توپ «بنزین سفر» به زمین سخنگو افتاد

گروه اقتصادی الف،   3981127018

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سخنگوی دولت درباره «بنزین سفر» اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

علی‌اصغر مونسان در پاسخ به پیگیری ایسنا درباره اختصاص سهمیه بنزین سفر برای نوروز ۹۹، گفت: این پیشنهاد به دولت داده شده و سخنگوی دولت درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کند.

او درباره میزان سهمیه پیشنهادی برای بنزین سفر، اظهارنظری نکرد و تعیین تکلیف در این خصوص را نیز به دولت و اطلاع‌رسانی آن را به سخنگوی دولت سپرد.

بیژن زنگنه ـ وزیر نفت ـ پس از ابزار بی‌اطلاعی مکرر از موضوع سهمیه بنزین سفر و شانه خالی کردن وزارت نفت از آن، سرانجام دیروز به خبرنگاران گفت که «(بنزین سفر) در دولت مطرح شده و من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رییس‌جمهور دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان سهمیه بنزین سفر ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.»

او درباره برخی مخالفت ها با اختصاص سهمیه‌ای برای سفر، اظهار کرده است: «علت مخالفت این است که منابع یارانه‌ای کم می‌شود؛ پول افزایش قیمت بنزین، تماما با دستور رییس جمهور و تصمیم سران قوه، به بخشی از خانواده‌های دارای مشکل پرداخت می‌شود، اما اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را  در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.»

وزیر نفت درباره احتمال تصویب نشدن سهمیه بنزین سفر با این حساب و کتاب هم گفته که نمی‌تواند الان چیزی بگوید اما موضوع (سهمیه بنزین سفر) در دولت مطرح است.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هفته پیش به ایسنا اعلام کرد که «درخواست اختصاص سهمیه ویژه «بنزین سفر» در حد ۱۲۰ لیتر به قیمت مصوب لیتری ۱۵۰۰ تومان با هدف توسعه سفرهای نوروزی و گردشگری داخلی و تشویق مردم به سفر، به دولت و وزارت نفت داده شده است و در جلسه های مختلف با سایر دستگاه های اقتصادی در قالب بسته حمایتی سفر مطرح و پیگیری شده است. »

پس از آن حمید قاسمی ده‌چشمه ـ قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران ـ در اظهارنظری گفت: «مجلس و نهاد دیگری درخواست سهمیه بنزین نوروزی را به هیأت دولت نداده است و در حال حاضر حتی مقدمات تخصیص بنزین برای سفرهای نوروزی به وزارت نفت ابلاغ نشده است. ».

او در عین حال به زمزمه هایی که در هیأت دولت برای تخصیص سهمیه بنزین نوروزی شکل گرفته اشاره کرد، اما این را هم تاکید کرد که «به طور قطع مجلس باید این درخواست را به دولت ارسال کند، اما هنوز هیچ درخواستی به صورت رسمی و مکتوب به هیأت دولت داده نشده است و در صورت ابلاغ نهایی، وزارت نفت آماده اجرای آن برای نوروز خواهد بود. »

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ـ نیز در واکنش به این اظهارات گفت که «مگر مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین تصمیم گرفته بود که حالا درباره سهمیه سفر پیشنهاد دهد. »

او این نکته را هم یادآور شد که «بنزین سفر برای گردشگری است، نباید فقط مختص نوروز باشد، سفر که فقط به نوروز محدود نیست.»

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد: بیش‌ترین سفر ایرانی‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. در بهار سال ۱۳۹۷ تردد حدود ۶۹ میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شده است که با احتساب ۱۳ میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروی شخصی متعلق به دیگران و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواری کرایه‌ای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص می‌شود. سهمیه بندی بنزین این بیم را ایجاد کرد که سفرهای داخلی و به دنبال آن سفرهای نوروزی کاهش یابد و یا برخی شهرها و مسیرها را از دسترس مسافران خارج کند. چنان که ۱۰ روز پس از سهمیه بندی بنزین، مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: «بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، تردد انواع خودروها در شریان‌های اصلی و جاده‌های کشور طی این ۱۰ روز، ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای این تصمیم، کاهش داشت. »

بنزین سفر طرحی بود که در نخستین دور سهمیه‌بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و میزان سهمیه آن را رؤسای میراث فرهنگی و گردشگری به مردم اعلام می‌کردند. این سهمیه متغیر و معمولا حدود ۵۰ لیتر و یا کمتر از آن بود؛ چرا که مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت. موضوع بنزین سفر آن‌قدر جذاب بود که حتی وعده انتخاباتی «حمید بقایی» در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شد. با سهمیه‌بندی بنزین در آبان ۱۳۹۸ ایده بنزین سفر بار دیگر و با وجود مخالفانی سرسخت در کابینه این دولت نیز، احیا شد.