درگیری بین هواداران صدر و معترضان در بغداد

گروه جهان الف،   3981113160

گروه‌های مختلف از جمله دانشجویان، دانش آموزان تظاهرکننده عراقی امروز (یکشنبه) در میدان تحریر بغداد تجمع کرده و علیه صدر و حامیان او شعار دادند.

به گزارش ایرنا، معترضان می‌گویند که طرفداران مقتدی صدر از دیروز (شنبه) به دنبال فراخوان رهبر جریان صدر مبنی بر برخورد با تظاهرکنندگان مسالمت آمیز با چوب و چماق و میله‌های آهنی دست به سرکوب اعتراض کننده‌ها زده‌اند.

مقتدا صدر روز شنبه پس از معرفی «محمد توفیق علاوی» به نخست وزیری عراق در توئیتی خواستار پایان اعتراض‌ها شد و از نیروهای امنیتی خواست با کسانی که جاده‌ها را می‌بندند و از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها جلوگیری می‌کنند، برخورد کنند.

طرفداران صدر پس از این پیام از روز گذشته برای کنترل اوضاع میان تظاهرکنندگان وارد شده و در فیلم‌هایی که در فضایی مجازی منتشر شده میان آنان و معترضان درگیری‌هایی روی داده است.

در یکی از این فیلم‌ها صدری‌ها وارد ساختمان رستوران ترکی در میدان تحریر که از مکان‌های اصلی و نمادهای اعتراضی بغداد است شده و در درگیری که میان آنان و ساکنان معترض این مکان روی می‌دهد ساختمان رستوران را از وجود معترضان پاکسازی می‌کنند.

امروز هزاران معترض وارد میدان تحریر شدند و علیه مقتدی و هواداران او و محمد توفیق علاوی تظاهرات کردند.

صدر و جریان پارلمانی مورد حمایت او «سائرون» از جمله مهمترین حامیان علاوی نخست جدید عراق به شمار می‌روند.

به گفته شاهدان، از بعد از ظهر یکشنبه گروه‌ها و تیپ‌های موسوم به «السلام» و «کلاه آبی‌ها» متعلق به جریان صدر به تدریج از میدان تحریر خارج شده‌اند اما با این وجود شماری از آنان همچنان در ساختمان رستوران ترکی و میدان و پل جمهوری مستقر هستند.

معترضان میدان تحریر بنرهایی و دست نوشته‌هایی در مخالفت با علاوی در دست دارند و علیه صدر شعار می‌دهند.

شاهدان مدعی هستند که کلاه آبی‌ها در اعتراض‌های روز یکشنبه ده ها نفر را دستگیر و شکنجه کرده‌اند.

به ادعای این شاهدان، کلاه‌ آبی‌ها با چوب و چماق معترضان را که علیه نخست وزیر جدید شعار می‌دادند مورد ضرب و شتم قرار دادند.

اعتراضات بغداد پایتخت و شهرهای جنوبی و مرکزی عراق از اول اکتبر گذشته (دهم مهر ۹۸) آغاز شده است.

معترضان خواستار انتخاب نخست وزیر مستقل و برگزاری انتخابات زود هنگام هستند.