آیت‌الله رئیسی: خودروهای رسوب شده در گمرک‌ها ظرف ۳ ماه تعیین تکلیف شوند

گروه اقتصادی الف،   3981117118

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه همه نگاه دستگاه قضایی گره‌گشایی از مشکل مردم باشد، گفت: خودروهای رسوب شده در گمرک‌ها باید ظرف ۳ ماه وضعیت این خودروها روشن شود.

به گزارش مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: قاچاق کالا خنجری است که بر پشت تولید می‌خورد و آن را دچار توقف می‌کند.

وی تصریح کرد: با قاچاق کالا دیگر از رونق تولید و رشد تولید خبری نیست، حتماً باید به‌صورت واقعی و جدی از قاچاق جلوگیری کرد که نیاز است هم در دادگستری و هم در نیروی انتظامی و گمرک‌ها و سامانه‌های متصل‌به‌هم که می‌تواند از قاچاق کالا جلوگیری کند.

رئیسی با بیان اینکه باید حتماً از قاچاق کالا پیشگیری کرد چون این مسئله‌ای نیست که بتوان نسبت به آن کوتاهی کرد گفت: با حضور جهاد کشاورزی حتماً با پدیده صید ترالبرخورد شود، چون موجب گلایه و نگرانی صیادان عزیز ما است.

وی اضافه کرد: مسئله صیادی و اینکه صیادان گله‌مند هستند، من امروز مستقیم به کنار ساحل رفتم و با صیادان بوشهری صحبت کردم، مسئله صید ترال که برخورد با آن باید به‌طورجدی از طریق نیروی انتظامی و مسؤولین پیگیری شود، مسؤولین مربوطه نگذارند فضا برای صیادانی که کار قانونمند انجام می‌دهند ناامن شود.

رئیسی بیان کرد: وضعیت ته‌لنجی‌ها و ملوانی باید ساماندهی شود که موضوع بسیار مهمی است و نیاز به یک کار جدی دارد، در مناطق بندری ساماندهی این وضعیت و بخش‌های مرتبط مورد تأکید است.

وی عنوان کرد: قرار است که باهمت همکاران پرونده رسیدگی نشده در کشور وجود نداشته باشد و شاهد به‌روز بودن پرونده‌ها در دادگستری باشیم.

رئیسی با بیان اینکه مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد افزود: کار قضائی و رسیدگی به فصل خصومت کار سختی است، رسیدگی و کشف حقیقت کار آسانی نیست.

همه مشکلات قابل حل است

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه قاضی باید از بین سخن‌های دو طرف دعوا و از بین سخنان آنان کشف حقیقت بکند، بیان کرد: امیرالمؤمنین می‌فرمودند در انتخاب قاضی آدم باحوصله را انتخاب کن، بی‌صبری یا کم‌صبری در کشف حقیقت نباید کرد باوجوداینکه نیروی کافی نیست، امکانات کافی نیست ولی باید باحوصله به پرونده‌ها رسیدگی کرد.

وی تصریح کرد: با کار عاشقانه می‌توان خیلی از سختی‌ها را پشت سر گذاشت، اگر بر پیرمرد یا پیرزن مراجعه‌کننده به مجموعه قضائی نگاه رضایت‌مندی نقش ببندد چیزی از این بالاتر نیست، اینکه ببینند که مشکل‌شان حل‌شده است.

رئیسی با بیان اینکه به فرموده رهبری هیچ مشکلی در این کشور نداریم مگر اینکه راه‌حلی برای آن وجود دارد، اضافه کرد: همه مشکلاتی که در دستگاه قضائی است هم امکان رفع و هم دفع آن وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در قوه قضائیه بسیاری از مشکلات نیاز به بحث آکادمیک و دانشگاهی نیست، خوب است بحث شود و مخالف نیستم که بحث شود، مشکلات آن‌قدر روشن است که نیاز به یک پژوهش خاص نیست، افزود: همه این مسائلی که دغدغه است رفع آن در قوه قضائیه مشکل است.

وی تصریح کرد: همه این مشکلاتی که وجود دارد هم امکان رفع و هم دفع آن وجود دارد،اطاله دادرسی قابل‌حل است، در این مدت باهمت همکاران قوه قضائیه استان و کشور متقارن بوده با قبل از خودش، پس می‌توان اقدامات خوبی کرد.

رئیسی با بیان اینکه در شرایط و وضعیتی که قرار داریم نیاز به یک اقدام محبت‌آمیز، عاشقانه و مهربانانه نسبت به کار و فعالیت و آنچه باید بگیرد، داریم، افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید سلیمانی را نه به‌عنوان یک شخص بلکه به‌عنوان یک مکتب معرفی می‌کند و می‌فرماید بروید شهید سلیمانی را به‌عنوان یک مکتب موردبررسی قرار دهید، این شهید شاخص دارد و از شاخص‌های مهم آن اخلاص است.

نگاه دستگاه قضائی گره‌گشایی از مشکل مردم باشد

وی با بیان اینکه از شاخص‌های دیگر شهید سلیمانی خستگی‌ناپذیر بودن است، اضافه کرد: باید تمام دستگاه قضائی نگاه و نظرش و گره‌گشایی از مسائل و پیگیری نسبت به امور باید نگاهش بامحبت و گره‌گشایی از مردم باشد و به‌عنوان یک فرصت برای خدمت به مردم و خدمت نسبت به مراجعین به دادگستری نگاه کند، این نگاه، نگاهی است که می‌تواند بسیاری از گره‌های دادگستری باز کند و در همه سازمان‌های اداری کشور این‌یک نگاه کاملاً انقلابی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه سخن من از خدمت کردن به مردم است، عنوان کرد: انقلابی بودن یعنی کسی که باانگیزه انقلابی برای حفظ انقلاب و ارزش‌های انقلاب مسئولیت‌پذیر با همه وجود و همه مسئولیت‌هایی که در اختیار دارد سعی در جهت انجام‌وظیفه و آنچه قانون بر عهده‌اش نهاده بکند و هیچ مانعی نیز برای خودش تلقی نکند.

وی با بیان اینکه دهه فجر باز نگاهی به آنچه است که شهدا انجام داده‌اند امروز ما نیز، باید انجام دهیم، افزود: روحیه انقلابی ۲۲ بهمن ۵۷ باید در تک‌تک کارگزاران باشد تا مردم مزه شیرین خدمت را از مسئولان بچشند، بنابراین باید این روحیه ۵۷ در همه باشد.

رئیسی تصریح کرد: استان بوشهر نسبت به برخی استان‌های دیگر محروم تلقی می‌شود اما همه بخش‌های آن شرایط یکسانی ندارند، به عقیده من تقسیم امکانات و مزایا باید به‌صورت عادلانه انجام شود.

وی درباره رفع مشکلات اداری، بیان کرد: کار قضائی و رسیدگی به فصل و خصومت کار سختی است، اما هیچ زمان نباید کیفیت را فدای کمیت کرد تا خدای‌ناکرده حقوق کسی در این میان ضایع نشود که روا نیست، در این راستا ۱۷ گروه در استان شامل هشت هیئت وضعیت شهرستان‌های استان بوشهر را بررسی کرده‌اند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نسبت به برخوردها در استان بوشهر تقدیر می‌کنم، به حمدالله برخوردها مناسب است اما نسبت به رسیدگی‌ها خصوصاً رسیدگی‌هایی که موجباطاله می‌شود توجه بیشتری شود.