طرحی برای کمک به نتانیاهو و ترامپ

گروه جهان الف،   3981109075

پایگاه «بلومبرگ» نوشته است که از نظر ترامپ و نتانیاهو موافقت فلسطینی‌ها با «معامله قرن» در اولویت قرار ندارد، بلکه آنچه برای آن‌ها مهم است، دستیابی به یک پیروزی تبلیغاتی و منحرف کردن توجهات از مشکلات سیاسی داخلی آن‌هاست.

به گزارش فارس، پایگاه «بلومبرگ» روز چهارشنبه در تحلیل اهداف طرح «معامله قرن»، نوشته است که هم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و هم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رونمایی از این طرح به دنبال دستیابی به اهداف داخلی خود هستند. 

بلومبرگ با اشاره به حضور نتانیاهو در مراسم رونمایی از این طرح، نوشته است که این طرح که به اسرائیل برای ضمیمه بخش بزرگی از اراضی اشغالی کرانه باختری چراغ سبز می‌دهد و در مقابل این احتمال را پیش روی فلسطینی‌ها قرار می‌دهد که در سال‌های آینده به چیزی شبیه به یک کشور دست پیدا کنند. از دید فلسطینی‌ها، چنین طرحی «از آنچه که در مذاکرات پیشین به آن‌ها ارائه شده بود هم بدتر است.»

با این وجود، به نوشته بلومبرگ، «موافقت فلسطینی‌ها، احتمالا در بهترین حالت، هدف ثانوی بوده است.»

این پایگاه با اشاره به در جریان بودن محاکمه ترامپ در سنا و در پیش بودن انتخابات برای نتانیاهو، نوشته است که برای این دو رونمایی از معامله قرن «فرصتی بود تا به هواداران اصلی خود نشان دهند که آن‌ها رهبرانی جسور هستند که این اراده دارند که در جهت تحقق صلح از روش‌های متعارف پا فراتر گذارند.»

بلومبرگ اشاره کرده است که هم ترامپ در معرض محاکمه قرار دارد و هم نتانیاهو در آستانه انتخابات با چند اتهام قضایی و فرآیند قضایی روبرو شده است.

«پائول پیلار» افسر سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) و عضو ارشد دانشگاه «جورج تاون» واشنگتن در این مورد می‌گوید: «ترامپ حواس‌ها را از استیضاح پرت می‌کند و فرصتی دیگر می‌یابد تا محبوبیت خود را بین مسیحیان اونجلیست و دیگرانی که هرآنچه اسرائیل بخواهد را می‌پسندند، افزایش دهد.»

وی افزود: «نتانیاهو هم فرصت دیگری می‌یابد تا نشان دهد که این اوست و نه "بنی گانتز" [رهبر معارضین] که می‌تواند دولت ایالات متحده را به انجام هرآنچیزی وادارد که اسرائیل می‌خواهد.»

بلومبرگ در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ با قطع کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها و اقدامات یکجانبه دیگر تلاش کرده تا این طرح را به مردم فلسطین تحمیل کند، نوشته است که برخی اعتقاد دارند که این توافق مرده متولد شده است و شانسی برای موفقیت آن وجود ندارد.

پیلار در این مورد می‌گوید: «این "طرح صلح" اساسا به دنبال صلح نیست، بلکه در حقیقت ادامه مسیری است که دولت ترامپ پیش از این سرسختانه در دستور کار قرار داده و آن هم همراهی تمام‌قد با حکومت اسرائیل است. این [طرح] به حل موضوعات دیرینه مناقشه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هیچ کمکی نمی‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در یک نشست خبری همراه با نتانیاهو از آنچه او معامله قرن می‌خواند، رونمایی کرد. این طرح، فلسطینی‌ها را از پایتختی قدس محروم کرده، فلسطین را به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل کرده، بخش بزرگی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی بخشیده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است. این طرح همچنین حماس را سازمانی تروریستی خوانده و تشکیل دولت فلسطینی را به خلع سلاح گروه‌های مقاومت مشروط کرده است.