آخرین وضعیت ۲۶ متهم پرونده "سایپا"

گروه اقتصادی الف،   3981113075 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرونده مدیران سابق گروه سایپا در دست رسیدگی شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران ارزی قرار داشت؛ رضا تقی‌زاده، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا و حسین نوری مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا از جمله متهمان این پرونده هستند.

آخرین وضعیت ۲۶ متهم پرونده "سایپا"

به گزارش تسنیم؛ بر اساس آنچه پیشتر مسئولان قوه قضائیه اعلام کرده بودند، پرونده گروه خودروسازی سایپا، 26 متهم دارد که اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل 167 هزار و 834 دستگاه خودرو با انحصار و بهره‌مندی از رانت همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ 263 میلیارد ریال و پولشویی به میزان 3 هزار و 200 میلیارد تومان با 260 حساب بانکی است.

نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، 30 شهریور امسال پس از دستگیری تعدادی از مدیران گروه خودروسازی سایپا برگزار شد و در آن جلسه نماینده دادستان کیفرخواست صادره برای متهمان را قرائت کرد.

بر اساس این گزارش، پس از تشکیل جلسه نخست، قاضی زرگر به کیفرخواست صادره از سوی دادستانی در این پرونده ایراد گرفته و پرونده را برای تکمیل تحقیقات و رفع نواقص به دادسرا بازگردانده است.

همچنین برای روشن شدن برخی مسائل در این پرونده، هیئت کارشناسی 5 نفره تعیین شده است.

بر اساس آنچه پیشتر نماینده دادستان اعلام کرده، متهمان این پرونده و اتهامات آنها به شرح زیر است؛

وحید بهزادی فرزند ابوطالب، متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش صوری و غیرواقعی، دریافت ارز از بانک‌های پارسیان و سرمایه و انجام عملیات حواله ارزی بدون دریافت مجوز و در پوشش شرکت شهاب پارسه کیش و چند شرکت در خارج از کشور، مشارکت در اخلال کلان در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت و تولید 6 هزار و 700 دستگاه خودرو با ارزش 119 میلیارد و 779 میلیون ریال و کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت در شرکت هرمی و عضوگیری به مبلغ 63 میلیارد ریال، جعل سند رسمی، شناسنامه و استفاده از سند مجعول عادی و ارائه اسناد جعلی گمرکی به بانک‌های سرمایه و پارسیان و مشارکت در عملیات پولشویی به نحو سازمان یافته به میزان 3 هزار و 200 میلیارد تومان.

نجوا لاشیدایی فرزند علی متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام عملیات حواله ارزی بدون اخذ مجوز از طریق دفاتر غیر مجاز، مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و از طریق پیش خرید، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضو گیری و فعالیت در شرکت هرمی و تحصیل منفعت به مبلغ 63 میلیارد ریال و مشارکت در عملیات پولشویی از طریق بهره‌گیری از حساب‌های اشخاص متعدد حقیقی و حقوقی به مبلغ 3 هزار و 200 میلیارد تومان.

مهدی جمالی فرزند علی اکبر متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از 172 هزار و 941 دستگاه خودرو 167 هزار و 834 دستگاه به 15 نمایندگی از میان 600 نمایندگی تحویل داده شده است.

رضا تقی‌زاده، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از 172 هزار و 941 دستگاه خودرو 167 هزار و 834 دستگاه به 15 نمایندگی از میان 600  نمایندگی تحویل داده شده است.

حسین نوری مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی.

جعفر دل‌افکار متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندى هاى عمومى تعداد 6699 دستگاه خودرو به مبلغ 46 میلیارد و 838 میلیون ریال.

سید سعید مولوی فرد متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیر واقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی. حسین رشیدی‌زاده متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیر واقعی. 

هادی رشیدی زاده متهم است به اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی.

زکریا حسن‌نیا مسئول ارزی بانک مرکزی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیر واقعی.

داریوش حسین خانی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی.

سمیه گرامی متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی.

سپیده توکلی متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی.

احسان دهقانی متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ 3 هزار و 866 میلیارد و 611 میلیون و 976 هزار و 407 ریال و عضویت در شبکه پولشویی.

حسین معینی بشیری متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ هزار و 463 میلیارد و 826 میلیون و 34 ریال و عضویت در شبکه پولشویی.

محمد مهدی طریقت منفرد متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ 4 هزار و 577 میلیارد و 469 میلیون و 168 هزار و 81 ریال.

زهرا بهزادی متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ 313 میلیارد و 63 میلیون و یک هزار و 49 ریال.

کامبیز فیروزه‌ای متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ بیش از 11 هزار میلیارد ریال.

مصطفی نیاکان متهم است به اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق همکاری در ساخت و تولید 6700 دستگاه خودرو.

مجید بهزادی متهم است به معاونت در اخلال نظام اقتصادی، پولشویی و همکاری با متهمان ردیف اول و دوم. 

نوید ارژنگی متهم است به شروع به جرم نسبت به اتهامات سعید مولوی‌فر.

وحید دهقان متهم است به جابجا نمودن اسناد و مستندات.

علیرضا دهقان متهم است به همکاری با متهمان از طریق جابجایی اسناد و سوزاندن آنها.

ایمان پیوندی متهم به همکاری با متهمان از طریق جابجایی اسناد و سوزاندن آنها

همچنین در کیفرخواست قرائت شده از سوی نماینده دادستان، نام دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد که این افراد "فریدون احمدی و محمد عزیزی" نمیاندگان زنجان و ابهر در مجلس شورای اسلامی هستند.

این دو نماینده مجلس مرداد امسال به دادسرا احضار و بازداشت شدند و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دوم شهریور درباره علت بازداشت آنها گفت: این دو نماینده در ارتباط با پرونده‌ای درباره فروش محصولات سایپا که از مدت‌ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند.