مکرون: برگزیت زنگ هشدار برای اتحادیه اروپا است

گروه جهان الف،   3981112017

رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را زنگ هشداری برای کل اتحادیه اروپا توصیف کرد.

به گزارش فارس، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه ساعاتی قبل از خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا این اتفاق را «شوک‌آور» و «یک زنگ هشدار تاریخی» برای کل اتحادیه اروپا است. 

مکرون این سخنان را قبل از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا بیان کرده است. او گفت: «این خروج، اتفاقی شوک‌آور است. این یک زنگ هشدار تاریخی است که باید در تک تک کشورهای ما شنیده شود، باید در سراسر اروپا شنیده شود و ما را به تفکر وادار کند.»

او در بخش دیگری از سخنانش درباره برگزیت گفت: «این برگزیت، ممکن است، ممکن بوده و ظرف چند ساعت آینده اجرایی خواهد شد، چون ما اغلب اتحادیه اروپا را به یک بلاگردان برای مشکلات خودمان تبدیل کرده‌ایم و به خاطر اینکه ما اروپا را به اندازه کافی تغییر نداده‌ایم. ما بیش از هر زمان دیگر به اروپا نیاز داریم.»

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خطاب به کسانی در داخل کشورش که از خروج پاریس از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند گفت: «امشب اگر به شما بگویم که می‌توانیم آینده کشورمان را با دوری بیشتر از اروپا بسازیم به شما دروغ گفته‌ام.»

مکرون همچنین اضافه کرد: «روز غم‌انگیزی است، این را پنهان نمی‌کنیم؛ اما امروز روزی است که باید باعث شود به نحوی متفات رو به جلو گام برداریم و با عزم بیشتر، اتحادیه اروپا را قدرتمند و موثر کنیم.»

ساعت ۲۳:۰۰ جمعه شب ۳۱ ژانویه به وقت گرینویچ (مصادف با ساعت ۰۲:۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران) انگلیس پس از سه سال و نیم مجادله، اختلاف و مذاکره سرانجام از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. 

پایگاه «تایم» نوشته این اتفاق، آغازگر مرحله‌ای جدید و مبهم در حیات انگلیس خواهد بود. نمایندگان پارلمان انگلیس کرسی‌های خودشان را در پارلمان اروپا از دست خواهند دادو  مقام‌های تجاری انگلیس برای آغاز مذاکره با کشورهای دیگر اختیار عمل خواهند داشت. 

طبق توافقی که میان «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس و سران اتحادیه اروپا حاصل شده، از ۱ فوریه لغایت پایان دسامبر ۲۰۲۰ طرفین وارد «دوره انتقالی» خواهند شد. این به معنای آن است که اکثر قوانین اتحادیه اروپا از جمله حقوق شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی و کار در انگلیس کماکان لازم‌الاجرا خواهند بود. 

بنابراین، بریتانیا فوراً حاکمیت مستقل یا کنترل مرزی وعده‌داده‌شده به طرفداران برگزیت را به دست نخواهد آورد. با این حال، این کشور رسماً یک گام دیگر به این مرحله نزدیک‌تر خواهد شد.