صوفی: کواکبیان اصلاحات را پای خود هزینه نکند

گروه سیاسی الف،   3981122024

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه نمی‌خواهیم هزینه گزاف ارائه لیست را تکرار کنیم، گفت: جریانی قصد دارد به هر شکلی اصلاح‌طلبان را در رقابت درگیر کند که حریف و رقیبی هر چند صوری داشته باشند.

«علی صوفی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره لیست‌های منتشر شده اصلاح‌طلبان در تهران، گفت: در جریان این لیست‌ها نیستم؛ ولی شنیده‌ها از تدارک چند حزب اصلاح‌طلب برای ارائه لیستی مشترک حکایت دارد.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات افزود: ملاک عمل ما برای مشارکت در انتخابات تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و مرجعی غیر از آن برای ما رسمیت ندارد. این وضعیت از جلسات یکشنبه و سه شنبه گذشته شورای‌عالی ناشی می‌شود که راه‌هایی برای فعالیت احزاب عضو در نظر گرفته است.

صوفی اضافه کرد: جلسه روز یکشنبه گذشته شورای‌عالی برای استان‌ها و سه شنبه در مورد تهران تصمیم گیری شد. بر این اساس مقرر شد در تهران لیستی ارائه نکنیم.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه شورای‌عالی، احزاب عضو باید تابع تصمیمات جبهه اصلاح‌طلبان باشند و راسا و مستقلا نمی‌توانند لیستی ارائه و در انتخابات ورود کنند. اما چون مصوب شد در تهران لیست ندهیم و لیست سراسری هم در کل کشور ارائه نشود، اختیاراتی به استان‌ها برای فعالیت انتخاباتی داده شد.

این فعال اصلاح‌طلب به تایید صلاحیت چند دبیرکل عضو جبهه اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: برای اینکه این احزاب بتوانند از دبیران کل خود حمایت کنند، اجازه داده شد از آیین‌نامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری عدول کنند تا نه به نام اصلاح طلبان یا شورای‌عالی، بلکه تنها با استفاده از هویت حزبی خود بتوانند فعالیت کنند.

صوفی افزود: مثلا حزب مردم‌سالاری، اعتماد ملی یا هر کدام از احزاب که داوطلب دارند می‌توانند از نامزدهای خود حمایت کنند و نمی‌توانند از برند و عنوان اصلاح‌طلبی استفاده کنند چون این داوطلبان در خصوص اصلاح‌طلب، خالص و کارآمد بودن نامزدها از سوی شورای‌عالی ارزیابی نشده‌اند.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دوره قبل (سال ۹۴)، برای جلوگیری از ورود تندروها به مجلس، سیاست سلبی اتخاذ کرد تا جایی که در لیست خود از معتدلین اصولگرا  استفاده کرد. در این دوره با توجه تبعات لیست امید نزد مردم، برای اینکه هزینه‌های بعدی به پای اصلاح‌طلبان نوشته نشود، رویکرد عدم ارائه لیست را پیش گرفتیم.

وی افزود: بنابراین اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند ریسک نکنند و وقتی احزاب به شکل مستقل وارد می‌شوند طبیعتا تابع راهبرد نهادهای اصلاح‌طلبی نیستند.

جریانی قصد دارد اصلاح‌طلبان را در رقابت درگیر کند که رقیبی صوری داشته باشد

صوفی گفت: چون افراد شاخص میان تاییدشدگان وجود ندارد، اصلاح‌طلبان در سطح ملی و تهران لیست نمی‌دهند و نباید هزینه گزافی که در گذشته پرداخت شد، تکرار شود. از طرفی جریانی وجود دارد که قصد دارد به هر شکلی اصلاح‌طلبان را در رقابت درگیر کند که حریف و رقیبی هر چند صوری داشته باشد.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات خاطرنشان کرد: عده‌ای به نحوی عمل می‌کنند که نامزدهایی که رای‌آوری و اقبالی ندارند را به‌نام اصلاح‌طلبان به صحنه بیاورندکه بگویند اصلاحات شکست خورده است.

وی ادامه داد: رویکردی که برخی احزاب اصلاح‌طلب در جهت تهیه لیست با عنوان اصلاح‌طلبی در پیش گرفته‌اند بار آن بر دوش مجموعه اصلاح‌طلبی خواهد بود که توصیه می کنم برای جلوگیری از این خسارت دوستان با نام و هویت حزبی خود وارد شوند، مشکلی نداریم بار تصمیمات بر دوش خود احزاب بیفتد.

صوفی درباره اختلاف میان شورای‌عالی سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان گفت: هیچ اختلافی بین این دو نیست، چون بعد از تصمیمات شورای‌عالی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جلسه‌ای نداشته است. آنهایی که اقدام به معرفی لیست ائتلافی کرده‌اند احزاب عضو هر دو شورا هستند و تصمیمات آنها به این دو نهاد ربطی ندارد.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، درباره درخواست "مصطفی کواکبیان" رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای تهیه و ارائه لیست انتخاباتی در تهران، گفت: آقای کواکبیان با چه مجوزی چنین درخواستی دارند؟ باید اول نظرش را در شورای هماهنگی مطرح کرده و در صورت تصویب و اجماع چنین رویکردی را اعلام کند.

کواکبیان اصلاحات را پای خود هزینه نکند

صوفی افزود: همه اعضای شورای هماهنگی دارای حق و حقوق هستند و باید در راستای تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری عمل کنیم و تلاش کنیم خدشه‌ای به اعتبار اصلاح‌طلبان وارد نشود. آقای کواکبیان چون تایید صلاحیت شده است می‌خواهد اصلاحات را به پای خود هزینه کند که درست و عقلانی نیست.

وی درباره اظهارت برخی اصولگرایان در این خصوص که اصلاح‌طلبان به اندازه کافی داوطلب برای تهیه لیست داوطلب دارند، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان برای تعیین نامزد معیارهایی تعریف کرده اند، بر آن مبنا ما داوطلبی برای تنظیم و تهیه لیست نداریم، مثلا یک نفر از حزب پیشرو اصلاحات از رشت حوزه انتخابیه خود را به تهران منتقل کرده است ولی چون با معیارهای تعریف شده اصلاحات مطابق نیست و با شاخص‌های شورای عالی سیاست‌گذاری همخوانی ندارد ما تحت عنوان گزینه حزب در تهران از او حمایت نمی‌کنیم و اعتبار اصلاحات را خرج افراد ضعیف نمی‌کنیم.