طرح مرحله‌ای ارتجاع عرب برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو/ آیا محمد بن سلمان و نتانیاهو دیدار می‌کنند؟

نویسنده: علی عباسی،   3981120078 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عربستان سعودی با ترغیب کشورهای عربی و آفریقایی به عادی‌سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی تلاش دارد هزینه‌های سیاسی ارتباط حاکمیت سعودی با صهیونیست‌ها را به حد اقل برساند. 

طرح مرحله‌ای ارتجاع عرب برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو/ آیا محمد بن سلمان و نتانیاهو دیدار می‌کنند؟

به گزارش الف، هفته گذشته ۳ فوریه ۲۰۲۰ (۱۴ بهمن) انتشار خبر دیدار «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی سر و صدای زیادی در سطح جهانی به پا کرد. این دیدار به بهانه میانجگری صهیونیست‌ها بین سودان و آمریکا صورت گرفت تا به توهم البرهان٬ واشنگتن تحریم‌های اقتصادی سودان را بردارد.

دیدار طرف سودانی و صهیونیستی که پس از اعلام توطئه «معامله قرن» آمریکا اولین ارتباط غیرقانونی عربی با رژیم اشغالگر در راستای عادی‌سازی روابط با آن بود٬ موجی از محکومیت‌ها را در کشورهای عربی به ویژه در خود سودان به همراه داشت.

اما این اتفاق در جبهه مقابل موجب خوشحالی و مسرت شد؛ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از این اقدام عبدالفتاح البرهان بسیار قدردانی کرده و حتی او را به واشنگتن دعوت کرد. سردمداران ارتجاع عرب که خود در آرزوی روابط همگرایانه با تل‌آویو هستند، سعی کردند این دیدار را توجیه یا از آن تمجید کنند.

واقعیت روشن این است که رژیم صهیونیستی٬ سودان را نیز مانند سایر کشورهای عربی و آفریقایی تنها برای دست‌اندازی بر ثروت‌ها و استفاده از پتانسیل سیاسی آنها می‌بیند. در طرف مقابل البرهان نیز با امید به میانجگری اسرائیل میان سودان و کاخ سفید و تکیه بر توهمی که انور سادات٬ آن را «صلح برای رفاه و شکوفایی» می‌نامید٬ سیاست وی را در عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است.

اما نکته قابل توجه از این دیدار غیرقانونی٬ عوامل هماهنگ‌ کننده و پشت پرده آن هستند. گفتیم که انتظاری از رئیس شورای حاکمیتی سودان با افکاری وابسته به غرب٬ برای موضع‌گیری در مقابله با پروژه‌های صهیونیستی و آمریکایی نمی‌رود و تصمیم‌گیرندگان و جهت‌دهندگان این دیدار طرف‌های دیگری بودند.

طی سال‌های گذشته هر از چند گاهی اخباری از نزدیکی مقامات رژیم‌های عربی با مسئولان صهیونیستی به گوش می‌رسید. اخباری که این کشورها نیز آن را تایید را تکذیب نمی کنند؛ اما این بار اعلام توطئه معامله قرن از جانب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سنگ محکی برای درک صحت و سقم موضع واقعی رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس در برابر دشمن صهیونیستی بود.

عربستان قبل از امارات در صدر کشورهایی که اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و فراهم کردن زمینه علنی‌شدن آن کرده است، قرار دارد. از زمان ولیعهدی «محمدبن سلمان» در عربستان اقدامات آشکاری در عادی‌سازی روابط این کشور با صهیونیست ها انجام شده که آخرین آنها صدور مجوز سفر صهیونیست‌ها به عربستان و حضور یک خبرنگار اسرائیلی در این کشور بود که با تیم خود آزادنه در خیابان‌های ریاض و جده و مدینه منوره تردد کرده و از آنها درباره صلح با اسرائیل می‌پرسید!

عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با اشغالگران با آشکار شدن موضع آنها در برابر طرح ضد فلسطینی معامله قرن ترامپ تقویت شد. درحالی که چشم فلسطینیان به کشورهای عربی و همسایه به عنوان کشور دوست و برادر بود تا یک موضع قاطعانه در رد این خیانت بزرگ اتخاذ کنند٬ دیدیم که حاکمان وابسته به آمریکا و غرب این کشورها٬ فلسطین را تنها گذاشته و بدون هیچ موضع‌گیری قاطعی به محکومیت ظاهری این معامله بسنده کردند، موضعی که تاکنون هیچ نتیجه مثبتی در روند تحولات منطقه نداشته است. 

نزدیکی سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی دیگر موضوع پوشیده‌ای نبوده و با توجه به شواهد موجود٬ در اینکه رژیم حاکم بر عربستان تمایل شدیدی به صمیمت بیشتر با اشغالگران صهیونیستی در راستای کسب رضایت ارباب سنتی خود یعنی آمریکا و بقای حاکمیت جدید سعودی دارد٬ تردیدی نیست.

اما اینکه پس از انتشار اخبار عادی‌سازی هریک از رژیم‌های عربی منطقه و حتی فراتر از آن٬ ردپای عربستان سعودی در این اقدام دیده می‌شود جای سوال دارد. سعودی‌ها به دنبال علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند اما قبل از آن می‌خواهند زمینه لازم را به این منظور فراهم کنند تا بعد از این اتفاق؛ فشاری بر روی آنها از جانب افکار عمومی و کشورهای ضد صهیونیستی نباشد. درواقع حکومت عربستان به دنبال آن است که با ترغیب کشورهای عربی و آفریقایی به سمت عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی٬ هزینه‌های سیاسی روابط خود با اشغالگران را سبک کند.

در همین راستا بعد از دیدار البرهان با نتانیاهو مشخص شد که کشورهای عربستان و امارات و مصر مسئول هماهنگی این دیدار بودند. تنها چند روز پس از انتشار این اخبار٬ روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» نوشت که تماس‌های زیادی بین واشنگتن، تل‌آویو، قاهره و ریاض در جریان است تا بسترهای لازم برای دیدار محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو در پایتخت مصر فراهم شود. منابع ادعایی این روزنامه صهیونیستی گفتند که «مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و تیم او بین اسرائیل و عربستان سعودی در این باره ماه‌هاست که میانجی‌گری می‌کنند».

اخبار فاش شده دیگر حاکی است که منابع دیپلماتیک عرب گفته‌اند که این گفت‌وگوها بین تل‌آویو، ریاض، واشنگتن و قاهره در روزهای اخیر «بسیار فشرده» شده تا مقدمات این نشست در قاهره در هفته‌های آینده و پیش از برگزاری انتخابات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دوم مارس (12 اسفند) برگزار شود و علاوه بر مقامات آمریکایی و صهیونیستی و مصری و سعودی٬ مسئولانی از اردن٬ امارات٬ سودان و بحرین و عمان نیز در این نشست حاضر خواهد شد. طبق اطلاعات روزنامه صهیونیستی یسرائیل الیوم٬ بحرین پیشنهاد میزبانی این نشست را داده و ممکن است بن‌سلمان و نتانیاهو در منامه با یکدیگر دیدار کنند.

اگر این اطلاعات را مانند یک پازل به هم بچسبانیم٬ متوجه می‌شویم که دیدار عبدالفتاح البرهان با بنیامین نتانیاهو در اصل مقدمه‌ای برای نشست میان بن‌سلمان با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که اگر این اتفاق بیفتد٬ جهان عرب و رژیم‌های عربی که چشمشان به دهان عربستان است٬ با زیر پا گذاشتن آرمان و مسئله فلسطین٬ به تبعیت از سعودی به نوبت و به روش‌های گوناگون٬ ورود خود به دام عادی‌سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی را که مدت‌هاست در آن گرفتار شده‌اند، علنی می‌کنند که این همان خواسته آمریکاست.

البته با توجه به پتانسیل و پیشینه این کشورهای عربی و در راس همه آنها عربستان سعودی وابسته به آمریکا که فاقد یک استراتژی مستقل برای اداره خود بوده و کاملا زیر یوغ ایالات متحده حرکت می‌کنند٬ بروز چنین رفتارهایی موضوع جالب توجهی نیست و اگر طی چند روز آینده شاهد درآغوش کشیدن مقامات صهیونیستی توسط ولیعهد عربستان باشیم٬ جای تعجب ندارد!  با این وجود تنها عامل بازدارنده رژیم‌های عربی که همچنان از انقلاب های عربی برای سرنگونی خود می ترسند، افزایش اقدامات ضد صهیونیستی در جهان اسلام در اعتراض به معامله قرن است که بنا به اعلام روزنامه الاخبار، تاکنون نیز بارها باعث تعویق نشست‌های برنامه‌ریزی شده بین سردمداران عربستان و رژیم صهیونیستی شده است.