اسرائیلی‌ها به دنبال فردی جوان و میانه‌رو به جای محمود عباس

گروه جهان الف،   3981124011

اسرائیلی‌ها به دنبال رئیس فلسطینی جدید و شخصیتی پراگماتیک (عمل‌گرا) هستند تا با او به حل نزاع در خاورمیانه و درگیری اسرائیل و فلسطین بپردازند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، اگر اسرائیلی‌ها روی یک رئیس جوان میانه رو به جای محمود عباس رئیس‌ کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین حساب بازکرده‌اند خود را مقابل سوپرایزها خواهند یافت.

عباس که به زودی ۸۵ ساله می‌شود روز سه‌شنبه در برابر شورای امنیت طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن را به باد انتقاد گرفت.

عوزی رابی، مدیر مرکز تحقیقات موشه دیان گفت: طرح آمریکا به محمود عباس اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه مربوط به جانشین او می‌شود که هویتش را نمی‌دانیم.

او به خبرگزاری فرانسه گفت، جانشین عباس می‌تواند فردی جوان‌تر باشد.

یائیر لاپید، نفر دوم حزب آبی - سفید گانتس، رقیب انتخاباتی نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی نیز در این باره تاکید کرد: شاید باید منتظر بعد از مرحله محمود عباس باشیم.

لاپید افزود: به جای سیاست و به جای گذاشتن چیزی خاص روی میز ما با رئیس پیر و خشمگین سروکار داریم که کلا داد و فریاد می‌کند و این که سیاست نیست.

سیاسمتداران اسرائیلی احتمالا روی جانشین عباس حساب باز کرده‌اند تا با او طرح ترامپ را مطرح کنند اما احتمالا ناامید شوند چراکه نتایج یک نظرسنجی نشان داد اگر انتخاباتی بین رهبری از حماس و مروان برغوثی یکی از رهبران فتح که اکنون در زندان است برای جانشینی عباس برگزار شود برغوثی ۵۷ درصد در مقابل ۳۸ درصد حماس را به دست می‌آورد در حالیکه مروان برغوثی ماندلای فلسطین لقب گرفته و به دلیل اینکه اسرائیل او را متهم کرده در جریان انتفاضه دوم در چندین حمله نقش داشته به حبس ابد محکوم شده است.

خلیل الشقاقی، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی فلسطین نیز گفت، اسرائیلی‌هایی که خواهان شخصیتی پراگماتیک‌تر از عباس هستند در توهم به سر می‌برند.