درسهایی از راهپیمایی۲۲ بهمن ۹۸

علی دارابی،   3981127035
درسهایی از راهپیمایی۲۲ بهمن ۹۸

در ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ مردم عزیز، نجیب و انقلابی در سراسر کشور با وجود برف و باران شدید اما با غیرت مثال‌زدنی در راهپیمایی شرکت کردند و با آرمان‌ها و راه رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و شهیدان والامقام عهد و میثاق خود را تحکیم و با صدای بلند آن را اعلام کردند. 
راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن پر از درس‌ها و آموزه‌هاست:

1-  صیانت از آرمان‌های امام و شهیدان؛
 عدالت، آزادی، استقلال، جمهوریت، اسلامیت، وحدت ملی، حاکمیت اراده ملت در حق تعیین سرنوشت و اداره کشور، آرمان‌های بنیادی و غیرقابل تغییر امام و شهیدان بوده است. ما مردم و همه مسوولان باید از این آرمان‌ها به‌درستی صیانت و پاسداری کنیم.
2- خدمت به‌جای شعار توسط دولت؛ 
اعضای دولت «تدبیر و امید» و در رأس آنها رییس‌جمهوری محترم باید در فرصت کوتاه باقیمانده تا عمر قانونی دولت تمام فرصت و تلاش خود را صرف برطرف‌کردن مشکلات کشور و خدمت به مردم کند. کنایه‌زدن و کار سیاسی باید یکسره تعطیل شود. گویا هنوز برخی مسوولان ارشد دولت در ایام تبلیغات انتخاباتی به سر می‌برند؟! بی‌شک جناب روحانی، رییس‌جمهوری محترم مخاطب اول این سخن هستند.
3- انتخابات مجلس یازدهم؛
 چند روز دیگر در جمعه آخر این هفته، دوم اسفند، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در پنج استان انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌های معتبر گویای «کاهش مشارکت» و «دلسردی مردم» برای حضور در پای صندوق‌های رأی است. گسترش بی‌اعتمادی، ناکارآمدی مسوولان در حوزه‌های اجرایی، قضایی و قانون‌گذاری، اعتراض به فرایند احراز صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان، ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی فعلی (مجلس دهم) مشکلات اقتصادی (گرانی، تورم، بیکاری ...) همه و همه از عوامل اصلی این «کاهش مشارکت» که در واقع «صدای اعتراض مردم» نسبت به نحوه اداره کشور و مسائل پیش‌گفته است، بسیار موجب نگرانی بوده و باید همه مسوولان عالی کشور، نخبگان و... به فکر علاج و چاره‌اندیشی باشند.
4- انتخابات یعنی رقابت؛
 ارکان هر انتخابات رقابت، امنیت، سلامت، حاکمیت قانون و صیانت از آرای مردم است. تأمین و تحقق این ارکان برعهده دولت، شورای نگهبان، نهادهای امنیتی، نظامی و اطلاعاتی است؛ اما آنچه موتور محرکه انتخابات را برعهده دارد «رقابت آزاد و عادلانه» میان نامزدها، احزاب و تشکل‌های سیاسی است. «لیست انتخاباتی» یک «هنر حرفه‌ای و کلیدی» برای کنشگران سیاسی است. 
5- هر کس و هر نهاد به جای خود؛ 
مخاطب اصلی این سخن مسوولان و مقامات کشور هستند. اگر صدای بلند مردم در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و مطالبات آنها در سراسر کشور به‌درستی شنیده شود و اگر صدای اعتراضات نخبگان، دلسوزان انقلاب و نظام در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد، مردم از مسوولان می‌خواهند که:
هر فرد و هر نهاد برابر وظایف قانونی خود عمل کنند و پاسخگو باشند. تفکیک قوا رعایت شود و قوه قضاییه در حوزه اجرا دخالت نکند؛ همانگونه که نباید دولت در حوزه قضایی مداخله کند.
تمرکز قانون‌گذاری در «مجلس شورای اسلامی» مدنظر قرار گیرد و مرجعیت آن توسط سایر شوراها و نهادهای موازی حتی «سران سه قوه» دچار خدشه نشود.
مردم سرمایه اصلی و رضایتمندی و حمایت آنان معیار «مقبولیت و کارآمدی» مسئولان است. مدیران خادمان و نوکران مردم هستند، نه اربابان آنها؟! این رابطه غلط باید هر چه زودتر خاتمه یابد. نظام مدیریتی ما باید مملو از مدیران پاکدست، مؤمن، کارآمد، عدالتخواه، فسادستیز، خدمتگزار و عاشق کشور و ملت باشد؛ یعنی امثال شهید حاج قاسم سلیمانی. این سرآغاز درس‌آموزی از یوم‌الله ۲۲ بهمن ۹۸ است.

منبع: صبح نو