا دارم در انتخابات پیش رو شرکت کرده و به افرادی رای دهند که در پی ارتقاء شفافیت بوده و متعهد شوند:

1. درطول دوره نمایندگی، از هیچ شخصي، هدیه دارای ارزش مادی دریافت نکنند.

2. درطول دوره نمایندگی، عضو هیات مدیره هیچ شرکتي نباشند. 

3. درطول دوره نمایندگی، فقط حقوق نمایندگی دریافت کرده و همه حقوق و همه مزایای دریافتی از بیت‌المال را برای عموم مردم منتشر کنند.

۴. درطول دوره نمایندگی، به جز ماموریتهای رسمی پارلمانی، به هزینه ديگران هيچ سفر خارجي نروند.

۵. برای عزل و نصب یا استخدام اشخاص در ادارات و شرکتها، پرداخت وام، جابجایی کارمند یا دانشجو و دیگر انواع تخصیص امتیازات بیت المال، هیچگونه توصیه کتبی و شفاهی نکنند.

6. هرگاه موضوعی در دستور کار کمیسیونها یا صحن قرار گیرد که مستقیما به منفعت شخصی یا کسب‌وکار آنها یا خانواده آنها مربوط باشد، موضوع تعارض منافع را اعلام و از حضور در رای‌گیری و هرنوع تاثیرگذاری در تصمیم مجلس خودداری کنند.

7. در اولین فرصت ممکن در مجلس یازدهم، طرح شفافیت آرای نمایندگان و انتشار زنده همه کمیسیونهای مجلس را ارائه کرده و درصورت عدم تصویب آنها، آرای خود را داوطلبانه اعلام و حتی المقدور ریز مذاکرات و مصوبات کمیسیونهای مجلس را برای اطلاع عموم، منتشر کنند.

8. در اولین فرصت ممکن در مجلس یازدهم، طرح لغو مجوزها و امتیارات تخصیص یافته برای نمایندگان ادوار را تهیه و به آن رای داده و درصورت تصویب نشدن آن، بعد از دوره نمایندگی هیچ امتیازی به عنوان نماینده ادوار دریافت نکنند.

در پایان از زحمات بی شائبه هیات اجرایی، هیات نظارت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و اصحاب رسانه بسیار سپاسگزارم. امیداورم قدردان فرصتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیار بنده قرارداد باشم و همواره خود را خدمتگزار مردم شریف ایران بدانم. مردمی که در بزرگداشت سید شهیدان مقاومت حاج قاسم سلیمانی نشان دادند ارزش اخلاص و خدمت بی منت به مردم را به خوبي می دانند. 

همچنین از همه بزرگوارانی که خالصانه بنده حقیر را مشمول لطف و محبت خود دانسته و در این مدت، در جهت تبلیغ برنامه های ارائه شده گام برداشته اند، صمیمانه تشکر می کنم و هیچگاه تلاش های آنها را از یاد نخواهم برد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

میثم پیله فروش

27 بهمن 1398