خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیارد تومانی

گروه اجتماعی الف،   3981107035

جلسه اول دادگاه متهمان مرتضی فلاح اشتری و ١١ نفر دیگر دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی موحد در برگزار شد.

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیارد تومانی
 
به گزارش میزان، جلسه  دادگاه متهمان مرتضی فلاح اشتری و ١١ نفر دیگر دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور به شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و جرائم اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی موحد ضمن اعلام رسمیت جلسه از نماینده دادستان خواست در جایگاه حاضر شود و کیفرخواست را قرائت کند.

توضیحات نماینده دادستان پیرامون اتهامات متهمان پرونده 

نماینده دادستان، امیر حسین اعلایی آرایی در تشریح کیفرخواست گفت: در پرونده حاضر متهم ردیف اول حمید رضا مرادی فرزند هدایت، متهم ردیف دوم محمد نایینی تهرانی فرزند ابراهیم، متهم ردیف سوم امیر خسرو اعلایی فرزند میر عطاالله و متهم ردیف چهارم سعید علیزاده فرزند علی متهمند به مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی به مبلغ ۱۱ میلیون دلار در بازار آزاد و کسب منفعت به میزان ۶۱ میلیارد تومان.

وی ادامه داد: متهم ردیف پنجم فلاح اشتری فرزند احمد متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی صورت گرفته از طریق تسهیل وقوع جرم و همچنین مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان دو میلیارد تومان.

نماینده دادستان افزود: متهم ردیف ششم علی اصغر علیزاده متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی صورت گرفته و تسهیل وقوع جرم و جا به جایی وجوه و فروش ارز و حساب سازی برای شرکت میعاد سازان مهر کیش.

وی ادامه داد: متهم ردیف هفتم پویا کریمی فرزند علی متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی صورت گرفته از طریق تسهیل وقوع جرم و فروش ارز دولتی و جابه جایی وجوه حاصل از ارز فروخته شده.

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیاردتومانی

نماینده دادستان، تصریح کرد: متهم ردیف هشتم علی اکبر سلطان علیان نامبرده وکیل دادگستری بوده و متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی صورت گرفته از طریق تهیه مقدمات جرم و شناسایی بانک‌های عامل و معرفی متهمین به بانک‌های عامل.

وی گفت: متهم ردیف نهم رکسانا سپهری زاده متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی صورت گرفته از طریق تهیه مقدمات جرم و ایجاد تغییرات در شرکت‌های صوری خریداری شده توسط متهمین.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف دهم خانم شیوا شاهین فر فرزند غلامرضا متهم است به معاونت در اخلال درنظام ارزی صورت گرفته از طریق تهیه مقدمات جرم و معرفی خود به عنوان مدیر عامل شرکت شهاب سفید خلیج فارس قشم و حضور در بانک‌ها واخذ دسته چک و تحویل آن به متهمین.

امیر حسین اعلایی تصریح کرد: متهم ردیف یازدهم شرکت تضامنی لیلا میرزایی و شرکا است که این شخصیت حقوقی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی از طریق خرید و فروش ارز به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان ۲ میلیارد تومان.

وی افزود: متهم ردیف دوازدهم شرکت میعاد سازان کیش به نمایندگی سید هادی حسینی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام ارزی صورت گرفته.

علایی آرانی نماینده دادستان در ادامه گفت: آقای حمیدرضا مرادی متهم اصلی اخذ وام است و نقش او هماهنگ کننده بین مدیران عامل شرکت‌های میعادسازان مهر کیش و شهاب سپید بوده است؛ همچنین نقش وی پیدا کردن بانک‌های عامل برای اخذ ارز و فروش آن بوده است.

وی ادامه داد: متهم مرادی برای آنکه بتواند ارز دولتی دریافت کند مبادرت به حساب‌های متعدد کرده است و به نوعی موجب فریب بانک‌های عامل شده است.

نماینده دادستان تاکید کرد: همچنین امیرخسرو علایی مدیر عامل اسمی شرکت میعادسازان بوده و با آقایان مرادی و نائینی هماهنگی‌هایی انجام می‌داد همچنین محمد نائینی تهرانی نقش اصلی در ثبت سفارش و اخذ عوارض ارزی داشته است.

وی یادآور شد: سعید علیزاده نیز متواری است و در خارج از کشور است و تامین کننده ارز توسط شرکت میعادسازان بوده و اقدام به خرید ارز کرده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: مرتضی فلاح اشتری نیز اقدام به گردش حساب کرده و با سعید علیزاده همکاری داشته است و مبالغ ریالی زیادی را به حساب متهمان واریز می‌کردند همچنین علی اصغر علیزاده نیز اقدام به گردش حساب برای شرکت میعادسازان و شهاب سپید کرده است.

علایی آرانی افزود: پویا کریمی با حساب‌های خانواده خود کار کرده و ٣٦ میلیارد تومان از ارز‌های سعید علیزاده را فروخته است همچنین سلطان علیان وکیل دادگستری است و نقش اصلی در هماهنگی بانک‌های مختلف در سمنان برای مراجعه متهمان و اخذ حواله ارزی بوده است.

وی تاکید کرد: رکسانا سپهری زاده نقش امور خرید و تغییر شرکت‌های صوری را داشته است و این اقدامات را در کیش انجام می‌داده است؛ شیوا شاهین فر نیز به عنوان مدیرعامل شرکت شهاب سپید بوده و با مراجعه به بانک‌های عامل دسته چک‌ها را امضا می‌کرده است.

وی گفت: آقای مرادی نیز یک شبکه سازمان یافته داشتند که اقدامات مجرمانه را پیگیری می‌کردند و از طریق خرید و ایجاد شرکت‌های کاغذی و تهیه اسناد به بانک‌های عامل و پرداخت رشوه به شبکه بانکی مراجعه می‌کرد و با فریب نظام بانکی، وجوه ارزی را به تاراج برد و با انحراف ٣٠ میلیون دلار، موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده است.

استفاده از اسناد مشکوک الاعتبار به عنوان یکی از وسایل متقلبانه توسط متهمان

علایی آرانی تاکید کرد: یکی از وسایل متقلبانه توسط متهمان استفاده از اسناد مشکوک الاعتبار بوده است و حسب اسناد موجود، پروفرم‌های ادعایی واردات کالا توسط فروشنده خارجی تهیه نشده بلکه اشخاص دخیل با مدیریت عناصر اصلی و سربرگ‌های سفید نسبت به تهیه پروفرم‌ها اقدام می‌کردند.

وی با اشاره به ادله توجه اتهام به متهمان گفت: گزارش اولیه وزارت اطلاعات مبنی بر شناسایی شبکه دریافت و فروش غیرقانونی ارز، همچنین گزارش پلیس آگاهی مبنی بر عدم تعهدات ارزی از طریق شرکت میعادسازان، گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر نحوه فعالیت شرکت‌ها از جمله ادله اتهام به متهمان است.

نماینده دادستان تاکید کرد: در شرکت میعادسازان، سه ماه پس از افتتاح حساب حدود ٤ هزار و ٢٠٥ میلیارد ریال به حساب این شرکت واریز شده است و در شرکت شهاب سپید نیز در بازه زمانی سه ماهه از افتتاح حساب، مبلغ ٧ هزار و ٧٢ میلیارد ریال به حساب شرکت واریز شده است.

وی افزود: گزارش وزارت اطلاعات نشان می‌دهد واریزی‌های کلان از شرکت‌های صوری، توسط باند آقای مرادی بوده و توسط فلاح اشتری و برادر وی و سید محمد موسوی صورت گرفته است و در واقع این واریزی کلان توسط باند مرادی بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: شرکت آبان اینتر نشنال متعلق به سعید علیزاده شریک فلاح اشتری و خانم سمیه محمدی که کارمند فلاح اشتری بوده است در خصوص نحوه تنظیم پروفورم‌ها اظهار داشته که سه یا چهار بار پروفورم‌ها ادیت شده و مهر و سربرگ شرکت را از مرتضی فلاح اشتری می‌گرفته و اطلاعات شرکت‌های خارجی را از سعید علیزاده گرفته است.

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیاردتومانی

وی ادامه داد: متهمین مدعی‌اند که قصد واردات کالا را داشتند در حالی که حسب اظهارات خانم محمدی خود متهمان نیز قبول کرده‌اند که پروفورم‌ها را ادیت کرده‌اند این در حالی است که پروفورم باید توسط شرکت فروشنده خارجی تکمیل و در اختیار شرکتی که قصد واردات کالا دارد قرار گیرد در حالی که در این پرونده پروفورم، فایل دیجیتالی خام و مهمور به مهر شرکت فروشنده توسط متهمین بوده که خودشان نسبت به ادیت کردن اقدام می‌کردند، مذاکرات در این زمینه در فضای مجازی (واتس آپ) استخراج و در پرونده وجود دارد.

ماجرای مکاتبات فلاح اشتری و حمید میرلشگری در فضای مجازی

نماینده داستان افزود: فلاح اشتری منکر ارتباط با شرکت دی بی آی در آلمان است در حالی که تصویر مکاتبات در فضای مجازی بین وی و حمید میرلشگری مؤید ارتباط این دو است همچنین کارمند شرکت بازرگانی خاتم اظهار داشته فایل سربرگ‌های خام و مهر شده شرکت‌های خارجی از طریق آقای نایینی ایمیل می‌شد.

وی به اظهارات رضا علی اکرم داوودی یکی از مدیر عاملان شرکت‌ها اشار کرد و گفت: آقای داوودی اظهار داشته که از طریق یکی از همکاران با آقای نایینی آشنا شده است و سپس به کیش رفته و مدارکش را به خانم سپهری زاده تحویل داده است. بر حسب اظهارات آقای داوودی، نایینی به مرادی گزارش پس می‌داده و آقای مرادی همه کاره بوده است.

انتخاب مدیرعاملان اجاره ای، یکی از شگرد‌های متهمان پرونده است

نماینده داستان تصریح کرد: یکی از شگرد‌های متهمان این است که افرادی را به عنوان مدیر عاملان اجاره‌ای انتخاب می‌کردند که قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشتند به طوری که به رضا علی اکرم داوودی اعلام کردند که ۳۰۰ میلیون تومان درترکیه به او می‌دهند که از ایران برود.

وی گفت: خانم شیوا شاهین فر یکی دیگر از مدیر عاملان و رضا علی اکرم داوودی اظهار داشتند که دسته چک‌ها و سر برگ مهر شده شرکت را سفید امضا می‌کردند و آقای نایینی و مرادی هر چه می‌خواستند داخل آن می‌نوشتند.

نماینده داستان در پایان افزود: با استناد به استجازه مقام معظم رهبری و مطابق قانون تقاضای مجازات متهمین را دارم آنچه انجام شده تشکیل یک شبکه مجرمانه است که حمید رضا مرادی سردستگی این شبکه را داشته است و لا زم است عنوان کنم که اتهام شیوا شاهین فر در کیفرخواست معاونت عنوان شده است، اما به نظر می‌رسد اتهام ایشان مشارکت است، چون با علم و اطلاع در این جریان حاضر شدند.

پس از پایان قرائت کیفرخواست قاضی موحد گفت: از آنجایی که در یک جلسه علنی غیر رسانه‌ای تفهیم اتهام در مورد سه تن از متهمان صورت گرفت و دفاعیات اخذ شد در حال حاضر اظهارات مطلعین را می‌شنویم.

سوءاستفاده از آبدارچی شرکت توسط متهم مرادی 

سپس هادی حسینی به دستور قاضی دادگاه به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و پس از اینکه قسم یاد کرد جز به حقیقت سخن نگوید در معرفی خود گفت: دیپلمه هستم و آبدارچی شرکت بودم. ۵ سال است که با آقای مرادی همکاری می‌کردم ایشان رئیس ما بود و بنده کار‌های بانکی و انتقال پول را نیز انجام می‌دادم.

این مطلع ادامه داد: آقای مرادی به من گفت می‌خواهیم شرکت بزنیم و احتیاج به افرادی داریم بنده خواهر و خواهر زاده‌هایم را به وی معرفی کردم او به من پیشنهاد خارج از کشور و پناهندگی آلمان را داد. من اصلا از موضوع شرکت خبر نداشتم، در شرکت هیچ رفت و آمدی نبود و تمام کار‌ها تلفنی انجام می‌شد. آقای مرادی سه تا چهار دفتر در کیش داشت و بنده حقوق بگیر بودم و ایشان آدم خوش برخوردی بود.

سید هادی حسینی که به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شده بود ادامه داد: آقای مرادی هفته پیش جلوی مامور‌ها من را تهدید کرد که تو را هم به زندان می‌کشم من گفتم کاری نکردم که از عاقبتش بترسم، در رأس همه کار‌ها آقای مرادی بود جوری وانمود می‌کرد که کاره‌ای نیست بنده سه نفر از خانواده‌ام را معرفی کردم و هیچ پولی دریافت نکردم او مدارک بسیاری تحت عنوان کپی برابر اصل از بنده و خانواده‌مان می‌گرفت.

قاضی خطاب به هادی حسینی گفت: چرا می‌خواست شما را از کشور خارج کند مگر کارتان غیر قانونی بود.

این مطلع پاسخ داد: خیر به من پیشنهاد داد می‌گفت مبلغ ۱۸۰ میلیون هزینه پناهندگی آلمان برای بنده کرده است. می‌خواست مرا فراری دهد و مسئولیت‌ها را به گردن ما بیندازد بنده اعتماد کردم پدر و مادری ندارم فکرمی‌کردم هوای ما را دارد هر جا می‌رفت من را با خودش می‌برد و تمام هزینه‌ها با خودش بود. حتی آقای اعلایی به من گفت سید می‌خواهم تو را جایگزین خودم کنم، اما من گفتم سابقه دار هستم و نمی‌توانم.

در ادامه وحید بیداریان به عنوان مطلعی دیگر در جایگاه حاضر شد و بعد از ادای سوگند گفت: بنده شغلم آزاد و راننده اسنپ بودم و در اواخر خرداد ۹۷ آقای نایینی با من تماس گرفت و دفتری را برای ایجاد شرکت در میدان هروی برای وی تهیه کردم. بنده در شرکت پرونده مالی ایجاد می‌کردم و دررأس کار آقای مرادی بود ماهی ۲ میلیون حقوق می‌گرفتم و مسافرتی با آقایان نرفتم پرونده سه شرکت در دفتر ما بود، اما هیچ کار خاصی در شرکت ما انجام نمی‌شد.

وحید بیداریان مطلع این پرونده در ادامه گفت: من سربرگ‌های شرکت را پیرینت می‌گرفتم و به امضای شاهین فر می‌رساندم و ایشان دسته چک‌های ٥٠ برگی را امضا می‌کردند.

ماجرای شیرینی ٢٠٠ میلیون تومانی به متهم اعلایی 

در ادامه قاضی موحد از بیداریان درباره موضوع ماشین ٢٠٠ میلیون تومانی پرسید که این مطلع، پاسخ داد: امیرخسرو اعلایی برای اخذ حواله ارزی این ماشین را از  مرادی به عنوان شیرینی دریافت کردند.

قاضی در ادامه از بیداریان درباره پروفرم‌ها پرسید که وی گفت: نائینی برای من در واتس آپ می‌فرستادند و نائینی از من خواست که تاریخ و نوع کالا را تغییر دهم.

قاضی در ادامه از بیداریان پرسید که موضوع خارج از کشور  نائینی، مرادی و علایی چه بود؟

وی پاسخ داد: شنیده بودم کسانی که به عنوان مدیرعامل هستند شرکت را انتقال می‌دهند تا مدرکی به نامشان نباشد و سپس از کشور خارج شوند.

گفتنی است در ادامه قاضی از رضا علی کرم داوودی دیگر مطلع این پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد و پس از انجام سوگند از وی خواست بعد از معرفی خود، توضیحاتش را بیان کند.

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیاردتومانی

وی گفت: من متولد سال ٧٢ هستم و اکنون به عنوان مهماندار ریاست جمهوری به صورت روزمزد کار می‌کنم.

داوودی گفت: من از سربازی آمده و بیکار بودم بعد از مدتی با خانمی به نام محمدی آشنا شدم که وقتی فهمید به دنبال کار هستم من را به شخصی به نام  بابایی معرفی کرد. وقتی پیش  بابایی رفتم وی گفت شخصی به نام  نائینی برای شرکتش به دنبال کارمند است و من را به وی معرفی کرد.

وی ادامه داد: زمانی که با  نائینی صحبت کردم قرار شد با وی به کیش بروم و کار را از شرکتی در کیش شروع کنم؛ در طول سفر حرف از آرزو‌ها شد و من گفتم که می‌خواهم به خارج از کشور بروم و بعد  نائینی گفت اگر بخواهی می‌توانم این را برایت فراهم کنم.

داوودی گفت: بعد از مدت دوماه فعالیت در شرکت به عنوان مدیرعامل، با  تماس گرفتم تا حقوق سرماهم را پیگیری کنم که متوجه شدم گوشی خاموش است و بعد به من گفتند که این‌ها کلاهبرداری کردند.

در ادامه قاضی از داوودی پرسید: زمانی که مدارک شخصی خود را تحویل این افراد دادی آیا از آن‌ها رسید می‌گرفتی؟

وی پاسخ داد: خیر و متاسفانه اشتباهی بود که انجام دادم.

در ادامه نماینده دادستان از مطلع این پرونده خواست توضیحاتی را درباره فعالیت خانم سپهری زاد بیان کند.

وی گفت: زمانی که به کیش رفتم خانم سپهری زاد مدارکی را روبروی من گذاشت و من آن را امضا کردم سپس به عنوان مدیرعامل انتخاب شدم.

در ادامه قاضی موحد از متهم نائینی که به صحبت‌های داوودی مطلع این پرونده معترض بود پرسید که آیا فرزند داری؟ وی گفت: بله یک دختر دارم.

 

قاضی موحد خطاب به متهم: چرا از دخترت که دانشجو است استفاده نکردی؟

قاضی به وی گفت چرا از دخترت که دانشجو است برای این کار استفاده نکردی و چرا سراغ جوانان معصومی رفتی که به دنبال امرار معاش خود بودند؟ شما با این روش بار مسئولیت سنگینی را بر عهده این افراد گذاشتید.

در ادامه سید هادی حسینی مطلع اول این پرونده از قاضی فرصتی کوتاه خواست تا موضوعی را توضیح دهد.

وی گفت: ان مرادی و نائینی روی برگه تمرین جعل امضا می‌کردند.

حسینی ادامه داد: یک بار هم من از آن‌ها درباره چرخش حسابم که پول‌های میلیاردی واریز می‌شد و پیامک آن برای من می‌آمد سوال پرسیدم سپس  مرادی با بانک تماس گرفت و گفت پیامک حساب من را ببندند و این اقدام بدون حضور من در بانک صورت گرفت.

در ادامه جلسه دادگاه علی کرم داوودی که به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شده بود گفت: از محضر دادگاه یک خواهشی دارم و آن اینکه ترتیبی دهید حساب‌های من باز شود.

قاضی موحد گفت: این کار بر عهده ما نیست در مورد این موضوع باید شکایت کنید شما امضا کردید و امضایتان را قبول دارید. بنابر این مسئولیت دارید وباید در این زمینه اقدام کنید. هر کس از مدارک و چک سفید امضای شما سوءاستفاده کرده می‌توانید در رابطه با این موضوع طرح شکایت کنید.

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیاردتومانی

در ادامه قاضی موحد با بیان اینکه اتهام متهم ردیف چهارم پرونده تصحیح می‌شود خطاب به وکیل متهم سعید علیزاده گفت: برای بیان دفاع در جایگاه حاضر شوید.

قاضی از وکیل متهم سعید علیزاده پرسید: آیا شما با متهم تماسی نداشتید؟

این وکیل پاسخ داد: بنده با متهم تماسی نداشتم و اصلا نمی‌دانستم کیست.

در ادامه وکیل تسخیری متهم سعید علیزاده در بیان دفاع گفت: اتهامات انتسابی به موکل بر اساس اظهارات برخی مطلعین در پرونده بوده در حالی که شرایط قانونی شاهد بر این اساس مترتب نیست و این اظهارات قابل استناد نیست و تقاضای تبرئه موکل را دارم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی خطاب به متهم ردیف پنجم مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد، دیپلمه، فاقد سابقه کیفری گفت: در جایگاه حاضر شود.

متهم فلاح اشتری در بیان دفاعیات خود بیان کرد: اوایل سال ۹۷ دستگاه‌هایی را از هند خریدم و در حال راه اندازی آن در شهرک صنعتی ساوه هستم و این شرکت دومین تولید کننده روغن در کشور خواهد بود؛ بنده هیچ گونه نقشی در گرفتن و دادن ارز ندارم و حسابی در اختیار افراد قرار ندادم.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: آیا شما صرافی نداشتید؟

متهم مرتضی فلاح اشتری پاسخ داد: رئیس کانون صرافان بودم، اما ارز دولتی دریافت نکردم، صرافی بنده فعال است، اما کار صرافی انجام نمی‌دهم.

مستشار دادگاه خطاب به متهم گفت: نسبت شما با  مرادی چیست و وی چند فقره چک به شما داد؟

این متهم پاسخ داد: ایشان پدر عروس بنده است و سه دسته چک ۵۰ برگی بانک ملت را به من دادند، امضا شده بود، اما وجهی در آن نوشته نشده بود. این چک‌ها برای فرآورده‌های نفتی به حساب شرکت‌های نفتی توسط کارمندان من برداشت شده است و بنده نقشی نداشته‌ام.

مستشار دادگاه خطاب به متهم بیان کرد: با  سعید علیزاده چگونه آشنا شدی و شرکت‌های تحت اختیار ایشان و شرکت دی بی آی برای چه کسی است؟

متهم فلاح اشتری پاسخ داد: با  سعید علیزاده در عقد کنان پسرم آشنا شدم ایشان کار نفت و مواد غذایی می‌کند. انی که در شرکت دی بی آی کار می‌کنند برای دور زدن تحریم‌ها به  میر لشگری وصل می‌شوند.

مستشار دادگاه گفت: دور زدن تحریم‌ها کار درستی بود، اما برخی ان لقمه آماده می‌خواستند ارز‌ها را خارج کردند و پولش با درصد‌هایی به حسابشان برگشته است. حسب اظهارات موجود در پرونده شما با علم و اطلاع با ان مشارکت کردید، پروفورم‌ها را می‌گرفتید و پر می‌کردید و حواله ارزی صادر می‌شدو ما به ازای آن در ایران به حساب‌های آن‌ها واریز می‌شد، حسب گزارش معاون اطلاعات سپاه شما مدت محدودی مجاز به فعالیت بودید، میلیارد‌ها میلیارد از طریق حساب شرکت‌ها جا به جا شده است و بانک مرکزی اعلام داشته شما مجوز فعالیت نداشتید.

مستشار دادگاه افزود: شما چند صرافی دارید و اعضای آن چه کسانی هستند؟

متهم فلاح اشتری پاسخ داد: صرافی تضامنی لیلا میرزایی در چابهار و صرافی زمرد را در تهران دارم. صرافی تهران به نام خودم و پسرم و در صرافی چابهار نیز خودم و همسرم هستیم.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: مجید فلاح اشتری، سمیه محمدی، مرضیه حسینی امین، چه نسبتی با شما دارند؟

متهم فلاح اشتری گفت: مجید اشتری برادرم و آن دو نفر دیگر کارمندان من هستند.

قاضی موحد بیان کرد: این افراد جلسه بعد به عنوان مطلع به دادگاه دعوت خواهند شد.

قاضی ادامه داد: حمیدرضا مرادی اظهار داشته که سعید علیزاده پذیرفته برای شرکت اعلایی گردش مالی ایجاد کند، مبلغ ۴ میلیون یورو از بانک سپه اراک و مبلغ ۵ میلیون یورو از بانک رفاه مهدی شهر انجام می‌شود تمام این موارد نشان می‌دهد که این کار‌ها به صورت متمرکز انجام نشده تا به راحتی قابل کشف و ردیابی نباشد.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: در رابطه با تسهیل وقوع جرم از طریق جا به جایی وجوه توضیح دهید.

متهم فلاح اشتری پاسخ داد: مبالغ جا به جا شده در بانک ملت بوده، اما مبالغ گرفته شده در بانک سپه و رفاه بوده است و اصلا جا به جایی صورت نگرفته است.

مستشار دادگاه خطاب به متهم گفت: چرا صرافی‌ها به نام خودتان نیست؟

این متهم گفت: بنده بعدا به نام پسرم جواز گرفتم خانم بنده در صرافی چابهار سمت و مسئولیتی ندارد و آن صرافی را برای کار‌های اداری به نام خانمم کردم.

قاضی موحد گفت: قرار تامين مرتضی فلاح اشتری نامتناسب است، قرار بازداشت را تشديد می كنيم و بعد از جلسه ماموران وی را به زندان انتقال دهند.

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیاردتومانی

در ادامه جعفری مستشار از مرتضی فلاح اشتری متهم ردیف پنجم پرسید به حساب صرافی شما وجوهی واریز نشده است؟ وی پاسخ داد: خیر، حتی یک ریال هم واریز نشده است؛ من نه پروفرم گرفتم و نه به کسی دادم من هیچ کدام از این آقایان را ندیدم، من برای کارخانه خودم ٥ میلیون دلار واردات انجام دادم، اما یک ریال ارز دولتی نگرفتم.

در ادامه مستشار دادگاه از متهم اشتری پرسید طبق قانون مبارزه با پولشویی باید هرگونه عملیات صرافی را چک کنید؛ شما چه مشخصاتی از افرادی که معامله می‌کردید داشتید.

متهم پاسخ داد: من هیچ معامله‌ای انجام ندادم و هیچ یک از وجوه به حساب من واریز نشده است.

مستشار دادگاه پرسید: حسب اطلاعات مطلعین شما با آقای علیزاده در فروش ارز همکاری داشتید.

متهم پاسخ داد: من همه این موارد را رد می‌کنم و در کار آن‌ها مشارکت نداشتم.

در ادامه قاضی موحد بخشی از اظهارات سید محمد موسوی را قرائت کرد و گفت در این اظهارات آمده است از زمانی که فلاح اشتری با مرادی مراوده داشته است هرگونه چکی که گرفته شده من و حمیدرضا فلاح به بانک برده و آن‌ها را پاس می‌کردیم.

قاضی موحد ادامه داد: طبق اظهارات مذکور شما هربار یک الی دو ساعت جلسه با این افراد برگزار می‌کردید که این نشان از مراوده شما دارد.

 

کنایه قاضی به متهم پرونده 

در ادامه قاضی به کنابه به وی گفت: طرف از مکه هم آمده باشد پنج دقیقه به دیدن وی می‌رویم و یک زیارت قبول گفته و باز می‌گردیم شما چقدر با این افراد کار انجام می‌دادید که دو ساعت با آن‌ها جلسه می‌گذاشتید.

در ادامه قاضی موحد اظهارات فلاح اشتری را قرائت کرد و گفت: اظهارات شما نشان می‌دهد که از همه چیز خبر داشتید.

متهم پاسخ داد: هیچ گونه اطلاعی از واریزی‌ها به حسابم نداشتم و منظورم از واریز پول به حسابم در واقع واریز پول به حساب شرکت است.

قاضی موحد به وی گفت: اکنون با چه وثیقه‌ای آزادی؟ متهم پاسخ داد: با وثیقه ٢٠ میلیارد تومانی.

قاضی اظهارات سمیه محمودی کارمند متهم را قرائت کرد که طبق این اظهارات فلاح اشتری همکاری‌هایی انجام داده بود و گفت: بر اساس این اظهارات تمام این کار‌ها در صرافی شما انجام شده است.

متهم پاسخ داد: خانم محمدی بدون هماهنگی من و بدون اجازه این کار‌ها را انجام می‌داد.

قاضی در ادامه اظهارات مرضیه حسینی را قرائت کرد و گفت: در اظهارات ایشان نیز همه این کار‌ها در صرافی شما و با مدیریت شما صورت گرفته است.

 

تشدید قرار متهم مرتضی فلاح اشتری به بازداشت

در ادامه قاضی گفت: قرار تامین مرتضی فلاح اشتری نامتناسب است ما به قرار بازداشت تشدید می‌کنیم و بعد از جلسه ماموران وی را به زندان انتقال دهند.

در ادامه جلسه دادگاه متهم ردیف ششم پرونده علی اصغر علیزاده برای بیان دفاعیات در جایگاه قرار گرفت و گفت: سه فقره چک سفید امضا توسط برادرم سعید علیزاده که در دوبی شرکت تجاری دارد برای من فرستاده شد و دوباره که با من تماس گرفت شماره تلفن آقای مرادی را داد و آقای مرادی دسته چکی را برای انجام کار‌های شرکت فرستاد. شرکت‌ها را نیز برادرم معرفی می‌کرد.

مستشار دادگاه خطاب به متهم بیان کرد: آیا آقای فلاح اشتری چک‌ها را امضا می‌کرد و به شما می‌داد؟ سهم شما و برادرات از ارز‌های صادراتی چقدر بود؟

خرید و فروش ۱۱ میلیون دلار ارز دولتی در بازار آزاد و کسب منفعت ده‌ها میلیاردتومانی

این متهم پاسخ داد: چک‌ها را آقای مرادی به من می‌داد و از طریق واتس آپ با وی تماس می‌گرفتم ما با ارزصادراتی سرو کار نداریم و در جریان تبدیل ارز‌ها نیستم. برادرم به من گفت شرکت میعاد سازان در بحث گندم و صادرات و واردات کار می‌کند.

مستشار دادگاه خطاب به متهم گفت: به طور واضح بگویید در قبال خدمتی که انجام می‌دادید از جابه جایی وجوه چقدر سهم داشتید؟

متهم علی اصغر علیزاده گفت: ۴ میلیارد از شرکت میعاد سازان به حساب من آمده است اگر ریالی به حساب من می‌آمد، چون در قبالش خرید و فروش صورت می‌گیرد سود آن لحظه‌ای در حساب من بوده است. از کل حساب‌های ما حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون سود کردند.

نماینده دادستان پرسید: ارتباط خود را با مرتضی فلاح اشتری توضیح دهید و بگویید آیا چک‌ها را به صورت سفید امضا از مرادی تحویل می‌گرفتید؟

متهم علیزاده پاسخ داد: صحبت‌های ما کاری بوده است و مرتب به دفتر صرافی ایشان حدودا ماهی یک بار می‌رفتم. بله تمام چک‌ها را آقای مرادی ارسال می‌کرد.

در ادامه مستشار دادگاه اظهارات متهم فلاح اشتری را پیرامون نقش علی اصغر علیزاده در جابه جایی ارز قرائت کرد و گفت: بر اساس این اظهارات شما در جا به جایی ارز نقش داشته‌اید بگویید چقدر ارز از برادرتان گرفته‌اید؟

متهم علیزاده پاسخ داد: از شرکت میعاد سازان ۴ یا ۶ میلیارد تومان ثبت شده است و پرینت آن موجود است همچنین مالیات هر چیزی که به حساب آمده پرداخت شده است.

مستشار دادگاه پرسید: طبق اظهارات آقای مرادی شما شریک فلاح اشتری بودید. در این رابطه چه توضیحی دارید و آیا دسته چک‌ها را که می‌گرفتید ثبت کرده‌اید؟

 

ارسال دسته چک سفید امضاء با پست هوایی

این متهم پاسخ داد: بنده شراکتی با آقای مرادی نداشتم، دسته چک را سفید امضا و با پست هوایی که به نام کارمندم ارسال می‌شد گرفتم و بابت کارگزار خارجی آن را ثبت نمودم.

مستشار دادگاه بیان کرد: مدارک آن را ارائه دهید.

قاضی موحد خطاب به متهم علی اصغر علیزاده گفت: در ارتباط با شرکت میعاد سازان چه مبلغ وجوه جا به جا کردید؟

متهم علیزاده پاسخ داد: سه فقره چک بوده است به مبلغ ۴ یا ۶ میلیارد تومان که جمع آن حدود ۵ میلیارد و خرده‌ای است.

در ادامه قاضی از متهم علیزاده خواست تا نحوه آشنایی خود را با آقای مرادی بگوید.

وی افزود: آقای مرادی را برادرم معرفی کرد و من یکی دوبار با وی صحبت کردم؛ آقای اشتری را نیز چندین سال است که می‌شناسم و با وی مراوده مالی زیادی داشتم.

قاضی از متهم علیزاده پرسید میزان سودی که از دو شرکت میعادسازان و شهاب سپید بردی چقدر بود؟

وی پاسخ داد: من از این دو شرکت سودی نبردم.

 

در ادامه جعفری مستشار دادگاه از متهم پرسید آقای مرادی در پرونده اظهار داشته که سهم آقای علیزاده ٥٠ درصد از فروش ارز‌ها بوده است در این باره چه توضیحی دارید؟

متهم پاسخ داد: من هیچ گونه منفعتی نبردم.

گفتنی است در ادامه قاضی از پویا کریمی خواست در جایگاه قرار گیرد و بعد از تفهیم اتهام به وی از او خواست توضیحات خود را بیان کند.

متهم کریمی افزود: برادر من در کانادا صرافی دارد و من از حساب ریالی پدرم استفاده می‌کردم؛ بنده در ایران معامله‌ای نداشتم و هیچ یک از ریال‌های واریزی به افراد یا به شرکت‌ها از طرف حساب من نبوده است.

قاضی از متهم پرسید با این افراد چطور آشنا شدید؟

متهم پاسخ داد: من هیچ یک را نمی‌شناسم و اگر هریک از این افراد من را شناختند من از دادگاه برای خودم اشد مجازات را خواستارم.

نماینده دادستان از متهم کریمی پرسید درباره واریز ٣٦ میلیارد تومان ارزی که به آقای مرادی توسط حساب‌های خانواده خود واریز کردید توضیح دهید.

متهم پاسخ داد: اگر کسی قصد تخلف داشته باشد هیچ وقت از حساب‌های خانواده خود استفاده نمی‌کند، بنده هیچ معامله‌ای انجام ندادم.

نماینده دادستان از متهم پرسید شما مجوز صرافی در ایران را داشتید؟ متهم کریمی پاسخ داد: در قانون این سبک صرافی تعریف نشده است لذا نمی‌توان مجوز کسب کرد.

نماینده دادستان خطاب به قاضی موحد گفت: متهم کریمی در یک معامله ٢٠٠ میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرده و با شرکت‌های متعددی همکاری کرده است.

متهم به نماینده دادستان گفت: اگر بنده معامله انجام دادم مستندات آن را بگویید.

 

انداختن ٢ عدد گوشی و ٢ عدد هارد در سیفون دستشویی توسط متهم کریمی

در ادامه نماینده دادستان از متهم خواست درباره ٢ عدد گوشی و ٢ عدد هاردی که در سیفون دستشویی انداختید توضیح دهید.

متهم گفت: یکی از کارمندان برادرم از لحاظ مالی به برادرم خیانت کرد و خانواده وی مدام من را تهدید به قتل می‌کردند زمانی که به منزل من مراجعه شد من نمی‌دانستم از طرف وزارت اطلاعات است یا از طرف همان خانواده؛ لذا از ترسم همه چیزی که داشتم را در سیفون انداختم من آنقدر ترسیده بودم که اگر می‌شد خودم هم به سیفون می‌رفتم، البته ماموران توانستند این هارد را باز کنند و متوجه شدند که چیزی در آن نبود.

نماینده دادستان از متهم خواست درباره اسنادی که داخل دستگاه خردکن انداخته است توضیح دهد که وی پاسخ داد: دستگاه خرد کن را سال ٩٦ خریدم و روزانه هزاران برگه از فیش‌های مردم در دست داشتم و نمی‌توانستم آن را سرکوچه بگذارم لذا از خرد کن استفاده کردم.

در ادامه قاضی از متهم پرسید آیا شرکت آبان اینترنشنال را می‌شناختید؟ متهم پاسخ داد خیر؛ قاضی به وی گفت پس چگونه چک‌ها را در وجه این شرکت می‌نوشتید؟ چرا هیچ سوالی نکردید؟

متهم پاسخ داد: چون اطلاعاتی نداشتم و گمان می‌کردم این موضوع عرف است.

قاضی به وی گفت: حقوق ماهیانه ات چقدر بود؟ متهم پاسخ داد: در ابتدا ١.٥ میلیون تومان، اما بعد به ١٠ میلیون تومان در ماه رسید.

قاضی به وی گفت ما نمی‌توانیم این ادعا را بپذیریم که شما به دلیل ١.٥ میلیون تومان در ماه این همه تخلف را انجام دادید.

متهم رکسانا سپهری زاد گفت: من کار غیرقانونی تا این لحظه انجام ندادم شرکت ارژن پایه کیش شرکتی بود که از مشتری‌های قدیم من بود و نوشابه انرژی زا وارد می‌کرد و با توجه به اینکه ورشکسته شد دنبال آن بود تا بتواند بخشی از مشکل خود را حل کند.

در ادامه قاضی موحد به نماینده دادستان گفت: متهم سپهری زاد معتقد است که همه کارهایش قانونی است اگر از متهم سوالی دارید بپرسید.

نماینده دادستان به وی گفت: در اظهارات آقای حسینی، گاهی این افراد به جای اعضای هیات مدیره امضا می‌کردند آیا از این موضوع خبر داشتید؟

متهم پاسخ داد: من چیزی ندیدم.

نماینده دادستان از وی پرسید آیا شما شرکت شهاب سپید را به آقای مرادی معرفی کردید؟ متهم پاسخ داد بله زیرا کار عرفی بوده و خارج از قانون نبوده است.

در ادامه قاضی از وی پرسید از آقای مرادی چقدر پول گرفتید؟ متهم پاسخ داد: ٤ میلیون تومان بابت شرکت ارژن پایه، ٢ میلیون و چهارصد تومان برای شرکت میعادسازان و ٣ میلیون تومان حق الوکاله برای شرکت شهاب سپید اخذ کردم.

گفتنی است در ادامه قاضی موحد ختم جلسه را اعلام کرد و گفت شنبه هفته آینده ساعت ١٣ ادامه رسیدگی به جلسه با دفاعیات خانم شاهین فر آغاز خواهد شد و وکلا نیز آمادگی دفاع داشته باشند و دفاع آخر از متهمان نیز صورت می‌گیرد.