حجت الاسلام پژمانفر در گفتگو با الف مطرح کرد؛ نظارت و رفع مشکلات معیشتی مهمترین اولویت های مجلس یازدهم/ مجلس دهم زبان و تریبون ملت نبود

گروه سیاسی الف،   3981127116 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مجلس دهم زبان و تریبون ملت نبود، گفت: نظارت و رفع مشکلات معیشتی مهمترین اولویت های مجلس یازدهم باید باشد.

نظارت و رفع مشکلات معیشتی مهمترین اولویت های مجلس یازدهم/ مجلس دهم زبان و تریبون ملت نبود

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی است. وی متولد  1343 از مشهد و دارای تحصیلات حوزی در مدارس مختلف از جمله مدرسه مروی است. سوابق و فعالیت سیاسی و مذهبی وی به قبل از انقلاب بر می گردد.

حجت الاسلام پژمانفر در دوران دفاع مقدس بارها به جبهه اعزام و چندین بار هم مجروح شد. وی که از یادگاران آن دوران است، جانباز 40 درصد هم است. پژمانفر بعد از جنگ تحصیلات حوزی را ادامه داد و به استادی معارف دانشگاه و حوزه رسید. وی دارای مسئولیت های مختلف در حوزه علیمه خراسان (وقت)  و معاون فرهنگی و تربیتی المصطفی و معاون آموزش و پژوهش حوزه علیمه خراسان شد.

وی نماینده مشهد و کلات در مجلس نهم شد و با عضویت در کمیسیون فرهنگی  رئیس کمیته رسانه و هنر این کمیسیون شد.

در مجلس دهم هم به مدت یک سال رئیس کمیسیون فرهنگی بود.

خبرنگار الف در آستانه انتخابات مجلس یازدهم با وی به گفتگو نشست. متن زیر حاصل این گفتگوست.

-آقای پژمانفر در صورت ورود شما به مجلس، اولین اولویت شما در مسیر قانونگذاری و نظارت چیست؟.
*به نظرم در مجلس یازدهم بیشتر باید به نظارت توجه کرد. البته مجلس یازدهم هم در حوزه قانونگذاری و نظارت باید برنامه محور باشد. اما آنچه در مجلس دهم بعنوان ضعف احساس می شود، ضعف در نظارت است. چون قوانین فراوانی وجود دارد که اجرایی و عملیاتی نشده است. مثل قانون تسهیل ازدواج که در سال 84 مصوب شد و قوانین متعدد دیگر.
مساله بعدی تنقیح قوانین است. یکی از روشهای اشتباه در مجلس این بود که بجای اینکه قوانین موجود را اصلاح کنند، قوانین جدید وضع و مصوب می شد که با قوانین قبلی مغایرت می داشت.
همچنین در مجلس دهم برخی از مضوعات مهم مثل موضوع جمعیت، صداوسیما و فضای مجازی در دستور و الویت قرار نگرفت.

-شعار انتخاباتی شما چیست و چرا آن را برگزیدید؟
*شعار انتخاباتی ما از اول انجام وظایف نمایندگی بود. از شعارهای خاصی که رویکرد پوپولیستی و جذب مخاطب دارد، پرهیز کردم. یعنی از بحث هایی که قشنگ است اما به نتیجه نمی رسد، پرهیز کرم. ما یک عهد و پیمان بین خود، خدا و ملت بستیم و در دفتر کار خود هم آنرا قید کردیم که بر این عهد باقی خواهم بود.

-مهمترین مشکل مردم چیست؟
*مردم مشکلات متعددی دارند. عدم شفافیت یکی از این مشکلات است. روشن نبودن برنامه های جاری در کشور مردم را آزار می دهد. مردم دچار یک نابسامانی در برنامه ریزی هستند. نمی دانند چه کار باید بکنند. این موضوع همه را به سمت روزمرگی برده است. در حوزه اقتصاد، صنعت، کشاورزی یک بلاتکلیفی در جامعه ایجاد شده که آزار دهنده است. این عرصه ها غیر فعال شده که موجب ضرر و زیان به مردم شده است.
مردم همچنین از نظر اقتصادی و اشتغال رنج می برند. سفره مردم به دلیل بی تدبیری مسئولین کوچک و کوچکتر شده است. امروز معیشت مردم  دچار مشکل شده است.
مردم از بحرانها و آسیب های فرهنگی رنج می برند. این بحرانها در بخش اقتصادی هم خود را نشان می دهد. باید برنامه ریزی دقیقی در این زمینه شود اما متاسفانه برنامه ای در این زمینه نمی بینیم.

-برای رفع این مشکلات چه پیشنهادی دارید؟
* به نظرم اگر مجلس یازدهم یک مجلس هماهنگ باشد و تعلق خاطر  نمایندگان در مسائل کلان یکی و نزدیک هم باشد،، مشکلات حل و فصل خواهد شد اما اگر نمایندگان هماهنگ نباشند، نمایندگان وقت می گذارند در مجلس حضور می یابند اما مشکلات همچنان وجود خواهد داشت و خروجی از آن بیرون نمی آید.

-مهمترین اشکال و نقطه ضعف مجلس دهم چیست؟.
*مجلس دهم، نقش اساسی در حل مسائل نداشت. چون نمایندگان ارتباطی با مردم و جامعه نداشتند.
خیلی از افراد نتوانستند ببینند در جامعه چه می گذرد تا بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
مجلس نتوانست زبان ملت باشد. تریبون مجلس نتوانست در احقاق حق ملت جلو برود. به همین دلیل اتفاقات نامناسبی افتاد و به دلیل ضعفی که وجود داشت نقش مجلس کم رنگ شد. 
جلسه سران قوا که در برخی از موارد لازم بود اما از حد فراتر رفت و به موضوع قانونگذاری هم رسید. این به دلیل ضعف در مدیریت داخل مجلس بود که مجلس را از گردونه خارج کرد و یک فضای ناکارآمدی به مجلس تحمیل شد.

- آیا خود را طرفدار شفافیت(شفافیت آرا و فعالیت های نمایندگان مردم) می دانید؟.
*من خودم از طراحان طرح شفافیت بودم. پیگیر شفافیت آرای بصورت داوطلبانه هم بودم. تلاش کردیم که اگر نتوانسیم این موضوع را به قانون تبدیل کنیم، حداقل نمایندگان بصورت داوطلبانه آنرا انجام دهند.

-مجلس کارآمد از نظر شما چه مجلسی است؟ 
*مجلسی کار آمد است که مشکلات مردم را ببیند. امروز مجلس بالاترین تاثیرات را در کشور می تواند داشته باشد اگر ریل گذاری و نظارت مجلس دقیق باشد، هیچ موقع کشور دچار خلاء که موجب کندی در مسیرشود، نخواهیم بود.امیدواریم مجلس کارآمد و قوی تشکیل شود.