آمریکا و طالبان در آستانه امضای توافقنامه خروج نیروها

گروه جهان الف،   3981130011

یک منبع آگاه اعلام کرد که آمریکا و گروه طالبان در آستانه امضای یک توافقنامه برای خروج نظامیان آمریکا از خاک افغانستان هستند.

به گزارش مهر به نقل از دیلی صباح، یک منبع آگاه در گروه طالبان روز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا و طالبان افغانستان که از سال ۲۰۰۱ درگیر جنگ با یکدیگر هستند، در آستانه امضای یک توافقنامه در قطر برای خروج نیروهای نظامی آمریکا هستند.

در همین ارتباط، یک مقام رسمی افغانستان تأکید کرد که بسته به موفقیت دوره کاهش خشونت که هفته پیش پس از گفتگوهای طولانی میان واشنگتن و طالبان برقرار شد، این توافق ممکن است روز ۲۹ فوریه در دوحه قطر امضا شود.

یک منبع آگاه طالبان در پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام مقدمات نهایی شده اند و شورای رهبری پیامی دال بر پیشروی در گفتگوها را به تیم مذاکره کننده طالبان مخابره کرده است».

این منبع آگاه طالبان همچنین گفت که «نیروهای شورشی وابسته به این گروه یکشنبه آینده با تیم مذاکره کننده آمریکا در دوحه قطر دیدار می کنند تا در مورد زمان و مکان مراسم امضای این توافقنامه به اتفاق نظر برسند».

گفتنی است که ایالات متحده آمریکا خواهان کاهش حضور نظامی خود در افغانستان است. در حال حاضر شمار نظامیان آمریکا در این کشور آسیای غربی بین ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار نفر است. از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ این کشور به شدت خواهان عملی ساختن وعده انتخاباتی پیشین خود مبنی بر بازگرداندن نظامیان آمریکا از افغانستان پس از جنگی ۱۸ ساله است.