توضیحات محمود صادقی درباره شکایت شورای نگهبان/ برنامه جدید اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات/ مطهری:ردصلاحیت شدم اما به دل نمی‌گیرم

گروه سیاسی الف،   3981113125 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

توضیحات محمود صادقی درباره شکایت شورای نگهبان/ برنامه جدید اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات/ مطهری:ردصلاحیت شدم اما به دل نمی‌گیرم

روایت کرباسچی از عوامل تضعیف جمهوریت

حسن روحانی در هفته گذشته درباره تضعیف جمهوریت نظام هشدار داد. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران درباره سخنان روحانی در ایران نوشت: «بدون اینکه بخواهیم در انگیزه‌های سیاسی این اظهارات غور کنیم و یادآوری کنیم که گوینده محترم در طول سال‌های انقلاب و حتی در دوره ریاست جمهوری خود چقدر به لوازم «جمهوریت» و عنایت به مردم و خواست‌های آنها پرداخته، اما اینکه واقعاً تضعیف «جمهوریت» خطری جدی برای نظام است، هشدار درست و بجایی است ولی چه عواملی در این خطر واقعاً مؤثر است؟ چند مورد را تیتروار می‌شود اشاره کرد:

۱- حتماً مهم‌ترین عامل، عدم کارایی منتخبین مردم است یا خدای ناکرده فساد و خلاف به وفور در افراد و سیستم. حتماً بیشترین ناامیدی مردم از انتخابات را همین امر رقم می‌زند...

۲- صرفنظر از کارآمدی اگر به هر دلیل دیگر فشارهای اقتصادی و اجتماعی روی زندگی اقشار مختلف آوار شود و از طرفی شدیدترین تبلیغات داخلی و خارجی روح و روان مردم را نشانه‌گیری کند و به جای امید به آینده بذر یأس و افسردگی را بارور کند چه انگیزه‌ای برای حضور مردم و تقویت جمهوریت باقی می‌ماند؟...

۳- تلاش و تصریح آشکار رقبای سیاسی به ناکارآمدی انتخابات در کشور هم عامل دیگر تضعیف جمهوریت است. عده‌ای به اسم انقلابیگری همه ضعف‌ها و مشکلات را محصول انتخاب مردم می‌دانند و از تریبون‌های رسمی تصریح و تبلیغ می‌کنند برای اینکه بگویند اینها را درست انتخاب نکرده‌اند و باید ما را انتخاب می‌کردند که همه چیز گل و بلبل می‌شد.  غافل از اینکه این رویکرد بیش از آنکه به نفع آنها در انتخابات باشد، عامل رویگردانی و بی‌رغبتی در کلیت انتخابات می‌شود (چرا که خوشبختانه تجربه آن دوره‌های گل و بلبل هم هنوز در خاطره و زندگی مردم حضور دارد).

و عده‌ای به اسم اصلاحات و یا اعتدال یا حتی اپوزیسیون (چه در داخل و چه در خارج) به عنوان انتقاد از برخی اشکالات ساختاری این زمینه را القا می‌کنند که هر که را هم انتخاب کنید تأثیری در امور کشور ندارد و دیده‌اید که در بهترین دوره‌های مجلس یا ریاست جمهوری هم اداره کشور بر محوریت مدار ثابتی است که فارغ از انتخاب چپ و راست است... و در کنار هر دوی اینها عملکرد دستگاه‌های نظارتی است که به نوعی رد صلاحیت‌های بی‌مورد یا بدون توضیح  وسیله ناامیدی از حضور در صحنه انتخابات فراهم می‌کند.»

***

مطهری: ردصلاحیت شدم اما به دل نمی‌گیرم

علی مطهری در بیانیه‌ای نوشت: «دیشب فرماندار تهران به من خبر داد که شورای نگهبان صلاحیت اینجانب را برای نامزدی مجلس یازدهم تایید نکرده است. از یک جهت خوشحال شدم و از یک جهت نگران. از این جهت که پاسخی پیدا کردم برای مردمی که اصرار داشتند تو حتما باید بیایی، تا به آنها بگویم آمدم و مانع شدند، خوشحال شدم. اما از آن جهت که با این نگاه شورای نگهبان آزادی بیان محدودتر و نقش مردم در تعیین سرنوشت‌شان کمرنگ‌تر می‌شود، برای آینده انقلاب اسلامی نگران شدم...

اینجانب ادامه این رویه را که در این دوره از انتخابات مجلس شدت گرفته است خطری می‌دانم که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند.

مردم عزیز و فهیم ایران را به شرکت فعال در انتخابات مجلس یازدهم دعوت می‌کنم. مشارکت بالا در این انتخابات پیام خوبی برای دنیا خصوصاً آمریکا و اروپا و صهیونیسم دارد و می‌تواند کمک موثری برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی ما در شرایط ویژه امروز کشور باشد. هر مقدار مشارکت بالاتر باشد افراد کارآمدتری وارد مجلس می‌شوند و مجلسی واقعی‌تر و شبیه‌تر به ملت خواهیم داشت.

این نامهربانی‌ها را به دل نمی‌گیرم چون خود را از صاحبان این انقلاب می‌دانم و مانند مادری که برای حفظ فرزندش از حق خود می‌گذرد عمل خواهم کرد.»

بیشتر بخوانید:

مطهری: خود را از صاحبان انقلاب می‌دانم/ مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت می‌کنم

***

توضیحات محمود صادقی درباره شکایت شورای نگهبان

روز شنبه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای محمود صادقی مبنی بر اینکه برخی از طرف شورای نگهبان درخواست پول برای تایید صلاحیت می‌کنند بیان کرد که صادقی از بیان این سخنان عذرخواهی کرده است.

محمود صادقی در این زمینه به شرق گفت: باید بگویم که اظهارات ایشان را کاملا تکذیب می‌کنم. چند نکته درباره موضوعی که آقای کدخدایی مطرح کرده قابل توضیح است. در این مصاحبه برای اولین بار آقای کدخدایی درخواست کردند که افراد گزارش‌های خود را در این زمینه مطرح کنند.

بنابراین ایشان احتمال وقوع تخلفات را پذیرفته و گفتند که در شورای نگهبان نیز ممکن است مانند دیگر دستگاه‌ها کلاهبرداری انجام شود. در ادامه آقای کدخدایی به اطلاعیه هیئت نظارت نیز اشاره کردند. همه اینها به این معناست که از موضع قاطع خود عدول کرده و به وجود این پدیده اذعان کردند. اما درباره بنده متأسفانه نکات کذبی مطرح شده.

ایشان پیش‌تر نیز گفته بود که چرا هیئت نظارت درباره بنده کوتاهی کرده و قوه قضائیه نیز موضوعی که مطرح کردم را پیگیری نمی‌کند. اما امروز ایشان گفته که هیئت نظارت شکایت شورای نگهبان را وارد ندانسته است. بنابراین پذیرفته که شکایت در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس رد شده است اما آقای کدخدایی به جای اینکه از چرایی رد شکایت در هیئت نظارت بگوید، به دروغ و کذب محض، مسئله را به عنوان مسامحه و تعلل این هیئت در نظر گرفته است.

در واقع ایشان فرار رو به جلو کرده است. سؤال اصلی اینجاست که چرا هیئت نظارت شکایت شورای نگهبان از بنده را رد کرده است؟ در حالی که هیئت همواره احتیاط زیادی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و به ویژه درباره شورای نگهبان محافظه‌کارانه عمل می‌کند.

صادقی درباره علت ردشدن شکایت شورای نگهبان در هیئت نظارت بر نمایندگان گفت: «بعد از این شکایت بنده افرادی را به عنوان شهود به جلسه هیئت نظارت بردم. آنها شهادت دادند که برای تأیید صلاحیت از آ‌نها مطالبه وجه شده بود. مستندات به قدری واضح بود که هیئت نظارت شکایت شورای نگهبان را رد کرد و اظهارنظر من را در راستای وظایف نمایندگی دانست.

بعد از این دفتر حقوقی شورای نگهبان از من خواست تا در جلسه این شورا مستندات را به آنها اعلام کنم. اما من به دلیل ملاحظاتی این مستندات را در جلسه با مسئول حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان ارائه دادم. مسئول حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان نیز بر اطلاعات صحه گذاشت و حتی گفت اغلب از میان بسیاری از گزارش‌های رسیده یک یا دو مورد درست است که این از آن موارد است.

در این شرایط شورای نگهبان نیز وقتی متوجه شد مستندات قاطع و روشنی در اختیار دارم، شکایت را پیگیری نکرد و هیئت نظارت نیز چند ماه پیش به من اعلام کرد که شکایت را رد کرده است. بنابراین ایشان در فراری رو به جلو، اظهارات کذبی را در نشست خبری مطرح کرده که در شأن یک حقوق‌دان نیست.»

در این زمینه باید گفت قاعدتا بهترین داور در این ماجرا قوه قضائیه است. همانگونه که کدخدایی گفته است بهتر است شورای نگهبان شکایتش از صادقی در قوه قضائیه را پیگیری کند تا مشخص شود حقیقت ماجرا چه بوده است.

***

برنامه جدید اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات

فرهیختگان درباره استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات نوشت: «حضور و تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی همچون عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز (مجید انصاری) و سران احزاب اصلاح‌طلبی چون مردم‌سالاری، خانه کارگر، انجمن اسلامی معلمان، همیاری اسلامی و اعضای احزابی چون کارگزاران و... در کنار احتمال تایید‌صلاحیت دیگر چهره‌ها بی‌عملی انتخاباتی آن‌هم بی‌عملی متحد‌الشکل را منتفی می‌کند. از سوی دیگر نیم‌نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ و نتایج تَکرارهای گذشته هم صراحت لهجه انتخاباتی مجلس را در نگاه برخی اصلاح‌طلبان منتفی می‌داند و بر ضرورت ابتکاری که به احیای سرمایه اصلاح‌طلبی منتج شود، تاکید می‌کند. حالا امروز (یکشنبه) شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف تشکیل جلسه خواهد داد.

یکی از چهره‌های نزدیک به سید‌محمد خاتمی، به خبرنگار فرهیختگان درخصوص آخرین بحث و جمع‌بندی‌ها در جریان اصلاح‌طلب گفته نباید از تجربه بد مجلس قبلی دفاع کرد و تصریح کرده است: «آخرین جمع‌بندی در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این است که لیست واحدی ارائه نکنند و ارائه لیست و معرفی نامزدها را به احزاب اصلاح‌طلب واگذار کنند.» به این معنی که «هر حزب تصمیم خود را بگیرد و شورای‌عالی سیاستگذاری و خاتمی هیچ لیستی را مورد حمایت قرار ندهند.» به‌عبارتی می‌توان گفت جریان اصلاحات می‌خواهد از این طریق هم تحریم انتخاباتی صورت نگیرد و هم از مسئولیت‌پذیری درخصوص لیستی که ارائه می‌کند، شانه خالی کند.»

***

توضیحات استاندار تهران درباره تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تعداد کشته‌شدگان آبانماه ۹۸ با تاکید بر اینکه تعداد کشته شده‌ها قطعا خیلی کمتر از ۱۵۰۰ نفر است گفت: قرار شده که تعداد کشته شده‌ها توسط پزشکی قانونی و دیگر نهاد‌ها اعلام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی زیر بار مسئولیت اعلام تعداد کشته شده‌های آبان نمی‌رود، حتی شما به عنوان استاندار از اعلام تعداد افراد کشته شده امتناع می‌کنید، بیان کرد: قرار نیست که ما آن را اعلام کنیم بلکه قرار بوده دستگاهی که متولی این کار است آن را اعلام کند.

محسنی بندپی افزود: در جلسه شورای امنیت کشور قرار شد مرجعی که به لحاظ قانونی عهده‌دار این مساله است تعداد کشته شده‌ها را اعلام کند اما آنچه که مسلم است تعداد اصلی این مقداری که اعلام شده نیست. 

استاندار تهران گفت: می‌توانم در جلسه آینده تعداد دقیق کشته شده‌های آبانماه استان تهران را استعلام کرده و اعلام کنم.

***

جبهه پایداری و شورای ائتلاف؛ رایزنی ها جواب می دهد؟

عباس سلیمی نمین درباره احتمال جدایی پایداری از مکانیزم شورای ائتلاف بعد اعلام اسامی ۳۰ نفر نهایی به نامه‌نیوز گفت: این احتمال وجود دارد ولی به آنها گفته شده، اگر لیست جدا دهند تمام کسانی که از مجموعه پایداری رأی آورده اند تا در جمع لیست ۳۰ نفر نهایی شورای ائتلاف باشد کنار گذاشته خواهند شد.

سلیمی نمین با بیان اینکه اگر پایداری اقدامی خلاف تعهد اخلاقی‌اش انجام دهد، افراد دیگر در دو لیست مشترک نخواهند بود، گفت: یعنی اگر جبهه پایداری ساز جدایی بزند، افرادی که در لیست ائتلاف اصولگرایان هستند اجازه ندارند در لیست جبهه پایداری باشند و همچنین نامزدهای جبهه پایداری نیز در لیست ائتلاف اصولگرایان جایی نخواهند داشت و حذف می شوند. به عبارت دیگر یا یک فهرست ۳۰ نفره واحد خواهد بود یا دو فهرست کاملا جدا که شورای ائتلاف نامزدهای خودش را دارد و جبهه پایداری هم لیست خود را می دهد.

وی درباره ارجحیت میان یک سرلیستی یا سه سرلیستی بودن فهرست شورای ائتلاف توضیح داد: با توجه به نیاز جامعه برای برطرف کردن کاستی ها و تحرک بیشتر مدیران فکر می کنم باید شاخصی را گذاشت که به جامعه اطمینان دهد پاسخ به مطالبه و نیاز مردم در رأس امور قرار گرفته است بنابراین کسی باید سرلیست قرار گیرد که در حوزه کارآمدی کارنامه چشمگیری دارد و توانمندی خوبی از خودش عرضه کرده باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه فهرست تهران شورای ائتلاف اصولگرایان باید یک سرلیست ارائه شود، گفت: آقایان میرسلیم و آقاتهرانی نمی توانند به مطالبه امروز جامعه پاسخ دهند. اصلاح طلبان هفته گذشته با سرلیستی آقای قالیباف فهرستی غیرواقعی را منتشر کردند تا بتوانند تخریب حداکثری انجام دهند.