ایرانی‌ها چقدر برای سلامتی هزینه می‌کنند؟

گروه سلامت الف،   3981116147

معاون کل وزارت بهداشت گفت: از هر ۱۲ هزار تومان که ایرانیان هزینه می‌کنند، حدود یک هزار تومان در حوزه سلامت صرف می‌شود.

به گزارش فارس، ایرج حریرچی در نخستین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی، با تاکید بر ضرورت مطالعات میان رشته ای، اظهار کرد: در ایران و جهان پیشرفت‌های زیادی در حوزه سلامت به وجود آمده است.
وی افزود: طی ۵۰ سال اخیر، امید به زندگی ۲۵ سال افزایش یافته است. علاوه بر آن، کیفیت زندگی هم افزایش یافته و بسیاری از بیماری‌های عفونی و تغذیه ‌ای کنترل شده است.

حریرچی بیان کرد: زمانی افراد بالای ۶۰ یا ۷۰ سال کمیاب بودند، اما در حال حاضر، این افراد در جامعه حضور دارند و مشغول کار و فعالیت هستند. برخلاف تصور، نیاز جوامع به خدمات بهداشتی و خدمات حوزه سلامت افزایش پیدا کرده است و دلیل آن هم روشن است، زیرا، افزایش امید به زندگی منجر به افزایش افراد کهنسال می‌شود. برخورد ما با انسان مثل برخورد با ماشین آلات نیست و تا آخرین لحظه عمر انسان ها، باید سعی کنیم سلامتشان را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد افرادی که بستری‌ می‌شوند، به پنج الی ۱۰ درصد جامعه که افراد بالای ۶۰ سال هستند، تعلق دارند، گفت: این میزان در جوامع مختلف متفاوت است. برخی بیماری‌ها همچون سرطان یا آلزایمر ممکن است در دوران کهنسالی بیشتر رخ دهد، در نتیجه انتظار مردم هم در حوزه سلامت بالا می‌رود.  لذا با سالمند شدن جمعیت، خدمات سلامت افزایش پیدا می‌کند، چراکه انتظارات مردم از حوزه سلامت بیشتر می‌شود.

حریرچی در ادامه با بیان این که دوره ‌ای در ایران سوء تغذیه وجود داشت، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد مردم چاق هستند یا اضافه وزن دارند و بیش از ۸۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند که این موضوع می ‌تواند نسل فعلی را مستعد بیماری‌های بیشتری کند.

معاون کل وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: حداکثر ۲۰ درصد مشکلات مربوط به سلامتی، در حوزه بهداشت و درمان و در ذیل وزارت بهداشت تعریف شده و بیش از ۳۰ درصد نیز به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت و سبک زندگی مردم بستگی دارد و چنانچه وزارت بهداشت بخواهند تمام مسائل را با دانش خود حل کند، قطعا ناتوان می‌ماند، وزارت بهداشت می‌تواند رهبری این موضوع را بر عهده داشته و سایر بخش ها را هدایت کند. وزارت بهداشت باید در این زمینه از دانش سایر رشته‌ها در حوزه آموزش، پژوهش و اجرا، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۸.۵ درصد تولید ناخالص ملی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دارد، گفت: به عبار دیگر، از هر ۱۲ هزار تومان که ایرانیان هزینه می‌کنند، حدود یک هزار تومان در حوزه سلامت صرف می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان عنوان کرد: وزارت بهداشت برای اینکه سلامت بیشتر با استفاده از منابع مالی موجود به دست آورد، نیاز به همکاری‌ های بین رشته ‌ای دارد. البته یکی از خطراتی که وجود دارد، حرکت در مسیر عکس مطالعات بین رشته ای است، یعنی مسائل مختلف شخصی و اجتماعی را مدیکالیزه کنیم؛ برای مثال، درحال حاضر، حوزه زیبایی را مدیکالیزه کرده ‌ایم. مثلا، در حال حاضر دیگر بینی طبیعی دیده نمی شود تا به دانشجویان‌ مان نشان دهیم و بگوییم این بینی ایرانی است.