ارتش یمن پهپاد متجاوز ائتلاف سعودی را سرنگون کرد

گروه جهان الف،   3981119180

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک پهپاد متجاوز ائتلاف سعودی را در آسمان الحدیده سرنگون کردند.

به گزارش  فارس، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شامگاه شنبه اعلام کردند که یک هواپیمای جاسوسی ائتلاف عربی را در استان الحدیده در غرب یمن سرنگون کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «المسیره»، ارتش یمن تأکید کرد که پهپاد جاسوسی نیروهای ائتلاف را در آسمان کیلومتر ۱۶ جاده الحدیده به صنعا سرنگون کرده است.

در بیانیه ارتش یمن آمده است: «پهپاد ائتلاف سعودی پس از نقض توافق سوئد و انجام ماموریت خصمانه سرنگون شد».

دولت نجات ملی یمن هم اعلام کرد که نیروهای دولت مستعفی منصور هادی مانع رسیدن ژنرال «آبهیجیت گوها» رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل در الحدیده به دو منطقه «حیس» و «الدریهمی» در جنوب الحدیده شده‌اند.

ائتلاف سعودی-اماراتی و مزدورانش در پاسخ به خسارت سنگین هفته گذشته به نیروهای دولت مستعفی منصور هادی در جبهه نِهم در شرق صنعاء و پیشروی‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی تا پیرامون دو مرکز استان‌های مأرب و الجوف، با شعله‌ور کردن آتش حملات خود در جبهه ساحل غربی و الحدیده درصدد جبران خسارات خود برآمده‌اند.

در عین حال «یوسف المدانی» فرمانده منطقه پنجم نظامی یمن (منطقه ساحل غربی) بر آمادگی سطح بالای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در منطقه پنجم نظامی برای مقابله با همه تلاش‌های دشمن در پیشروی یا ایجاد هر گونه شکافی در خطوط دفاعی تاکید کرد.

او تعداد موارد نقض آتش‌بس توسط مزدوان ائتلاف سعودی در الحدیده و ساحل غربی را طی قریب به یک سال اخیر ۵۱ هزار و ۸۳۰ مورد خواند و گفت: «این حملات موجب کشته شدن یک هزار و ۶۲ غیرنظامی و زخمی شدن سه هزار و ۵۷۶ نفر دیگر شده است».

المدانی افزود: «تعداد سورتی‌های پراوزی جنگنده‌های دشمن در آسمان الحدیده هم به یک هزار و ۲۸۵ مورد می‌رسد و تعداد پروازهای شناسایی آن هم بالغ بر سه هزار و ۳۶۱ مورد بوده است».

دولت مستعفی یمن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ با صنعا بر سر خروج نظامیان از استان الحدیده براساس توافقنامه آتش‌بسی که در سوئد به امضا رسید، توافق کردند که این توافقنامه شامل استقرار «نیروهای بی‌طرف» در شهر و بندر الحدیده و برقراری آتش‌بس گسترده بوده است و بر اساس این توافق سازمان ملل وظیفه هدایت در بندر الحدیده را برعهده داشت.