بررسی چالش‌های امنیتی تل‌آویو در کنفرانس سالانه مهم‌ترین اندیشکده امنیتی اسرائیل

  3981129122 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سایه تحولات اخیر منطقه و نیز آغاز تغییر معادلات در جهت منافع و اهداف محور مقاومت، موجودیت رژیم صهیونیستی با خطرات و چالش‌های جدی مواجه شده است.

بررسی چالش‌های امنیتی تل‌آویو در کنفرانس سالانه مهم‌ترین اندیشکده امنیتی اسرائیل

به گزارش الف به نقل از مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق (مداد) ، سیزدهمین نشست سالانه موسسه مطالعات امنیت داخلی رژم صهیونیستی با حضور تعدادی از کارشناسان و تصمیم‌سازان سیاسی و نظامی اسرائیل و جهان برگزار شد. حاضران در این نشست معتقد بودند که در سایه اوضاع شکننده خاورمیانه، چندین خطر بزرگ، اسرائیل را تهدید می‌کند:

- دشواری در ارزیابی پیامدهای تحولات منطقه بر امنیت رژیم صهیونیستی.

- دستیابی دشمنان اسرائیل به تجربه‌‌ها و علوم پیشرفته از طریق تکنولوژی‌های پیشرفته و البته ارزان.

- دشواری در اطمینان پیداکردن از واقعیت‌های متناقض جهان که به کیفیت فرآیند تصمیم‌گیری در محافل صهیونیستی آسیب می‌زند.

- وجود قدرت‌هایی که قادر به تغییر معادلات منطقه‌ هستند:

بر اساس این گزارش، ژنرال «تامیر هیمان» رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است که توانایی‌های هسته‌ای در ایران متراکم شده است. وی اظهار داشت که هیچ جایگزینی برای سردار «قاسم سلیمانی» وجود ندارد؛ او محور مقاومت منطقه در برابر آمریکا و اسرائیل را از یک سیستم سازمانی به یک نهاد ارتشی تبدیل کرد.

-طرح موسوم به معامله قرن که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آن را به بهانه حل درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست ها و درواقع برای حذف مسئله فلسطین مطرح کرد؛ اعلام این طرح موجب افزایش تنش‌ها و بی‌ثبات‌تر کردن موازنه‌های کنونی میان دوطرف خواهد شد.

- موضوع موازنه‌های قدرت میان کشورهای بزرگ در زمینه رقابت برای سیطره بر جهان:

مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق اضافه کرد که « هربرت ماکماستر» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا معتقد است که اگر چین به جنگ اقتصادی خود ادامه داده و به دنبال سیطره بر اقتصاد جهانی باشد؛ در همین چارچوب برای دستیابی به مواضع استراتژیک از جمله بنادر سرزمین‌های اشغالی نیز تلاش خواهد کرد.

- تغییر منافع آمریکا در خاورمیانه:

به نوشته مداد ، ژنرال ژوزف فوتیل فرمانده سابق آمریکایی معتقد است که آمریکا میزان تکیه و اعتماد خود به منابع انرژی در منطقه را نسبت به گذشته کمتر کرده و بیشترین انگیزه آن در خاورمیانه تلاش برای نابودی محور مقاومت است که در این زمینه رژیم صهیونیستی مهم‌ترین هم‌پیمان آن به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر آمریکا تصمیم به خروج نظامیانش از عراق و سوریه بگیرد٬ اسرائیل دچار آشفتگی و نگرانی خواهد شد.

مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق اشاره کرد که با بررسی وضعیت استراتژیک رژیم صهیونیستی متوجه می‌شویم که موقعیت اسرائیل در مقابل کشورهای همسایه آن و به ویژه کشورهای محور مقاومت چالش برانگیز و نگران کننده بوده و صهیونیست‌ها ناچارند به استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» روی بیاورند. بحث درباره ارزیابی وضعیت اسرائیل در خاورمیانه و تحولات و معادلات آن، چندین احتمال و فرضیه را برای آن مطرح می کند.

طبق اطلاعات مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق ٬ با ارزیابی وضعیت کلی منطقه٬ صحبت از سناریوهای مختلف که مربوط به افزایش خطرات برای رژیم صهیونیستی به دلیل ضعف و شکنندگی اوضاع خاورمیانه است به میان می‌آید. اولین فرضیه این است که آیا در این شرایط ائتلاف‌های مختلف اسرائیل می‌تواند منافع آن را در خاورمیانه تحقق ببخشد؟ قطعا نه! حقیقت این است که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند زیاد روی هم‌پیمانان منطقه‌ای خود حساب باز کند و پروژه «خاورمیانه جدید» که «کاندولیزا رایس»  وزیرخارجه وقت آمریکا در زمان جنگ اسرائیل علیه لبنان در جولای ۲۰۰۶ اعلام کرد٬ به دست محور مقاومت منطقه نابود شد.

مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق (مداد) خاطرنشان کرد که از آن تاریخ به بعد این محور٬ اهداف خود ضد دشمنانش را مشخص کرده و اقدام به افزایش قدرت و توانایی‌های خود کرد؛ به ویژه پس از پیروزی‌های بزرگ آن در برابر تروریسم در منطقه. بنابراین کاملا طبیعی است که ژنرال «جوزف فوتیل»، فرمانده نیروهای مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا بگوید که ایجاد یک ائتلاف در منطقه ضد محور مقاومت و در صدر آن ایران و سوریه و حزب‌الله بسیار دشوار بوده و  همچنین ترس‌ اسرائیل از خروج آمریکا از عراق و سوریه روز به روز بیشتر می‌شود؛ چرا که اگر نظامیان آمریکا از این کشورها اخراج شوند٬ به معنای آن است که ایالات متحده در تحمیل اراده خود ضد محور مقاومت ناکام مانده و البته در صورت ماندن این نیروها هم واشنگتن دیگر قادر به حمایت از آنها نیست.

به نوشته مداد٬ بنابراین اگر این اتفاق بیفتد٬ رژیم صهیونیستی به ویژه در جبهه شمالی که درواقع کانون قدرت آن به شمار می‌رود٬ دچار ضربه بزرگی خواهد شد.از سوی دیگر هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا در روابط خود دچار اختلاف شده و واشنگتن قادر به متحد کردن آنها نیست.

مرکز مطالعات و تحقیقات دمشق اعلام کرد که دکتر «بینحاس یعزقیلی» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و سیاسی در دانشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی معتقد است که حملات هوایی اسرائیل در سوریه گاهی جنگ احتمالی آینده را از آن دور و گاهی به آن نزدیک می‌کند. اما سوریه با وجود همه این حملات هرگز پیشرفت‌های نظامی موشکی و تکنولوژی خود را متوقف نمی‌کند.

بنا بر اعلام مداد٬ بنابر آنچه گفته شد٬ قدرت رژیم صهیونیستی در منطقه متکی بر آمریکاست ودر صورت فروپاشی قدرت واشنگتن در منطقه که زمان آن با آغاز تغییر معادلات به نفع محور مقاومت نزدیک است٬ اسرائیل قادر به تغییر معادلات منطقه در جهت منافع خود نخواهد بود.