واکنش آمریکا به بازداشت ۶آمریکایی توسط پلیس‌ونزوئلا

گروه جهان الف،   3981118073

نماینده امور ونزوئلا در آمریکا به بازداشت ۶ مقام اجرایی یک پالایشگاه آمریکایی در کاراکاس واکنش نشان داد. 

به گزارش فارس، پلیس کاراکاس روز پنجشنبه ۶ مقام اجرایی شرکت «سیتگو»، زیرمجموعه آمریکایی کمپانی نفتی دولت ونزوئلا را بازداشت کرد. اقدامی که واکنش واشنگتن را به همراه داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این ۶ آمریکایی پیش از این به اتهام پول‌شویی، توطئه‌چینی و اختلاس در حبس خانگی به سر می‌بردند.

پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» به نقل از پسرخوانده یکی از این افراد بازداشت شده نوشت، مأموران در توضیح انتقال پدرش از حبس خانگی گفتند او را برای انجام معاینات پزشکی به مرکز خدمات اطلاعاتی می‌برند.

با این حال «الیوت آبرامز» نماینده آمریکا در امور ونزوئلا این اقدام را «ظالمانه و غیر قابل توجیه» عنوان کرد و گفت: این افراد «توسط مأموران اطلاعاتی رژیم [ونزوئلا]از محل حبس خانگی خود برده شده‌اند و به باور ما به زندان هلیکوید منتقل شده‌اند».

آبرامز مدعی شد زمان انتقال این افراد از حبس خانگی و دیدار «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن، به یکدیگر مرتبط هستند.

ترامپ روز سه‌شنبه حین سخنرانی در کنگره آمریکا مدعی شد گوایدو «مرد بسیار شجاعی است که با خود امید، آرزو و الهام‌بخشی برای تمام مردم ونزوئلا را به همراه دارد».

یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه به رویترز گفت: دولت ترامپ درصدد است فشار تحریمی بردولت مادورو را افزایش دهد. به همین دلیل شرکت‌های نفتی مرتبط با دولت ونزوئلا نظیر کمپانی‌های «روس‌نفت» روسی و «شِورون» آمریکایی باید «با احتیاط گام بردارند».

آبرامز در ادامه ادعا‌های خود گفت: «همان‌طور که چندین مقام دولتی [آمریکا]متذکر شده‌اند، روسیه به زودی خواهد فهمید که حمایت از نیکلاس مادورو (رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا) دیگر بدون هزینه نخواهد بود».

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آخرین گام سفر خود به کشور‌های آمریکای لاتین روز جمعه وارد ونزوئلا شد و در دیدار با مادورو بر ادامه حمایت مسکو از کاراکاس تأکید کرد.