ژنرال روس: آمریکا در برابر فرماندهانی مانند سلیمانی بازنده است

گروه جهان الف،   3981113066

ژنرال ارتش روسیه "لئونید ایواشوف" گفت: حمله تلافی‌جویانه، حق مسلم ایران برای دفاع از خود در برابر تجاوز نظامی آمریکا بود و اعتبار آمریکا در سراسر جهان و در تمامی جهات در حال فرو ریختن است.

ژنرال روس: آمریکا در برابر فرماندهانی مانند سلیمانی بازنده است

تسنیم نوشت: ژنرال "لئونید گریگوریویچ ایواشوف" یکی از شخصیت برجسته نظامی و اجتماعی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) و روسیه کنونی است. وی کارشناس در عرصه مسائل ژئوپلیتیک، مدیریت مناقشات، روابط بین الملل و تاریخ نظامی است. این ژنرال روس که دارای مدرک دکترای تاریخ است ریاست آکادمی منازعات ژئوپلیتیکی را نیز برعهده دارد.

ایواشوف استاد دانشکده روزنامه نگاری بین المللی در دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو  و عضو اتحادیه نویسندگان روسیه است. وی پیش از این رئیس اداره اصلی همکاری‌های نظامی بین المللی وزارت دفاع روسیه (۱۹۹۶-۲۰۰۱) بوده است.

این ژنرال روس، با ابراز تأسف نسبت به شهادت سردار "قاسم سلیمانی" علت ترور وی را شکست آمریکا در برابر چنین فرماندهان برجسته‌ای در عرصه مبارزه با تروریسم در منطقه ارزیابی کرد.  

متن کامل مصاحب با این مقام بلندپایه نظامی روس در ادامه می‌آید:

پس از ترور سردار سلیمانی که با دستور ترامپ صورت گرفت، سپاه پاسداران اقدام به انتقام موشکی کرد و پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را هدف قرار داد. آمریکا در ابتدا به دلیل جلوگیری از آبروریزی از تلفات خود خبری منتشر نکردد ولی به تدریج رسانه های آمریکایی و پنتاگون از میزان تلفات و خسارات گزارش هایی منتشر کرده اند. تأثیر این اقدام ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

ژنرال ایواشوف: ایران در واقع به عملی تجاوزکارانه پاسخ داد و این دقیقاً تجاوز نظامی از سوی آمریکا بود. این اقدام درستی بود، در عین حال ایران بسیار انسان دوستانه عمل کرد و چنان ضربه‌ای وارد کرد تا تلفات انسانی کمترین میزان ممکن باشد. یعنی حمله تلافی جویانه به تجاوز آمریکا منجر به تلفات زیادی نشود. به اعتقاد من، این یک اقدام بسیار انسانی و درست است. ایران با این اقدام الگویی برای سایر کشورها، از جمله کشورهای خاورمیانه بزرگ قرار داد که لازم است تصمیم سازمان ملل و شورای امنیت را رعایت کنند که در آن نوشته شده "هر کشور عضو سازمان ملل حق دفاع فردی و جمعی را دارد" و این یک اقدام برای دفاع شخصی بود، بدین ترتیب همه چیز در این رابطه درست بود. البته از دست دادن این ژنرال برجسته (سردار قاسم سلیمانی) جای تأسف دارد که من شخصاً او را می شناختم.

برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران اخیرا اعلام کرده فرمانده جدید سپاه قدس را نیز ترور خواهد کرد. این نمونه واضح و علنی تروریسم دولتی است. چرا آمریکا که ۱۹ سال است در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم در عراق و افغانستان حضور دارد تصمیم به حذف فرماندهان واقعی مبارزه با تروریسم گرفته است؟

ژنرال ایواشوف: اولاً، نخست آمریکایی‌ها و سپس اسرائیل، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند. آنها این ضوابط را نقض می‌کنند زیرا می‌خواهند به قیمت ترساندن و توان نظامی، سلطه جهانی داشته باشند. آنها می خواهند همه را مرعوب کنند و اقدامات بسیاری را انجام داده‌اند تا اروپا را تحت کنترل آنها قرار داشته باشد و بخش آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی محافظت شود. اما هدف اصلی فقط تمایل برای حفظ سلطه جهانی آنها است. حاکمیت پول، قدرت نیروی نظامی و با این وجود امروزه آمریکایی‌ها تنها یک متحد دارند و آن اسرائیل است که از سیاست تروریسم دولتی حمایت می‌کند.

ما شاهد هستیم که اروپا و سایر کشورها، پس از حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران علیه پایگاه نظامی آمریکا، دیگر بدون چون و چرا از آمریکا پیروی نمی‌کنند، بدین ترتیب ایران در این قضیه یک الگو از خود باقی گذاشت. و اینکه چرا آمریکا فرماندهان مؤثر در مبارزه با تروریسم را ترور می‌کند، باید گفت برای اینکه آنها در عرصه شعور نظامی و هنر نظامی در برابر فرماندهانی مانند "قاسم سلیمانی" بازنده هستند.

این دقیقاً سپاه قدس بود که ابتدا به دولت سوریه کمک کرد، روسیه بعداً وارد عمل شد. ژنرال قاسم سلیمانی اقدامات بسیاری را انجام داد تا اطمینان حاصل کند که سوریه حاکمیت خود و توان دفاعی خود را حفظ می‌کند. به همین دلیل، آنها (آمریکایی‌ها) سعی می‌کنند تا از طریق غیرقانونی چنین فرماندهان صالح و مؤثری را از سر راه بردارند.

پرستیژ و هیمنه آمریکا پس از حمله ایران به پایگاه عین الاسد زیر سوال رفت زیرا ۷۰ سال از آخرین حمله یک کشور به پایگاه آمریکا می‌گذرد. به نظر شما آیا پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد آیا آمریکا دیگر وجهه جهانی قبلی خود را دارد؟

ژنرال ایواشوف: این هیمنه در تمامی جهات در حال فرو ریختن است. اعتبار آمریکا به خاطر ترس سایر کشورها رشد نمی‌کند. آمریکایی‌ها فقط با ترساندن، با کمک تروریسم و قدرت نظامی می توانند در بین ملل و کشورهای دیگر حمایت بدست آورند. بنابراین، من معتقدم که اعتبار آمریکایی‌ها در خاورمیانه و در سراسر جهان پس از حملات تلافی جویانه ایران به شدت کاهش یافته است و اکنون حتی شاهد هستیم که در پنتاگون نیز از غیرقانونی بودن دستورات دونالد ترامپ صحبت می‌کند.

بنابراین، اقتدار و هیمنه آمریکا فرو خواهد ریخت، البته این مسئله برای جهان خطرناک خواهد بود، چرا که آمریکایی‌ها برای اینکه از جایگاه نخست در جهان و سلطه جهانی کنار نروند، ممکن است به هر ماجراجویی و هر اقدام تحریک‌آمیز و هر اقدام نقض‌کننده منشور سازمان ملل دست بزنند که لازم است برای چنین مسئله‌ای آمادگی داشت.

اما ایران در پاسخ به اظهارات آمریکایی‌ها که فرمانده بعدی سپاه قدس را نیز ترور خواهند کرد، باید به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند و هشدار دهد که تمامی اقدامات لازم برای احقاق حق دفاع جمعی یا فردی از خود را انجام خواهد داد.

پس از اقدام ناجوانمردانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی عراق پارلمان این کشور قانون اخراج نیروهای بیگانه را تصویب کرد. چقدر این اقدام پارلمان را در بیرون راندن نیروهای نظامی آمریکا از عراق موثر می‌دانید؟

ژنرال ایواشوف: آمریکایی‌ها پاسخ داده‌اند که قصد خارج شدن از عراق را ندارند، به همین دلیل  اکنون لازم است تا بر اساس تصمیم پارلمان عراق عمل شود، لازم است تا اقدامات فعال دیپلماتیک و سیاسی صورت بگیرد. نه تنها چنین تصمیمی گرفته شود، بلکه آن را به همه کشورها انتقال داد. باید از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل سخن گفت و این مسئله را در شورای امنیت مطرح کرد تا دو اصل منشور سازمان ملل رعایت شود. این حق کشور عراق است و اکنون باید این سؤال را مطرح کرد که آیا ایالات متحده آمریکا، جمهوری عراق را یک کشور مستقل می داند یا خیر.

دولت عراق باید در پاسخ به خواسته‌های ترامپ درباره پرداخت هزینه زیرساخت‌های ایجاد شده، خسارت‌هایی که تجاوز نظامی آنها به این کشور وارد کرده را به ایالات متحده یادآور کند. آنها (آمریکایی‌ها) یک کشور نسبتاً با ثبات را نابود کرده‌اند. باید صورتحساب این خسارات را به آنها ارائه داد. در اینجا لازم است تا با سایر کشورها همکاری نزدیکی داشته باشند. در این زمینه باید با جمهوری عربی سوریه، با لیبی و حتی با ژنرال حفتر، با صربستان و مونته نگرو هم همکاری کرد و مسئله جبران خسارات، آسیب‌های بزرگی که آمریکایی‌ها با تجاوز نظامی خود و با متحدانشان در ناتو به این کشورها وارد کرده‌اند، را پیگیری کرد.