الجزیره: السیسی، محمد مرسی را کُشت

گروه جهان الف،   3981123013

شبکه الجزیره در مستندی مدعی شده عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با قتل خاموش و تدریجی زندانیان در زندان‌های این کشور مخالفانش از جمله «محمد مرسی» را سرکوب کرده است.

الجزیره: السیسی، محمد مرسی را کُشت

به گزارش فارس، تحقیقات ویژه‌ای که شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید انجام داده، به آمار نگران‌کننده‌ای در خصوص تعداد زندانیان سیاسی در مصر رسیده است که به دلیل اهمال پزشکی عمدی و شرایط بازداشت غیرانسانی، از زمان کودتای نظامی «عبد الفتاح السیسی» علیه «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر جان باختند.

در مستندی که به تازگی از شبکه الجزیره پخش شد، گفته شده که عبدالفتاح السیسی مخالفان خود را در زندان با مرگ تدریجی می‌کشد. گفته شده، زندانیان زندان‌های السیسی درباره شرایط ناسالم یا غیرانسانی که در آن زندگی می‌کنند، شهادت داده‌اند. به گفته آنها ده‌ها زندانی در سلول‌هایی تنگ و باریک انداخته می‌شوند که به سختی گنجایش پنج یا شش نفر را دارد.

بازداشت‌شدگان از طریق تماس‌های تلفنی یا کلیپ‌های ویدئویی که از زندان بیرون آمده شاکی بودند که مقامات زندان مراقبت‌های لازم را برای آنها انجام ندادند و آنها را از آب آشامیدنی سالم هم محروم کردند.

آنها همچنین از کیفیت و کمیت غذایی که به آنها داده می‌شود، شکایت کردند و  اینکه به آنها حتی اجازه هوا خوری هم داده نمی‌شود که این مسائل باعث شیوع بیماری‌های جدی ریوی در بین آنها - به عنوان مثال سل و فوت برخی از آنها شده است؛ زیرا مقامات زندان از انتقال آنها به بیمارستان یا حتی جدا کردن آنهایی که دچار بیماری‌های عفونی کشنده هستند از دیگر بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند.

در این پژوهش، خانواده‌ها، مادران و همسران بازداشت‌شدگان سیاسی مصر از درد و رنج آنها صحبت کردند و اینکه اداره زندان‌ها اجازه نمی‌دهد که این بازداشتی‌ها با وجود داشتن بیماری‌های جدی، داروهای لازم را از طرف بستگانشان دریافت کنند و اجازه نمی‌دهد که بستگانشان با هزینه خودشان آنها را به  یک بیمارستان در مصر منتقل و تحت درمان قرار دهند که همین امر منجر به مرگ بسیاری از بازداشت شدگان شده است.

براساس این ویدئو، شایع‌ترین بیماری‌ها در زندان‌های مصر بیماری‌های دستگاه تنفسی، کلیه‌ها، چشم، سکته مغزی، دیابت و فشارخون است که این ظن را برای حقوقدانان در مصر و جهان به وجود آورده است که زندان‌ها برای مرگ سیاستمداران طراحی شده‌اند.

تحقیق الجزیره با عنوان «کشتار تدریجی» منتشر شده است و در آن به سخنان یک پزشک زندان‌های مخفی مصر اشاره شده است. این پزشک می‌گوید که ادارات زندان در مصر عمدا از انتقال زندانیانی سیاسی که از بیماری‌های جدی رنج می برند به بیمارستان‌ها امتناع می‌ورزند و یا در انتظار مرگ آنها در درمانشان تعلل می‌کنند.

اگرچه برخی از بازداشت شدگان در زندان‌های مصر به دلیل وضعیت سلامتشان حکم آزادی آنها صادر شده است، اما برای مقامات السیسی این اتفاق نیفتاده است که هیچ زندانی را به دلیل وضعیت سلامتی او آزاد کنند.

به گفته «هاوانا فلیس» پژوهشگر سازمان عربی حقوق بشر در پایتخت انگلیس  رژیم فعلی مصر زندانیان را در شرایط نامساعد بازداشت قرار می‌دهد  و آنها را از معالجه و داروهای درمانی محروم می‌کند که این مسائل از سال 2013 منجر به کشته شدن صدها نفر از آنها شده است.  او گفت چیزی که بر سر زندانیان در زندان‌های مصر، می‌آید کشتار غیرمستقیم است.

«سارا لی واتسون» مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر هم از شرایط بازداشت در زندان‌های السیسی انتقاد کرد و گفت که تمام رژیم‌های قبلی مصر به سازمان‌های حقوق بشری اجازه می‌دادند از زندان‌ها بازدید کنند، اما السیسی آن را قبول نمی‌کند.

آمار تکان دهنده

براساس آمارهای به دست آمده از پژوهش کشتار تدریجی الجزیره،  تعداد کسانی که از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۹ در زندان‌های السیسی درگذشته یا کشته شدند به ۹۸۵ نفر می‌رسد که از این میان ۶۷۷ مورد فوت به دلیل سهل انگاری پزشکی و ۱۳۶ مورد مرگ زیر شکنجه بوده است، در حالی که ۶۵ نفر دیگر هم خودکشی کردند.

اما تعداد زندانیان سیاسی که از سال ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۹ دچار بی توجهی پزشکی شده‌اند به ۲۱۰ نفر رسیده است که ۵۵ نفر از آنها درگذشتند و مرگ ۳۴ نفر آنها مربوط به سال ۲۰۱۹ بود.

از برجسته‌ترین بازداشت‌شدگان سیاسی که به دلیل بی توجهی پزشکی در طی سه سال گذشته در زندان جان باختند، محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر است که بیش از یک بار در دادگاه از وخیم بودن وضعیت سلامت خود و ممانعت از دسترسی خود به معالجه شکایت کرد و همچنین از تلاش برای قتل او از طریق مواد غذایی شکایت کرد که در زندان به وی ارائه شده بود و باعث شده بود او از خوردن آن خودداری کند.

بر اساس پژوهش الجزیره که بر اساس اطلاعات منابعی معتمد تهیه شده  مرسی در آخرین روزهای قبل از مرگ خود از دسترسی به داروهای دیابت خود منع شده بود  و یک شاهد عینی که لحظه بیهوش شدن مرسی در 17 ژوئن در دادگاه حاضر بود، تأیید کرد که رئیس جمهور برای نیم ساعت روی زمین افتاده بود بدون اینکه به کسی اجازه داده شود که به او نزدیک شود یا او را به بیمارستان ببرند.

«انیس کالامار»گزارشگر سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های غیرقانونی در مصر گفت که وی گزارشی را صادر کرد که در آن مقامات مصری را مسئول مرگ مرسی به دلیل شرایط وحشیانه‌ای کرده است که وی در بازداشت متحمل شده بود، پس از غفلت تعمدی که نسبت به وضعیت سلامتی وی شده بود و درمان برای وی انجام نمی‌شد، او در سلول انفرادی بود و به  آسیب دیدگی یکی از چشمانش در روزهای پایانی عمرش که به کوری یک چشمش منجر شده بود هیچ توجهی نشده بود و همچنین نسبت به اینکه او دو بار غش کرده بود.

در این پژوهش به مرگ «فرید اسماعیل» سیاستمدار مصری در نتیجه بی توجهی پزشکی هم اشاره شده و آمده است ده‌ها مورد بازداشتی سیاسی در زندان‌های مصر هستند که نظیر مرسی و دیگران با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و وضعیت وخیمی دارند.

«محمد محمد مُرسی عیسی العیاط (۸ اوت ۱۹۵۱ – ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹) سیاستمدار مصری و پنجمین رئیس‌جمهور  مصر و نخستین رئیس‌جمهور این کشور است که به صورت دموکراتیک انتخاب‌ شده  بود. او رئیس حزب الحریة والعدالة (آزادی و عدالت)، یک حزب تأسیس شده توسط گروه اخوان المسلمین مصر بود و از سال  ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ عضو پارلمان مصر بود.

محمد مُرسی در دوازدهم تیر ۱۳۹۲ در کودتایی توسط ارتش مصر، برکنار و زندانی شد. او بعد از بازداشت با چند مورد اتهام مواجه و به زندان‌های بلندمدت محکوم شد. مرسی در ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در دادگاه بیهوش شد و درگذشت.