جمعه خشم در غزه و کرانه باختری؛ درگیری فلسطینی‌ها با مأموران صهیونیستی

گروه جهان الف،   3981111063

مردم غزه و کرانه باختری به دعوت گروههای فلسطینی پس از اقامه نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را علیه طرح سازش جدید آمریکا اعلام کنند.

جمعه خشم در غزه و کرانه باختری؛ درگیری فلسطینی‌ها با مأموران صهیونیستی

به گزارش فارس، مردم منطقه غزه و شهرهای مختلف کرانه باختری امروز (جمعه) پس از اقامه نماز، اعتراضات گسترده خود علیه طرح موسوم به «معامله قرن» و الحاق دره رود اردن به رژیم صهیونیستی را آغاز کرده‌اند و  این اعتراضات در برخی مناطق به درگیری کشیده شده است.

به نوشته پایگاه خبری فلسطین الیوم، درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی با نیروهای رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری شکل گرفته است و صهیونیست‌ها از گلوله‌های جنگی، پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند.

نیروهای رژیم صهیونیستی نیز که از چند روز پیش در حالت آماده‌باش قرار داشتند، از نیمه شب گذشته حضور خود را در معابر و خیابان‌های اصلی شهرهای فلسطینی تشدید کرده‌اند.

بنابر این گزارش، تا کنون دهها نفر در مناطق مختلف کرانه باختری زخمی شده‌اند. در دره رود اردن نیز دهها نفر بر اثر استنشاق گاز اشک آور به حالت خفگی دچار شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری معا، در حال حاضر اعتراضات و درگیری‌ها در شهر «رام‌الله»، «کفر قدوم»، «رایحا» و ورودی شهرک «بیتا» در جنوب نابلس، جریان دارد و جوانان فلسطینی با سنگ و آتش زدن لاستیک به مقابله با صهیونیست‌ها اقدام می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری وفا، مشارکت کنندگان در این اعتراضات شعار می‌دهند که «هرگز اجازه اجرای طرح آمریکایی-اسرائیلی موسوم به معامله قرن را نمی‌دهیم، چرا که منطقه دره رود اردن فلسطینی است و هرگز از آن کوتاه نمی‌آییم.» طبق طرح معامله قرن منطقه دره اردن که ۳۰ درصد کرانه باختری را شامل می‌شود به رژیم صهیونیستی الحاق خواهد شد.

عصر هنگام نیز قرار است در مناطق «کفر یاسیف»، «البعنه»، «دیرالاسد»، «مجد الکروم»، «نحف» و دیگر مناطق کرانه باختری مردم برای اعتراض به معامله قرن به خیابان‌ها بیایند.

اما در این میان وزارت بهداشت فلسطین از شهادت یک نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی که چند ماه پیش زخمی شده بود، خبر داد. این نوجوان به نام «علاء هانی» به علت اصابت گلوله گاز اشک‌آور به سرش به کما رفته بود که امروز خبر شهادت او اعلام شد.

در جنوب شهر «نابلس» نیز شهرک‌نشینان «ایتسهار» با یورش به روستای «مادما» به منازل فلسطینی‌ها حمله‌ور شدند که با مقاومت اهالی مواجه شد و به درگیری بین طرفین کشید و نیروهای صهیونیستی به کمک شهرک‌نشینان آمدند.

اما در منطقه غزه نیز معترضان فلسطینی پس از نماز جمعه به تظاهرات پرداختند.

«داوود شهاب» سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین در این باره به المیادین گفت که راهپیمایی امروز نشان دهنده وحدت فلسطینی‌ها علیه برنامه ترامپ است. او تأکید کرد که تمامی گزینه‌ها برای مقابله با معامله قرن مطرح است.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد.