تولید نفت برزیل رکورد زد/ناز برزیل برای پیوستن به اوپک

گروه جهان الف،   3981108006

سال گذشته میلادی برزیل یک میلیارد بشکه نفت تولید کرد که این نخستین بار در تاریخ این کشور است که تولید سالانه نفت این کشور آمریکای لاتین از مرز یک میلیارد بشکه عبور می‌کند.

 

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، شرکت ملی نفت برزیل اعلام کرد که این کشور در سال 2019 و برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت این کشور رکورد تولید بیش از یک میلیارد بشکه را شکسته است.

این شرکت اعلام کرده است که برزیل به طور متوسط روزانه 3.106 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به سال 2018، 7.78 درصد افزایش داشته است.

بیش از نیمی از رشد تولید نفت برزیل از محل توسعه میادین لایه پیش نمکی زیر زمین در سواحل این کشور فراهم شده است. در واقع برزیل طی سال 2019، معادل 633.98 میلیون بشکه از این میادین نفت برداشت کرد که 21.56 درصد نسبت به سال 2018 رشد داشته است.

شرکت ملی نفت برزیل ماه گذشته اعلام کرد که در نوامبر سال 2019 تولید نفت برزیل برای نخستین بار در تاریخ این کشور از 3 میلیون بشکه در روز فراتر رفت.

این شرکت همچنین گفته است که تولید مجموع نفت و گاز برزیل با رسیدن به رقم معادل 3.95 میلیون بشکه روزانه نفت باز هم به رکورد جدیدی دست یافتند.

از جمله دیگر دلایل رشد قابل توجه تولید نفت برزیل بالا رفتن قابل توجه تولید از محل توسعه 8 واحد تولید، انبارداری و بارگیری نفت در این کشور است. بین ماه اکتبر تا نوامبربهره‌برداری از تأسیسات نفتی جدید صد هزار بشکه روزانه به تولید نفت برزیل اضافه کرده است.

هم اکنون همه توجهات معطوف به میادین لایه پیش نمکی زمین یا پری‌سالت در سواحل برزیل است که حجم نفت این ذخایر 15 میلیارد بشکه برآورد می‌شود. با احتساب این رقم حجم ذخایر نفت برزیل به 30 میلیارد بشکه افزایش یافته و این کشور را به پنجمین دارنده منابع نفت در جهان بدل می‌کند.

این احتمال وجود دارد که برزیل به اوپک بپیوندد و مذاکرات در این زمینه در ماه جولای سال جاری آغاز خواهد شد. البته وزیر انرژی این کشور سیگنال متفاوتی را به بازار ارسال کرده است.

*دعوت غیر رسمی عربستان از برزیل

جیر بولسانو، رئیس جمهور برزیل، به این مسأله تمایل نشان داده و در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که عربستان از برزیل برای پیوستن به اوپک دعوت کرده است اما صنعت نفت این کشور خیلی به پیوستن به اوپک راغب نیست چرا که در صورتی که برزیل عضو اوپک شود در حالی که روند افزایش تولید را در پیش گرفته است مجبور خواهد بود تا به توافق محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی اوپک و متحدان نفتی این گروه پایبند باشد.

ارزیابی‌های اوپک حاکی از آن است که برزیل طی سال جاری پس از آمریکا دومین کشوری خواهد بود که بیشترین رشد تولید نفت را خواهد داشت و احتمالاً به همین دلیل است که اعضای اوپک به دنبال جذب برزیل در این سازمان هستند.

شرکت پتروبراس برزیل اعلام کرده است که قصد دارد طی سال جاری و سال‌های آینده تولید نفت خود را افزایش دهد.

به گزارش ورلدویل، برزیل برای نخستین بار در تاریخ این کشور سال گذشته میلادی به یک صادرکننده نفت بدل شده است. این کشور انتظار دارد تا سال 2030 به یکی از پنج کشور اول صادرکننده نفت و انرژی در جهان بدل شود. 

به گفته بنتو آلبوکرک، وزیر انرژی و معاون برزیل، این کشور در حال جذب سرمایه‌گذار خصوصی برای بالا بردن تولید نفت و  انرژی خود است. 

برزیل همچنین قصد دارد با تغییر در قوانین شرایط را برای ورود هر چه بیشتر شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی به این کشور جذاب‌تر کند.

وزیر انرژی برزیل طی مصاحبه‌ای در هند گفت: هدف این است که تولید را افزایش داده و حضور بیشتری در بازار جهانی نفت و گاز داشته باشیم اما در عین حال برنامه‌ای برای پیوستن به اوپک و یا گروه نفتی و گازی دیگری نداریم. ما به دنبال محدودیت نیستیم ما می‌خواهیم تولید نفت خود را بالا ببریم.

پیش بینی ها نشان می دهد که تولید نفت برزیل طی 5 سال‌ آینده افزایش چشم گیری خواهد داشت چراکه میادین نفتی ساحلی این کشور شاهد توسعه هرچه بیشتر خواهند بود و در واقع به همین دلیل  است که این نگاه در بازار ایجاد شده که آیا برزیل به اوپک می پیوندد یا اینکه مذاکراتی که به دعوت یکی از اعضای اوپک از رئیس جمهور این کشور انجام شده با شکست به پایان می‌رسد.

رئیس جمهور برزیل از دعوت غیر رسمی عربستان برای پیوست به اوپک استقبال کرده اما رئیس شرکت نفت دولتی این کشور با پیوستن به اوپک مخالفت کرده است.

*مواضع متفاوت رئیس جمهور و مقامات نفتی برزیل در قبال پیوستن به اوپک

بولسانو در این‌باره گفته که برزیل آماده مذاکره با کشورهای عضو اوپک در مورد مسائل مرتبط با حوزه انرژی است.

انتظار می‌رود رئیس جمهور برزیل طی سال جاری به صورت رسمی به عربستان سفر کند.

به گزارش فارس، به احتمال زیاد یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این سفر عضویت برزیل در اوپک خواهد بود.

رئیس جمهور برزیل می گوید شرکت دولتی پتروبراس پروژه های زیادی را در حوزه انرژی در دست اجرا دارد اما در این مسیر از بودجه و منابع کافی برای اجرای همه آنها برخوردار نیست.

این موضع بولسانو حاکی از آن است که برزیل خواستار ورود شرکت‌های بزرگ خارجی و بین المللی برای توسعه میادین نفتی و گازی این کشور است و در این مسیر در حال گرفتن بازخورد از رویکرد این شرکت‌ ها برای ورود به برزیل است.

بوسلانو می گوید پتروبراس محدودیت دارد و به همین دلیل ما به دنبال ایجاد جذابیت برای دیگر شرکت‌ها هستیم تا بیایند و در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

 به گزارش سیسدیتا، تا پیش از سال 2019، بیشترین تولید روزانه نفت برزیل مربوط به سال 2017 و رقم 2.612 بوده است و آمارها نشان می‌دهد با توجه به تولید روزانه 1.747 میلیون بشکه‌ای نفت توسط برزیل در سال 2007، این کشور توانسته است تنها در 12 سال تولید نفت خود را به حدود 2 برابر افزایش دهد.

برزیل از سال‌های 1950 و 1960 تولید نفت خود را آغاز کرد و تا اواسط دهه‌ 1980 میلادی تولید نفت این کشور آمریکای لاتین کمتر از 500 هزار بشکه در روز بوده است.

برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت برزیل، در اواخر دهه 1990 تولید نفت این کشور از 1 میلیون بشکه در روز عبور کرد.