ترور شهید سلیمانی و حقوق بین الملل

ناصر ایمانی ،   3981120152 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا ، قواعد جدیدی را به حقوق جزای بین المللی وارد کرد نگاهی گذرا به حادثه مذکور از نگاه دولت ایالات متحده آمریکا ، اهمیت بسیاری دارد.

ترور شهید سلیمانی و حقوق بین الملل

ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا ، قواعد جدیدی را به حقوق جزای بین المللی وارد کرد نگاهی گذرا به حادثه مذکور از نگاه دولت ایالات متحده آمریکا ، اهمیت بسیاری دارد:

    1. سپهبد سلیمانی یک مقام رسمی نظام یک کشور دیگر یعنی جمهوری اسلامی ایران بود 
    2. این ترور بصورت کاملا محرمانه و مخفی ، درخاک یک کشور دیگر – یعنی عراق – اتفاق افتاد .
    3. شهید سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بود .
    4. آمریکا رسماً اعلام نمود که سپهبد سلیمانی تصمیم داشت که عملیاتی را بر علیه نیروهای آمریکایی ویا اتباع و نظامیان آن انجام دهد . اگر چه هیچ سند و مدرکی را دراین خصوص ارائه نکردند 
    5. آمریکا اعلام کرد که شهید سلیمانی طی سالهای قبل ، تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی را بقتل رسانده است . اگرچه در این خصوص نیز مدارک و مستندات حقوقی ارائه ننمود .
    6. تعدادی از کشورهای اروپایی نیز بعد از انجام این ترور، بطور صریح یا ضمنی از این عملیات حمایت کردند و یا اینکه به دولت آمریکا برای این ترور اعتراض نکردند .
مجموع پارامترهای فوق چنین جمع بندی می شود که اگر کشوری ادعا نمود که یکی از افسران بلند پایه کشور دیگر – حتی اگر در کشور دیگر بعنوان مهمان رسمی سفر کرده باشد – قصد داشته که به اتباع و منافع آن کشور آسیب وارد نماید ، می تواند او را بطور محرمانه ترور نماید حتی اگر هیچ اسناد و مدارکی را دال بر مجرم بودن او ارائه ندهد !!
بدین ترتیب اساساً نیازی به دادگاه کیفری بین المللی نیست و احتیاجی به اثبات مجرمیت او در محاکم بین المللی وحتی دادگاه های خود آمریکا وجود ندارد . حکم ترور یک فرد توسط یک دولت صادر شده و توسط همان دولت هم اجراء  می شود !.

این رفتار دولت آمریکا  با رسمیت دادن به این قاعده حقوقی ،به همه کشورهای جهان اجازه می دهد که سران نظامی کشور های دیگر را هر زمان که تشخیص دادند و بدون نیاز به محاکمه و اثبات جرم در محاکم بین الملی به قبل برسانند و هیچ کشور یا دولت دیگری نیز حق اعتراض بین المللی علیه این ترور را ندارد . 
بدین ترتیب از این پس شاهد خواهیم بود که مثلا جمهوری اسلامی ایران هم از نظر حقوق جزای بین الملل می تواند یک ژنرال آمریکایی را در خاک کشور دیگر ترور کند و ا علام نماید که او قصد داشت در آینده علیه منافع ایران در کشورهای دیگر اقداماتی را انجام دهد و بعنوان یک اقدام باز دارنده ، او را ترور نمودیم ! آیا این حق برای ایران و یا کشورهای دیگر از نظر آمریکا و انگلستان وجود دارد ؟
در این صورت آیا نیازی به محاکم بین المللی برای مجازات مجرمان و حقوق بین الملل جزا وجود دارد ؟