۱۲۱ میلیون بشکه از میدان پارس در طول ۱۰ سال

گروه اقتصادی الف،   3981119067

زنگنه گفت: ۱۲۱ میلیون بشکه تولید تجمعی از میدان پارس و پرنج در طول ۱۰ سال است که رقم بزرگی است که درآمد آن با نفت ۵۰ دلاری بیش از ۴ میلیارد دلار خواهد بود

۱۲۱ میلیون بشکه از میدان پارس در طول ۱۰ سال

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه قرار داد طرح بهبود بازیافت افزایش تولید بهره برداری از میادین نفتی پارسی و پرنچ، گفت: در واقع این پنجمین قرار داد است که امضا می شود و نوع قرارداد آن هم E&P است که در راستای استفاده از پتانسیل شرکت های اکتشاف و تولید مقرر گردیده است.

او ادامه داد: هنر واقعی آن است که با امکانات موجود و بدون فشار به بودجه عمومی، با خلاقیت برای کشور ثروت‌آفرینی شود و این مهم در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر نفت یکی از اهداف این طرح را اصلاح روش اجرای طرح‌ها و فاصله گرفتن از روش امانی و اجرا در قالب EPC/EPDبه‌معنای واقعی دانست و افزود: پرداخت به پیمانکاران بر اساس تکمیل زنجیره‌ای از کار خواهد بود.

زنگنه گفت:در شرایط تحریم باید شرکت‌های ایرانی را در بخش بالادستی نفت فعال کنیم تنها از یک روش استفاده نخواهیم کرد

او ادامه داد: این قرارداد، پنجمین قراردادی است که در سال‌های اخیر در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا می‌شود. نخستین قرارداد در این زمینه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بود.

وزیر نفت بیان کرد: قرارداد میدان‌های آبان و پایدار غرب، سپهر و جفیر، پایدار شرق، دالپری و چشمه خوش نیز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا شده است.

او گفت: ۱۲۱ میلیون بشکه تولید تجمعی از میدان پارس و پرنج در طول ۱۰ سال است که رقم بزرگی است که درآمد آن با نفت ۵۰ دلاری بیش از ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

زنگنه بیان کرد: خوشبختانه این کار از سوی شرکت اکتشاف و تولید انجام می‌شود، شرکت‌هایی که وقتی پیشنهاد تشکیل آن را دادم، برخی گفتند این شرکت‌ها گرگ‌زاده هستند، اما پس از چند سال بعد به آن افتخار می‌کنند، این آدم‌ها واقعا پرو هستند و چند سال دیگر آن را جزو افتخارهای خود می‌دانند.

وزیر نفت گفت:در شرایط تحریم باید شرکت‌های ایرانی را در بخش بالادستی نفت فعال کنیم و تنها از یک روش استفاده نخواهیم کرد.

وی افزود: در سال ۹۵ پس از بررسی‌های همه جانبه در بخش‌های مختلف قرار شد شرکت ملی نفت خیز جنوب طی قراردادی در قالب IPC که تفاوت‌های جزئی دارد، اقدام به عقد قرارداد‌های مختلف کند.

وزیر نفت بیان کرد:۸۷۰ میلیون دلار کار خالصی است که از طریق امضای این قرارداد با یک شرکت ایرانی بزرگ حاصل می‌شود و موجب می‌شود با وجود شرایط تحریمی شاهد افزایش برداشت و بازیافت با استفاده از قرارداد‌های IPC, EPD و EPC باشیم.

زنگنه با بیان اینکه پیمانکار در این نوع قرارداد از بهره برداری به نوعی پشتیبانی می‌کند، تصریح کرد: وقتی خارجی‌ها در صنعت نفت، سرمایه گذاری نکردند ما معطل نمی‌مانیم و با استفاده حداکثری از توان داخل اقدام به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت می‌کنیم.