نامه محرمانه و سرنوشت ساز در انتظار فوتبال ایران

گروه ورزشی الف،   3981126140

سازمان بازرسی قصد دارد ورود بازنشسته‌ها به انتخابات فدراسیون را در دو پست دیگر ممنوع کند که این اتفاق می‌توانند انتخابات فدراسیون را تحت تاثیر قرار دهد.

 رورزش سه نوشت: چند روز قبل بود که سازمان بازرسی با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال انتصاب بازنشسته‌ها در سه پست ریاست، دبیرکلی و خزانه‌داری ممنوع کرد. پست‌های مهمی که پیش از این نیز بر سر آن‌ها بحث زیادی مطرح بود و حالا با نامه رسمی دیوان عدالت و سازمان بازرسی انتصاب بازنشسته‌ها در این سه پست منتفی است.

اما گویا سازمان بازرسی که مجری اصلی نظارت بر اجرای قانون عدم منع به کارگیری بازنشسته‌ها نام دارد، به دنبال این است که از حضور افراد بازنشسته در دو صندلی دیگر نیز ممانعت به عمل آورد. دو پست دیگری که مورد نظر قرار گرفته، نایب رییسی اول و دوم است. همان پستی که در اسفند سال ۱۳۹۷ علی کفاشیان از ادامه حضور در آن پست منع شد و تا به الان نیز نایب رییس اول به طور رسمی شناخته نشده است.

با توجه به این نامه، انتخابات دچار تغییرات فراوان می‌شود. حیدر بهاروند، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در لیست هفت کاندید به عنوان نایب رییس دوم و رییس سازمان لیگ معرفی شده است. فردی که بازنشسته وزارت نیرو است و با توجه به نامه سازمان بازرسی امکان حضور در انتخابات حتی به عنوان نایب رییس را ندارد.

با توجه به اینکه مهلت قانونی تکمیل مدارک کاندیدها و اعلام نواب رییس به پایان رسیده، در صورت سماجت سازمان بازرسی برای عدم به کارگیری فرد بازنشسته در پست نایب رییسی اول و دوم، اسم حیدر بهاروند از لیست نامزدهای نهایی خط خواهد خورد و سرپرست برای نایب رییس دوم و سازمان لیگ انتخاب می‌شود.

تغییر بزرگی که شاید در آینده انتخابات هم تاثیر بگذارد. چرا که این احتمال وجود دارد انتخابات از ۲۵ اسفند ماه به زمان دیگری موکول شود و حداقل دو ماه به تعویق بیافتد. موضوعی که مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال از آن استقبال می‌کنند اما وزارت ورزش به هیچ عنوان به دنبال این کار نیست. چند سال قبل چنین فشاری متوجه فدراسیون فوتبال بود و آن‌ها با اهرمی به نام قوانین فیفا تا حدی برابر قانون بازنشسته‌ها مقاومت کردند (عدم دخالت نهادهای سیاسی در فوتبال). به همین دلیل باز هم فدراسیون نشین‌ها می‌خواهند از زور خود در فیفا استفاده کرده و با تعویق انتخابات مانع از اجرای قانون شوند.

روندی که وزارت ورزش با توجه به اتفاقات تلخ قبلی به دنبال تکرار آن نیست و مصرانه برای برگزاری انتخابات در روز ۲۵ اسفند تلاش می‌کند. البته در این بین وزارت فشار نهاد بالا دستی مثل سازمان بازرسی و هم‌چنین دیوان عدالت را هم پشت خود می‌بیند و می‌تواند به این واسطه اهداف خود را پیش ببرد.

حال از چهار گزینه برای رسیدن به دور نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال نام برده می‌شود. محمدحسین قریب، مهدی محمد نبی، حبیب کاشانی و محمدرضا کلائی. چهار نفری که بهاروند را به عنوان نایب رییس دوم انتخاب کرده بودند و امید زیادی به جذب رای‌های او در مجمع داشتند. در صورت اینکه دستور سازمان بازرسی برای عدم به کارگیری بازنشسته‌ها در پست نواب اول و دوم قطعی و ابلاغ شود، شاهد داغ تر شدن انتخابات نیز خواهیم بود. جایی که نامزدهای نهایی یکی از مهم ترین مهره‌های خود را از دست خواهند داد و برای پیروزی در این رقابت باید با هیئت‌های استانی رایزنی بیشتری داشته و رای آن‌ها را جذب کنند. هر چه هست باید تا پایان هفته منتظر ماند و دید در نهایت موضع فدارسیون فوتبال و وزارت ورزش در این خصوص چه خواهد بود.