کوشنر: تمام قدس پایتخت اسرائیل است

گروه جهان الف،   3981109031 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه «الجزیره» اعلام کرد، همانطور که در طرح «معامله قرن» آمده قدس شرقی و غربی برای «اسرائیل» خواهد بود و ایجاد دو دولت فلسطینی و اسرائیلی بر اساس همین طرح شکل خواهد گرفت.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از بیش از دو سال تبلیغ و صحبت از طرح موسوم به «معامله قرن» سرانجام دیشب (سه شنبه شب) از آن رونمایی کرد.

«جارد کوشنر» مشاور ترامپ و داماد وی که گفته می‌شود معمار اصلی است در گفت‌وگویی با شبکه «الجزیره» اعلام کرد، ایجاد دولت فلسطینی و اسرائیلی بر اساس طرح صلح آمریکا و با استناد به نقشه‌ای است که رئیس‌جمهور آمریکا آن را ارائه داده است.

کوشنر در ادامه معامله قرن را طرحی خوب توصیف کرد و  مدعی شد: این طرح به اسرائیل زندگی همراه با آرامش در اطرافش را می‌دهد و به فلسطینی‌ها پیشنهادی داده که هیچ زمانی تکرار نخواهد شد اینکه دولت داشته باشند و از زندگی کریمانه‌ای برخوردار باشند. آنها پنجاه میلیارد دلار برای تأسیس دولت خود دریافت خواهند کرد.

وی سپس ادعا کرد، رژیم صهیونیستی به خاطر طرح آمریکا امتیاز زیادی داده از جمله اینکه برای اولین بار موافقت کرده چهار سال شهرک‌سازی را متوقف کند !

کوشنر ادامه داد: نقشه، واقعیت اراضی جدید اسرائیلی پس از گسترش شهرک‌سازی را در نظر گرفته و برای توقف این رشد کار خواهد کرد همانگونه که واقعیت امنیتی در ترسیم مرزهای دولت‌های اسرائیل و فلسطین را در نظر گرفته تا امنیت اسرائیل تضمین شود.

وی درباره مسجدالاقصی گفت، وضعیت این مسجد به روند فعلی آن باقی خواهد ماند و اردن به نظارت بر آن ادامه خواهد داد، تمام مسلمانان می‌توانند در آن نماز بخوانند و تمام یهودیان و مسیحیان جهان نیز می‌توانند به زیارت مکان‌های مقدس خود در قدس بروند.

کوشنر افزود، قدس شرقی و غربی فعلی پایتخت اسرائیل خواهد بود، مرزهای قدس در طول سال‌های گذشته تغییر کرده، مرزهای سال ۱۹۶۷ همان‌ مرزهای سال ۲۰۰۰ نیست مرزهای ۲۰۱۰ همان مرزهای ۲۰۰۰ نیست، موضوع «ترسیم مرزهای شهرداری‌ها» موضوعی است که بر روی آن مذاکره خواهد شد تا فلسطینی‌ها بتوانند پایتخت خود را در بخشی از قدس داشته باشند و این همان تفسیر حرف ترامپ مبنی بر آن است که فلسطینی‌ها می‌توانند پایتخت خود را در قدس شرقی داشته باشند.

بر اساس طرح ترامپ روستای «ابودیس» به عنوان پایتخت پیشنهادی برای دولت مستقل فلسطینی در نظر گرفته شده است. ابودیس در شرق قدس و چسپیده به آن است و مرزهای غربی‌اش از مسجدالاقصی دو کیلومتر فاصله دارد و دیوار حائل  میان این روستا و مرکز شهر قدس را جدا می‌کند .