درخواست اروپایی‌ها برای نشست شورای امنیت درباره تحولات سوریه

گروه جهان الف،   3981125115

۴ کشور اروپایی شامگاه جمعه خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات در شمال سوریه شدند.

به گزارش فارس، فرانسه، آلمان، استونی و بلژیک روز جمعه از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند تا امروز نشستی را برای بررسی تحولات در شمال سوریه برگزار کنند.

درخواست برای این نشست در حالی انجام می‌شود که وزارت دفاع روسیه به دنبال تنش‌های اخیر در شمال سوریه به ویژه استان ادلب این کشور، ترکیه را مسبب وخامت اوضاع در این استان سوری معرفی کرد و از این کشور خواست به تعهدات خود در ذیل توافق‌های سوچی پایبند باشد. 

ترکیه، روسیه و ایران از چند سال پیش برای همکاری در خصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های آستانه داشتند که منجر به ایجاد مناطق کاهش تنش شد؛ منطقه ادلب (همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری دراین مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشد که طی سال‌های گذشته برای اینکه فرار از حملات، بارها اسم خود را تغییر داده است.

ارتش سوریه در ادامه نقض توافق سوچی و آستانه از سوی ترکیه، عملیات‌های نظامی خود را از دو محور، یکی جنوب و غرب حلب و دیگری جنوب استان ادلب آغاز کرد و توانست در کمتر از یک ماه، ۶۰۰ کیلومتر مربع را به همراه اتوبان حلب دمشق  که بیش از هفت سال در اشغال تروریست‌ها بود، آزاد و پاکسازی کند.