باز هم برف، باز هم غافلگیری/ آب و برق روستاهای گیلان امشب وصل می‌شود؟

گروه اجتماعی الف،   3981123040 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

علیرغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر شدت بارش‌ها در اواسط هفته جاری در استان‌های شمالی برف و سرما تعداد زیادی از هموطنان را هم در برخی راه های مواصلاتی و هم در برخی شهرها غافلگیر کرد.

باز هم برف، باز هم غافلگیری/ آب و برق روستاهای گیلان امشب وصل می‌شود؟

به گزارش الف از هفته گذشته پیش بینی های مربوط به هواشناسی از سردتر شدن هوا و بارش خبر می داد و برخی پیش بینی ها نیز از شدت بی سابقه این کاهش دما حکایت می کرد اما ظاهرا بی اعتمادی ناشی از نادرستی یا پیش‌بینی غیر دقیق وضع جوی که البته تا حدی مربوط به پیچیدگی این علم است ما ایرانیان را در این زمینه قدری بی احتیاط کرده است و همه ما چه شهروندان و چه مسوولان معمولا در برابر چنین موقعیت هایی دایما غافلگیر می شویم.

این بار نیز این غافلگیری رخ داد و هم دامن مسافرانی را گرفت که با توجه به تعطیلات وسط هفته بار سفر بسته بودند و  هم پاپیچ مسوولان محترمی شد که ناگهان با اختلال در برخی تاسیسات زیرساختی مواجه شدند. البته مانند همیشه این مشکلات پیش از آنکه در رسانه های رسمی منعکس شود در شبکه های مجازی مطرح شد. از دوشنبه شب برخی شهروندان در فضای مجازی اقدام به انتشار راه بندان های طولانی در جاده های برفی منتهی به استان گیلان کردند و برخی از آنها حتی از تعبیر فاجعه برای این منظور استفاده کردند! به گفته آنان نانوایی ها در رشت کار نمی کردند  و مرغداریها نیز در معرض نابودی قرار داشتند. نکاتی که البته در گزارش های خبری شبانه تلویزیون تکذیب شد.

شب گذشته سخنگوی‌ سازمان‌ اورژانس کشور به خبرگزاری فارس گفت: بر اثر بارش برف و‌ ریزش بهمن در استان گیلان تا این لحظه ۷ نفر جان باختند که از این تعداد ۵ نفر بر اثر ریزش بهمن در رودبار و ۲ نفر بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت بودند.

وی گفت: ۷۸ نفر نیز بر اثر تروما ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی اعزام شدند.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در 200 روستای گیلان قطعی برق رخ داد و 9 پست فوق توزیع و 120 فیدر از مدار خارج شد. عمده خاموشی‌ها نیز در  رشت، رضوان‌شهر و صومعه‌سرا و به دلیل افتادن درختان روی داد.

به گفته جعفرزاده در روز گذشته این مشکلات باعث افت فشار آب هم شد و ادامه بی‌برقی ممکن است به قطعی آب هم بینجامد.

امروز  اما  پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد در حال حاضر هشت پست فوق توزیع، ۱۲۰ فیدر ۲۰ کیلوولت و برق ۲۸۰ روستا قطع است و از دیروز تاکنون با اقداماتی که صورت گرفت ۱۹ پست فوق توزیع  برق‌دار شد که اگر راه‌ها باز شود تا آخر امشب بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد برق مشترکان را وصل می شود.

میثم جعفرزاده در خصوص قطع آب مشترکان نیز گفته است: در حال حاضر آب ۳۶ روستا که شامل ۶۵۰۰ خانوار می‌شود قطع است که در این حوزه نیز برای وصل آب مشترکان با مشکل راه مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی به میزان کافی برای خدمت‌رسانی آماده هستند، تصریح کرد: تنها مشکلی که اکنون وجود دارد عدم دسترسی واحدهای عملیاتی به معابر عبوری است.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان هنوز ۱۶۵هزار خانوار گیلانی برق ندارند.