اولین واکسن "کرونا" برای آزمایش در چین آماده شد

گروه جهان الف،   3981115051

گفته می‌شود شرکت زیست‌فناوری "گیلید" با همکاری یک بیمارستان در پکن موفق به ساخت اولین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به "کروناویروس" شده است و به زودی آن را روی انسان‌ها آزمایش می‌کند.

اولین واکسن "کرونا" برای آزمایش در چین آماده شد

به گزارش ایسنا و به نقل از فرچون، سازمان بهداشت جهانی(WHO) هفته گذشته شیوع بیماری کروناویروس که منشا آن از شهر ووهان در کشور چین است را یک وضعیت اضطراری اعلام کرد. این ویروس از ابتدای ظهور تاکنون جان بیش از ۳۵۰ نفر را گرفته است.

این بیماری تنفسی شبیه به آنفلوآنزا و ذات‌الریه است و علائم آن شباهت‌های بسیاری با آنها دارد.

تا به امروز، مقامات بهداشت جهانی از جمله خود سازمان بهداشت جهانی(WHO) تأکید کرده‌اند که ترس و وحشت واکنش ایده‌آلی در برابر شیوع این بیماری نیست، زیرا به ویژه در کشورهایی مانند ایالات متحده که دارای سیستم‌های بهداشتی نسبتاً قوی هستند، می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

اما در چین و سایر کشورها که تراکم جمعیتی بالایی دارند و ممکن است سرعت شیوع کروناویروس در آنها شدید باشد، ساخت و توسعه یک واکسن برای این ویروس بسیار مهم است.

شرکت زیست‌فناوری "گیلید"(Gilead) مستقر در ایالات متحده که به توسعه درمان برای بیماری‌های HIV و هپاتیت C مشهور است، با بیمارستان "دوستی چین و ژاپن" در پکن همکاری کرده است تا یک داروی ضد ویروسی به نام "رمدسیویر"(remdesivir) را روی انسان‌ها در ووهان که منشاء اصلی شیوع این ویروس است، آزمایش کند.

در پی اعلام این خبر، سهام شرگت "گیلید" در معاملات دوشنبه ۵ درصد افزایش یافت.

این نمونه‌ای از چگونگی همکاری شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی در شرایط بحران برای تسریع در واکنش مناسب است. شرکت‌های دارویی در شرایط اضطراری بدون این که ملاحظات رایج باعث شود توسعه و آزمایش انسانی درمان‌های جدید سال‌ها طول بکشد تا به بازار عرضه شود، قادر به انجام آزمایشات ایمنی هستند تا ثابت کنند که درمان‌ها به طور جدی به افراد آسیب نمی‌رساند و می‌توانند امور خود را خیلی سریع‌تر پیش ببرند.

به نظر می‌رسد که مقامات چینی معتقدند که اوضاع به اندازه کافی در این کشور جدی است تا یک رویکرد همراه با عجله را برای کنترل، پیشگیری و درمان این بیماری در پیش بگیرند.

علاوه بر شرکت "گیلید" تعدادی از شرکت‌های دارویی نظیر شرکت "جانسون و جانسون" شرکت "اینوویا"(Inovia)، "مدرنا"(Moderna) و ائتلافی از موسسات دولتی به رهبری محققان دانشکده پزشکی "بیلور"(Baylor) نیز در حال توسعه یک واکسن و تحقیقات در مورد درمان این بیماری هستند.

به گفته دکتر "پیتر هوتز" معاون دانشکده پزشکی دانشگاه "بیلور"، این تحقیقات شاید بتواند از جهش ژنتیکی کروناویروس مشابه با آنچه در مورد ویروس سارس اتفاق افتاد، محافظت کند.

با این وجود، بزرگترین مسئله توسعه این درمان‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و همکاری بین شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان برای تحقق این امر است.