گزارش میدل  ایست آی از ده رهبر انقلاب مصر که اکنون در زندان به سر می‌برند

گروه جهان الف،   3981108038 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه آنلاین مستقر در لندن که  به تحولات  خاورمیانه می پردازد نوشت، ده تن از رهبران برجسته انقلابی که دیکتاتور سابق مصر را از قدرت خلع کرد، در حکومت عبدالفتاح السیسی در زندان به  سر می برند.

گزارش میدل  ایست آی از ده رهبر انقلاب مصر که اکنون در زندان به سر می‌برند

به نوشته "میدل ایست آی" این فعالان، وکلا و سیاستمداران که زمانی به خاطر نقش خود در برکناری حسنی مبارک از قدرت به خود می بالیدند، اکنون بخشی از هزاران زندانی  سیاسی هستند که حبس می کشند.

<< به  گزارش سازمان ناظر بر حقوق بشر (هیومن  رایتس واچ) از سال 2013  که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع  وقت مصر حکومت رئیس جمهور "محمد مرسی" را در  یک کودتای نظامی سرنگون کرد، دهها هزار نفر از مردم به صورت خودسرانه بازداشت و صدها نفر در محاکمات گسترده به مرگ محکوم شده اند.>>

به  نوشته میدل ایست آی، السیسی رئیس جمهور مصر، این مساله را انکار کرده است که مصر زندانی سیاسی دارد.  دولت او نیز سرکوب مخالفان را بخشی از "جنگ با تروریسم" خوانده است. اما در زیر به ده شخصیت برجسته قیام 2011 اشاره می شود که بازداشت آنها انتقاد گروه های  متعدد حقوق بشری را درپی داشته و انگیزه بازداشت آنها نیز سیاسی خوانده شده است: 

1-  اسراء عبدالفتاح

خانم عبدالفتاح که 41 ساله است، یکی از مشهورترین رهبران انقلاب 2011 است که از اکتبر 2019 تاکنون و پیش از محاکمه، در زندان به سر می برد. گزارش ها حاکی است، اوضاع جسمانی عبدالفتاح از زمان اعتصاب غذای او در 8 دسامبر، رو به وخامت است. این اعتصاب در اعتراض به خودداری دولت از رسیدگی به موارد شکنجه آغاز شده است. وی پس از مشارکت در ایجاد جنبش 6 آوریل در سال 2008 مشهور شد. این جنبش که طرفدار حقوق کارگران بود، نقشی اساسی در اعترضات 2011  داشته و هم اکنون غیرقانونی است. وی پیش ازدستگیری کارشناس امور دیجیتال و خبرنگار روزنامه دولتی الیوم الصباح بود.

2- علاء عبدالفتاح 

عبدالفتاحِ 37 ساله، از رهبران برجسته چپ گرایان مصراست که از 29 ستامبر تاکنون در زندان به  سر می  برد. این دومین باری است که وی زندانی می شود. اتهامات او، "وابستگی  به یک  سازمان  غیرقانونی" و"انتشار اطلاعات دروغین" است. وکلای وی میگویند موکلاشان از زمان دستگیری کتک خورده، تهدید شده و در زندان از او سرقت شده است. وکلای  عبدالفتاح همچنین می  گویند وی پس از انتقال به زندان، مجبور شد لباس های خود را درآورده، و به مدت 15 دقیقه در حالی که ماموران بر سر و گردنش می کوبیدند، در حالت عریان در راهرویی مقابل عده زیادی، راه برود. 

3-  خانم مهیانور المصری

وی یک وکیل حقوق بشر است که  از زمان به قدرت رسیدن السیسی، سه بار بازداشت شده است. المصری 34 ساله که به خاطرفعالیت هایش جایزه دریافت کرده، آخرین بار در 24 سپتامبر مقابل اداره دادستانی در حالی بازداشت شد که به نمایندگی از موکلانش در آنجا حاضر شده بود. وی علاوه بر فعالیت های حقوقی، از طرفداران جسور دمکراسی خواه است که در سازماندهی اعترضات و تحولات در همبستگی با زندانیان سیاسی، و تاکید بر استقلال قوه قضاییه، نقشی برجسته داشته است. 

4- زیاد العلیمی 

این چهره برجسته انقلاب 2011 در ژوئن 2019 همراه  تعدای از  فعالان چپ گرا و لیبرال بازداشت شد. وی وکیل و نماینده سابق پارلمان مصر بوده است. در  انقلاب 2011، علیمی از اعضای جسور جنبش جوانان مصر – موسم به ائتلاف جوانان انقلابی- بود که اعتراضات را سازماندهی  می کرد. دوستانش بارها هشدار داده اند که او دچار مرض قند، فشار خون بالا و آسم است که  می تواند  در زندان تشدید شود.

5- محمد القصاص  

القصاص یکی از اعضای برجسته ائتلاف  جوانان بود که در هماهنگی انقلاب 2011 نقش آفرینی کرد. وی در 8 فوریه 2018 بازداشت و به عضویت در جنبش اخوان المسلمین متهم شد، گروهی غیرقانونی که مرسی از آن برخاسته بود. اتهام وی، "نشر اخبار دروغین " است. محمد نائب رئیس "حزب مصر مقتدر" است. این حزب خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری 2018 مصر بود که در آن عملا السیسی بدون رقیب، برنده شد. وی پس از طی دو سال  در زندان انفرادی، در 8 دسامبر آزاد و در 21 ژانویه مجددا بازداشت شد.

6- عبدالمومن عبدالفتوح 

عبدالفتوح 69 ساله بنیانگذار و رهبر حزب مصر مقتدر است. وی این حزب را درسال 2011 و پس از کناره گیری از اخوان المسلمین تاسیس کرد. وی از جمله رهبران اخوان بود که  از اعتراضات ضد مبارک در 25  ژانویه حمایت کردند. عبدالفتوح از فوریه  2018 به اتهام نشر اکاذیب با هدف ضربه زدن به منافع ملی، زندانی است. گفته می شود وی در یک زندانی با ابعاد 2 در 3 متر به سر میبرد. عبدالفتوح در انتخابات ریاست جمهوری 2012 شرکت کرد و نفر چهارم شد.

7- محمد البلتقی

بالتقی دبیرکل اخوان المسلمین و یکی از شخصیت های سیاسی است که در اعترضات دمکراسی طلبانه میدان تحریر درسال 2011 شرکت کرد. وی در سال های 2005 و 2012 به پارلمان مصر راه یافت. بالتقی یک پزشک و استاد سابق دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره  است که از سال  2013  تاکنون در سلول انفرادی به سر می برد.  وی در شش سال گذشته سه بار به مرگ و تحمل 170 سال زندان محکوم شده است. اسما، دختر 17 ساله او نیز در میان صدها معترضی است که در سرکوب خشونت بار میدان رابعه – در حالی که تلاش می کرد به زخمیان کمک کند- کشته  شد. پسرش – اناس – نیز که در دسامبر 2013  بازداشت شد، در زندان به سر می برد گرچه دو سوم سالهای  حبس را طی  کرده و در دو مورد اتهامات خود در دادگاه  تبرئه شده است.

8-  شادی الغزی حرب 
حرب یکی از رهبران جوان انقلاب 2011  علیه مبارک بود که اعتراضاتی را علیه محمد مرسی نیز سازماندهی می کرد. وی از برکناری مرسی توسط ارتش هم حمایت کرده و از سال 2013 هم مخالف السیسی بوده است. حرب در می 2018 بازداشت شده و با اتهام عضویت در یک گروه تروریستی، نشر اکاذیب و درخواست برای اقدامات تروریستی روبرو است. 

9- هدی عبدالمومن 

خانم عبدالمومن 60 ساله یک وکیل و فعال حقوق بشر است که از اول نوامبر تاکنون و پیش از دادگاهی، دربازداشت بوده است. عبدالمومن نقشی اساسی در انقلاب 2011 داشت و رهبری جنبش اعتراضی زنان را عهده دار بود. این جنبش از نخستین گروه های مخالف بود که در 25 ژانویه در میدان تحریر قاره تجمع کردند. وی که زمانی عضو شورای ملی حقوق  بشر بود، بعد از به قدرت رسیدن السیسی در سال 2013 از این نهاد دولتی کناره گیری کرد. خانم عبدالمومن پیش از دستگری اش، از خانواده های قربانیان ناپدید شده در مصر، حمایت حقوقی می کرد. 

10-اسام سلطان  

اسام سلطان 56 ساله، یک وکیل و سیاستمدار مصری است. وی نائب رئیس حزب الوسط است که اعضای سابق اخوان المسلمین آن را تاسیس کرده اند. سلطان در نخستین پارلمان بعد از انقلاب، به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد و یکی از شخصیت های اصلی در جنبش مخالفی بود که پس از انقلاب 2011 ادامه یافت. وی عضو جنبش کفایه و همچنین موسسه ملی تغییر در مصر است. وی با برکناری مرسی در سال 2013 مخالفت کرد و از زمان دستگیری اش در ژولای 2013 تاکنون در زندان بدنام "عقرب" به سر می برد.